Poesía y filosofía son de palabra

Authors

  • Antonio Santamaría Pargada

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i718.26

Keywords:

Will to power, Nietzsche, Misunderstanding, Birth of philosophy in Ancient Greece, Fiction, As if, Hölderlin and the essence of poetry

Abstract


The imaginary and sinister concentration-camp chief Otto Friedrich Zur Linde was conceived by Jorge-Luis Borges as an example of misunderstanding philosophy and life, by seeing in them only the power of fight. This conception is compared with a dynamic understanding of philosophy. For Mr. Zur Linde Aristotle and Plato represent this confrontation, and each philosophical debate in history could be considered as a moment in it. But now, in the last fight, the will to power of man has gone beyond all the limits, even of morality. However some modern techniques of appropriation of ancient philosophy are completely opposed to this conception, namely Paul Ricoeur’s theory of fiction and Heidegger’s Sein und Schein,. Ultimately, the close relationship between poetry and philosophy since its origins speak against this thesis. A closer analysis of Nietzsche and Hölderlin will help to enlighten how wrong Zur Linde´s conception is..

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (2004): Poética. Madrid Alianza. Tr. Alicia Villar

Benjamín, Walter (1974): Der Begriff der Kunstkritik in der deutschen Romantik. Frankfurt. Suhrkamp.

Borges, Jorge LuiS (1974): Deutsches Réquiem, en Obras completas. Buenos Aires. Emecé Ed.

Borges, Jorge Luis (1974): La esfera de Pascal, en Obras completas. Buenos Aires. Emecé Ed.

Cassin, Barbara (ed.) (1994): Nuestros Griegos y sus modernos. Estrategias contemporáneas de apropiación de la Antigüedad. Buenos Aires. Manantial.

Cassirer, Ernst (1971): Filosofía de las formas simbólicas. Vol. 3. México. FCE. Tr. Armando Morones.

Colli, Giorgio (2000): EL Nacimiento de la Filosofía. Barcelona. Tusquets. Tr. Carlos Manzano.

Choiseul-Gouffier, Marie Gabriel Auguste Florens, Comte de (1782): Voyage pittoresque de la Grèce . París. Tilliard.

Deguy, Michel (1988): La poésie n’est pas seule: court traité de poétique. Paris. Seuil.

Derrida, Jacques (1994): Nos-otros Griegos, en Nuestros Griegos y sus modernos. (Cassin, 1994).

Detienne, Marcel (1979): Maestros de Verdad en la Grecia Antigua. Madrid. Alianza.

Duque, Felix (1998): “La Era de la Crítica”. Madrid. Akal.

Eco, Umberto: De Aristóteles a Poe. En Nuestros Griegos y sus modernos. (Cassin, 1994).

Foucault, Michel. (1999): Un plaisir si simple, en Estética, ética y hermenéutica. Barcelona. Paidos.

Gabilondo, Ángel (1997): Trazos del Eros. Madrid. Tecnos.

Heidegger, Martin (1971): Hölderlin und das Wesen del Dichtung. Frankfurt am Main. Klostermann.

Heidegger, M. (1963): Holzwege. Frankfurt am Main. Klostermann.

Heidegger, M. (1976): Einführung die Metaphysik Tübingen. Max Niemeyer.

Homero (2000): Ilíada. Madrid. Gredos. Tr. Emilio Crespo.

Hölderlin, Friedrich (1994): Hyperion; Empedokles; Aufsätze; Übersetzungen . Frankfurt Am Main. Deutscher Klassiker Verlag.

Hölderlin, F. (1970): Hyperion, Empedokles. Leipzig. Reclam.

Hölderlin, F. (1970): Hyperion oder der Eremit in Griechenland. Leipzig. Reclam.

Hölderlin, F. (1974) Übersetzungen. Suttgart. W. Kohlhammer

Hölderlin, F. (1992): Hölderlin Gedichte. Frankfurt am Main. Deutscher Klassiker Verlag.

Hölderlin F. (1992): Die Briefe, Briefe an Hölderlin, Dokumente. Frankfurt am Main. Deutscher Klassiker Verlag.

Hölderlin, F. (2005): Los himnos de Tubinga. Madrid. Hyperion. Tr. Carlos Durán; Daniel Innerarity.

Hölderlin, F. (2005): Odas. Hyperion. Madrid. Tr. Txaro Santoro.

Kirk, C. S.; Raven J. E. (1987): Los filósofos presocráticos. Madrid. Gredos. Tr. Jesús García Fernández.

Marrades, J; Vazquez, M. E. (Ed.) (2001): Hölderlin poesía y pensamiento. Valencia. Pretextos.

Mas, Salvador (1999): Hölderlin y los griegos. Madrid. Visor.

Nietzsche, Friedrich (1930): Also sprach Zarathustra. Leipzig. Alfred Corner Verlag.

Nietzsche F. (1999): Die Geburt der Tragödie. München. Deutscher Taschenbuch Verlag.

Nietzsche, F. (2003): Heiterkeit, güldene. München. DTV.

Onetto Muñoz, Breno (1997): Überschrift ins Unumgängliche. Bochum. Eu. Hochschulschriften.

Paz, Octavio (1992): El arco y la lira. México. FCE.

Platón (2004): Banquete, en Diálogos. Vol. 3. Madrid. Gredos. Tr. Carlos García Gual.

Poe, Edgar Allan (2001): La filosofía de la composición; El cuervo; El principio poético. San Lorenzo del Escorial. Langre. Tr. José Luis Palomares. Ricoeur, Paul: Una reaprensión de la poética de Aristóteles. En Nuestros Griegos y sus modernos.

Schutjer, Karin (2001): Narrating community after Kant. Detroit. Wayne State Univ.

Downloads

Published

2006-04-30

How to Cite

Santamaría Pargada, A. (2006). Poesía y filosofía son de palabra. Arbor, 182(718), 245–256. https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i718.26

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)