Poesía y filosofía son de palabra
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i718.26Keywords:
Will to power, Nietzsche, Misunderstanding, Birth of philosophy in Ancient Greece, Fiction, As if, Hölderlin and the essence of poetryAbstract
The imaginary and sinister concentration-camp chief Otto Friedrich Zur Linde was conceived by Jorge-Luis Borges as an example of misunderstanding philosophy and life, by seeing in them only the power of fight. This conception is compared with a dynamic understanding of philosophy. For Mr. Zur Linde Aristotle and Plato represent this confrontation, and each philosophical debate in history could be considered as a moment in it. But now, in the last fight, the will to power of man has gone beyond all the limits, even of morality. However some modern techniques of appropriation of ancient philosophy are completely opposed to this conception, namely Paul Ricoeur’s theory of fiction and Heidegger’s Sein und Schein,. Ultimately, the close relationship between poetry and philosophy since its origins speak against this thesis. A closer analysis of Nietzsche and Hölderlin will help to enlighten how wrong Zur Linde´s conception is..
Downloads
References
Aristóteles (2004): Poética. Madrid Alianza. Tr. Alicia Villar
Benjamín, Walter (1974): Der Begriff der Kunstkritik in der deutschen Romantik. Frankfurt. Suhrkamp.
Borges, Jorge LuiS (1974): Deutsches Réquiem, en Obras completas. Buenos Aires. Emecé Ed.
Borges, Jorge Luis (1974): La esfera de Pascal, en Obras completas. Buenos Aires. Emecé Ed.
Cassin, Barbara (ed.) (1994): Nuestros Griegos y sus modernos. Estrategias contemporáneas de apropiación de la Antigüedad. Buenos Aires. Manantial.
Cassirer, Ernst (1971): Filosofía de las formas simbólicas. Vol. 3. México. FCE. Tr. Armando Morones.
Colli, Giorgio (2000): EL Nacimiento de la Filosofía. Barcelona. Tusquets. Tr. Carlos Manzano.
Choiseul-Gouffier, Marie Gabriel Auguste Florens, Comte de (1782): Voyage pittoresque de la Grèce . París. Tilliard.
Deguy, Michel (1988): La poésie n’est pas seule: court traité de poétique. Paris. Seuil.
Derrida, Jacques (1994): Nos-otros Griegos, en Nuestros Griegos y sus modernos. (Cassin, 1994).
Detienne, Marcel (1979): Maestros de Verdad en la Grecia Antigua. Madrid. Alianza.
Duque, Felix (1998): “La Era de la Crítica”. Madrid. Akal.
Eco, Umberto: De Aristóteles a Poe. En Nuestros Griegos y sus modernos. (Cassin, 1994).
Foucault, Michel. (1999): Un plaisir si simple, en Estética, ética y hermenéutica. Barcelona. Paidos.
Gabilondo, Ángel (1997): Trazos del Eros. Madrid. Tecnos.
Heidegger, Martin (1971): Hölderlin und das Wesen del Dichtung. Frankfurt am Main. Klostermann.
Heidegger, M. (1963): Holzwege. Frankfurt am Main. Klostermann.
Heidegger, M. (1976): Einführung die Metaphysik Tübingen. Max Niemeyer.
Homero (2000): Ilíada. Madrid. Gredos. Tr. Emilio Crespo.
Hölderlin, Friedrich (1994): Hyperion; Empedokles; Aufsätze; Übersetzungen . Frankfurt Am Main. Deutscher Klassiker Verlag.
Hölderlin, F. (1970): Hyperion, Empedokles. Leipzig. Reclam.
Hölderlin, F. (1970): Hyperion oder der Eremit in Griechenland. Leipzig. Reclam.
Hölderlin, F. (1974) Übersetzungen. Suttgart. W. Kohlhammer
Hölderlin, F. (1992): Hölderlin Gedichte. Frankfurt am Main. Deutscher Klassiker Verlag.
Hölderlin F. (1992): Die Briefe, Briefe an Hölderlin, Dokumente. Frankfurt am Main. Deutscher Klassiker Verlag.
Hölderlin, F. (2005): Los himnos de Tubinga. Madrid. Hyperion. Tr. Carlos Durán; Daniel Innerarity.
Hölderlin, F. (2005): Odas. Hyperion. Madrid. Tr. Txaro Santoro.
Kirk, C. S.; Raven J. E. (1987): Los filósofos presocráticos. Madrid. Gredos. Tr. Jesús García Fernández.
Marrades, J; Vazquez, M. E. (Ed.) (2001): Hölderlin poesía y pensamiento. Valencia. Pretextos.
Mas, Salvador (1999): Hölderlin y los griegos. Madrid. Visor.
Nietzsche, Friedrich (1930): Also sprach Zarathustra. Leipzig. Alfred Corner Verlag.
Nietzsche F. (1999): Die Geburt der Tragödie. München. Deutscher Taschenbuch Verlag.
Nietzsche, F. (2003): Heiterkeit, güldene. München. DTV.
Onetto Muñoz, Breno (1997): Überschrift ins Unumgängliche. Bochum. Eu. Hochschulschriften.
Paz, Octavio (1992): El arco y la lira. México. FCE.
Platón (2004): Banquete, en Diálogos. Vol. 3. Madrid. Gredos. Tr. Carlos García Gual.
Poe, Edgar Allan (2001): La filosofía de la composición; El cuervo; El principio poético. San Lorenzo del Escorial. Langre. Tr. José Luis Palomares. Ricoeur, Paul: Una reaprensión de la poética de Aristóteles. En Nuestros Griegos y sus modernos.
Schutjer, Karin (2001): Narrating community after Kant. Detroit. Wayne State Univ.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.