Identity, ideology and Peruvian Republican iconography
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1089Keywords:
Peruvian iconography, country, symbols, Peru 19th century and 20 th, peruvian artAbstract
The birth of the Peruvian republican iconography is intimately related to the Independence Declaration in 1821, moment from which different symbols to the colonial ones are required to be diffused in the collective imaginary in order to transmit diametrically different messages. To achieve this objective, the governmental authorities as well as private initiatives make use of diverse disciplines and mass media. Though to the date the initial iconography is maintained, this has been reinforced through the history with new necessary contributions due to a variety of political joints through which the country has gone through in its almost 200 years of republican life, always searching to achieve cohesion and national identity.
Downloads
References
Amigo, Roberto (2001): Tras un Inca. Los Funerales de Atahualpa de Luis Montero en Buenos Aires, Argentina, Fundación para la Investigación del Arte Argentino.
Boletín N.º 3. Órgano de Difusión de la Reforma Agraria, 1969, Lima, noviembre.
Castrillón Vizcarra, Alfonso (1999): “Escultura monumental y funeraria en Lima”, en Escultura en el Perú, Lima, Banco de Crédito del Perú, pp. 325-385.
(1970): “Convocan a concurso de pintura para perpetuar la imagen plástica del mártir José Gabriel Condorcanqui”, El Peruano, Lima, 11 setiembre, p. 7.
(1970): “Declaran de Interés Nacional la erección de un monumento a Túpac Amaru en la Plaza de Armas, Cuzco,” El Peruano, Lima, 20 mayo, p. 6.
Lituma Agüero, Leopoldo (2007): Iconografía y poder. La imagen plástica de Túpac Amaru. 1968-1975, Lima, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas-Unidad de Post Grado, Tesis de Maestría.
Leonardini, Nanda (1998): Los italianos y su influencia en la cultura artística peruana en el siglo XIX, México, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, Tesis doctoral.
Marcoy, Paul (2001): Viaje a través de América del Sur. Del océano Pacífico al océano Atlántico, Lima, Instituto Francés de Estudios Peruanos – Pontificia Universidad Católica del Perú - Banco Central de Reserva del Perú - Centro Amazónico de Antropología Aplicada, tomo II.
Miró, César (1971): “Túpac Amaru: El desconcierto y la regla de oro”, Suplemento Dominical de El Comercio, Lima, febrero 14, pp. 6-7.
Mondoñedo, Patricia (2002): El retrato de José Olaya. La obra disímil de José Gil de Castro, Lima, Universidad Nacional Mayor de San Marcos-Seminario de Historia Rural Andina.
Núñez Ureta, Teodoro (1975): Pintura contemporánea. Primera parte. 1820- 1920, Lima, Banco de Crédito del Perú.
Salinas, Alejandro (2002a): Iconografía Republicana Siglo XIX, Lima, Universidad Nacional Mayor de San Marcos- Seminario de Historia Rural Andina, Catálogo.
Salinas, Alejandro (2002b): Ideólogos e iconografía de la Independencia del Perú. 1821-1826, Lima, Universidad Nacional Mayor de San Marcos-Seminario de Historia Rural Andina.
Suplemento artístico por fiestas patrias (1903): Actualidades, n.º 28, Lima, julio 28.
Vega, Juan José (1969): Túpac Amaru, Lima, Editorial Universo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.