As a Way of Introduction. The CEIMES Program: a Collective Work on Dynamics and Educational Practices in the High School of the Liberal Madrid (1845-1936)

Authors

  • Leoncio López-Ocón Instituto de Historia-CCHS-CSIC

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3001

Keywords:

History of secondary teaching in Madrid, High-schools, Noviciado high-school, Cardenal Cisneros high-school, San Isidro high-school, Instituto-escuela, school legislation, school textbooks, educational heritage, Science teaching

Abstract


The Development of Instructional Methods in Historic High Schools of Madrid is the result of the cooperative work of the members of the I+D activities program; Science and Education in the Historic High Schools of Madrid as Learned Through its Cultural Heritage from 1845 to 1936, financed by the Autonomous Region of Madrid. The main aim of this work is the study of the dynamics and educational practices in outstanding places of production and transmission of scientific and humanistic knowledge over a long period of time. The ten papers address the three most important aspects of those dynamics and educational practices: the regulatory context, based on legislation; the empirical context, based on teaching experiences; and the discursive context, expressed in school textbooks is also discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adellac, Miguel (1910): “La Segunda Enseñanza”, en La Lectura, año X, n.º 117, septiembre, pp. 35-52.

Anderson, Robert (2004): “The Idea of the Secondary School in Nineteenth-century Europe”, Paedagogica Historica, vol. 40, n.os 1-2, pp. 93-106.

Bernal Martínez, José Mariano (2001): Renovación pedagógica y Enseñanza de las ciencias. Medio siglo de propuestas y experiencias escolares (1882-1936), Madrid, Biblioteca Nueva.

Bertomeu-Sánchez, José Ramón, García-Belmar, Antonio, Lundgren, Anders y Patiniotis, Manolis (2006): “Introduction: Scientific and Technological Textbooks in the European Periphery”, en Science and Education, Special Issue, vol. 15, n.os 7-8, pp. 657-665.

Cuesta Fernández, Raimundo y Molpeceres, Antonio (2010): Retazos, memorias y relatos del Bachillerato. El Instituto Fray Luis de León de Salamanca (1931-2009), Salamanca, Publicaciones del Instituto Fray Luis de León.

Domenech i Domenech, Salvador (1998): L’Institut-Escola de la Generalitat i el doctor Josep Estalella, Barcelona, Publicacions de l’Abadía de Monserrat.

Durkheim, Emile (1996): Educación y Sociología, Barcelona, Ediciones Península.

Escolano, Agustín (2009): “El patrimonio material de la escuela y la Historia de la Educación”, en El patrimonio histórico-educativo y la enseñanza de la Historia de la Educación, Sociedad Española de Historia de la Educación, Cuadernos de Historia de la Educación n.º 6, pp. 7-9

Martínez Alfaro, Encarnación (2009): Un laboratorio pedagógico de la Junta para Ampliación de Estudios. El Instituto-Escuela. Sección Retiro de Madrid, Madrid, Biblioteca Nueva/ CEIMES.

Núñez, Clara Eugenia (1992): La fuente de la riqueza: educación y desarrollo en la España contemporánea, Madrid, Alianza Editorial.

Pestre, Dominique (1995): “Pour une histoire sociale et culturelle des sciences. Nouvelles définitions, nouveaux objets, nouvelles pratiques”, Annales. Histoire, Sciences sociales, mai-juin, n.º 3, pp. 487-522.

Poirrier, Philippe (2004): Les enjeux de l’histoire culturelle, Paris, Editions du Seuil.

Ramón y Cajal, Santiago (2000): Obras selectas, Madrid, Espasa-Calpe, Austral suma.

Rodríguez Guerrero, Carmen (2009): El Instituto del Cardenal Cisneros de Madrid (1845-1877), Madrid, CSIC.

Ruiz Berrio, Julio, editor (2010): El patrimonio histórico-educativo. Su conservación y estudio, Madrid, Biblioteca Nueva.

Steiner, George y Ladjani, Cécile (2007): Elogio de la transmisión, Madrid, Ediciones Siruela, 3.ª ed.

Viñao Frago, Antonio (1995): “Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones”, en Revista de Educación, n.º 306, pp. 245-269.

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

López-Ocón, L. (2011). As a Way of Introduction. The CEIMES Program: a Collective Work on Dynamics and Educational Practices in the High School of the Liberal Madrid (1845-1936). Arbor, 187(749), 453–463. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3001

Issue

Section

Articles