Staging authenticity. Andalucía, un siglo de fascinación, by Basilio Martin Patino, and “historical materialism” in Walter Benjamin
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2003Keywords:
Basilio Martin Patino, documentary, televisión, media studies, Walter Benjamin, materialist historyAbstract
This article explores the theatrical estrategies that documentary genre develops to create an effect of reality. For this aim it will be analyzed the Basilio Martín Patino’s production for television Andalucía, a century of fascination, a serie of five documentaries filmed from 1992 to 1996 for the public channel Canal Sur Television. These films will be compared to previous work of Martin Patino and to other critics and directors’ points of view regarding documentary genre and simulation of objetivity in visual media. As methodology it will be discus the concept of “materialist history” in Walter Benjamin.
Downloads
References
Bellido López, Adolfo (1996): Basilio Martín Patino. Un soplo de libertad, Valencia, Filmoteca Generalitat Valenciana.
Benjamin, Walter (2005): Libro de los pasajes, Madrid, Akal.
Breschand, Jean (2004): El documental. La otra cara del cine, Barcelona, Paidós.
Comolli, Jean-Louis (2007): Ver y poder. La inocencia perdida: cine, televisión, ficción, documental, Buenos Aires, Aurelia Rivera/Nueva Librería.
Cornago, Óscar (2005): Resistir en la era de los medios. Estrategias performativas en literatura, teatro, cine y televisión, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.
Cornago, Óscar y Lorena Verzero (2007): “Tentativas para una historia material (de los medios) en la II mitad del siglo XX”, Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales (Universidad de Sevilla), 5 (2007), pp. 67-92.
Dubois, Philippe (2001): Vídeo, cine, Godard, Buenos Aires, Libros del Rojas/ Universidad de Buenos Aires.
Frutos Esteban, Francisco Javier (1999): Artilugios para fascinar. Colección Basilio Martín Patino, Salamanca, Junta de Castilla-León / Ayuntamiento de Salamanca.
Martín, Carlos (coord.) (2008): En esto consistían los paraísos. Aproximación a Basilio Martín Patino, Granada, Diputación/Centro José Guerrero.
Martín Morán, Ana (2005): “La inocencia subversiva. Pistas falsas y alguna certeza sobre la producción de Basilio Martín Patino”, en María Luisa Ortega (coord.), pp. 47-82.
Martín Patino, Basilio (1987): “Filmar Madrid” (http://www.basiliomartinpatino.com/escritos.htm).
Martín Patino, Basilio y Ana Useros (2004): “Basilio Martín Patino. Del No-Do al mercado del cine”, La Dinamo, 9 (2004) (www.ladinamo.org).
Nieto Ferrando, Jorge (2006): Posibilismos, memorias y fraudes. El cine de Basilio Martín Patino, Valencia, Ediciones de la Filmoteca.
Ortega, María Luisa (coord.) (2005): Nada es lo que parece. Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España, Madrid, Ocho y Medio/Ayuntamiento de Madrid.
Pérez Millán, Juan Antonio (2002): La memoria de los sentimientos. Basilio Martín Patino y su obra audiovisual, Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid/Sociedad General de Autores y Editores.
Torreiro, Casimiro y Josetxo Cerdán (eds.) (2005): Documental y vanguardia, Madrid, Cátedra, 2005.
Weinrichter, Antonio (2005): “Jugando en los archivos de lo real. Apropiación y remontaje en el cine de no ficción”, en Casimiro Torreiro y Josetxo Cerdán (eds.), 2005, pp. 43-64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.