Old Scientific Instruments at the San Isidro High School. Recovery and Contextualization

Authors

  • Leonor González de la Lastra I.E.S. San Isidro

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3009

Keywords:

Scientific instrument, technological instrument, physics teaching, technology teaching, Reales Estudios de San Isidro, documentation, instrument maker, XIXth-century, history of Spanish education

Abstract


This paper presents the results of the labours undertaken in the Instituto San Isidro regarding the conservation, documentation and contextualization of the XIXth century scientific instruments that still belong to this institution. In order to achieve an historical understanding of the collection, the attention is focused on the political and educational decisions taken by the Spanish authorities in the period considered. Besides, particular attention is paid to technological pieces, which in general were used, as in other countries, to illustrate the “applied side” of physics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertomeu Sánchez, José Ramón y García Belmar, Antonio (ed.) (2002): Abriendo las cajas negras, Valencia, Universidad de Valencia.

Boletín Oficial del Ministerio de Fomento (1857, 1 y 8 de octubre), tomo XXIV, año VI, n.º 301 (a) y n.º 302 (b).

Brenni, P. (1995): “19th Century French Scientific Instrument Makers: VI: The Triumph of Experimental Acoustics: Albert Marloye (1795-1874) and Rudolph Koenig (1832-1901)”, Bulletin of Scientific Instrument Society, 44, 13-17.

Bud, R. y Warner, D. J. (eds.) (1998): Instruments of science. An Historical Encyclopedia. Garland Encyclopedias in the History of Science. Vol. 2, Nueva York y Londres, Science Museum, Smithsonian Institution, Garland Publishing.

Cavaillé-Coll, A. (1863, 1.º semestre): “Sur une nouvelle soufflerie de précision, munie d’un nouveau système de régulateurs de la pression de l’air et des gaz, et sur quelques applications de cet appareil à des expériences d’acoustique et à la régularisation de l’émission du gaz d’éclairage”, Comptes rendus hebdomadaires des séances de l’Académie des Sciences, LVI, 8, pp. 314 y 339.

Colección Legislativa de España (1.º semestre de 1860), tomo 83, Madrid.

Friedel, Robert e Israel, Paul (1987): La luz eléctrica de Edison, Barcelona, Bellaterra.

Ganot, A. (1909): Tratado Elemental de Física, Madrid.

Gil de Zárate, Antonio (15 de octubre de 1846): Boletín Oficial de Instrucción Pública, tomo IX, segunda serie, año 6.º, n.º 19.

González de la Lastra, Leonor y Martín Latorre, Rosa M.ª (2000): Instrumentos científicos para la enseñanza de la Física, Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.

Guijarro Mora, Víctor (2002): Los instrumentos de la ciencia ilustrada. Física experimental en los Reales Estudios de San Isidro de Madrid (1770-1835), Madrid, UNED.

Guijarro Mora, Víctor (1999): “Procurance & Manufacture of scientific instruments in Spain during the 18th. and 19th. Centuries”, Scientific Instrument Society Bulletin, n.º 62, 7-10.

Koenig, Rudolph (1889): Catalogue des Appareils d’Acooustique construits par Rudolph Koenig, París (51736).

López Martínez, José Damián (1999): La enseñanza de la Física y Química en la educación secundaria en el primer tercio del siglo XX en España, tesis leída en la Universidad de Murcia, Murcia, 1999.

Memoria acerca del estado del Instituto de 1.ª clase de San Isidro, incorporado a la Universidad Central (1860), Madrid.

Navarro Jurado, A. (1991): Historia del Instituto de Segunda Enseñanza de San Isidro, 1845-1936, tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense.

Romero, A. (1998): “Dos políticas de instrumental científico: el Instituto del Material Científico y el Torres Quevedo”, Arbor, 160, n.os 631-632 (julioagosto), 359-386.

Santisteban, M. (1875): Breve historia de los gabinetes de física y química del Instituto de San Isidro de Madrid, Madrid.

Simón Díaz, José (1959): Historia del Colegio Imperial de Madrid, Madrid, CSIC, Instituto de Estudios Madrileños, 2 Tomos.

Turner, G. L’E. (1983): Nineteenth-Century Scientific Instruments, Londres, Sotheby’s Publications.

Vicente Maroto, M. I. y Esteban Piñeiro M. (1991): Aspectos de la Ciencia aplicada en la España del siglo de oro, Salamanca, Junta de Castilla y León, Consejería de Cultura y Bienestar Social.

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

González de la Lastra, L. (2011). Old Scientific Instruments at the San Isidro High School. Recovery and Contextualization. Arbor, 187(749), 561–571. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3009

Issue

Section

Articles