Rethinking the use of ICT in education: didactic reflections of the use of Web 2.0 in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2014.766n2014Keywords:
School contexts, didactical experiences, ICT’s mediated learning, collaborative learning, communicative skillsAbstract
Since 1996, the Chilean government has progressively incorporated technology into almost every classroom. This adds to the finding that young people are increasingly using ICT and services including Web 2.0 more intensively. However, there is evidence that the use of ICT from a creative and educational perspective is uncommon. The “Kelluwen” didactic-pedagogic proposal seeks to articulate classroom-work to innovate using Web 2.0 tools, through the use of Collaborative Education Design in order to develop socio-communicative skills in students from 7th to 10th grade (Basic and Middle School). The paper summarises the results of three years’ work setting up and consolidating a community of students, teachers and researchers focused on building, using and sharing didactic experiences.
Downloads
References
Álvarez Valdivia, I. M. (2009). "Evaluar para contribuir a la autorregulación del aprendizaje". Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 19, pp. 1007-1030.
Albirini, A. (2006). "Teachers' attitudes towards information and communication technologies: The case of Syrian EFL teachers". Computers & Education, 47, pp. 373-398. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2004.10.013
Arancibia Herrera, M. (2000). "La Red Enlaces en Chile. Incorporación de la Informática a las Tareas Pedagógicas: una Historia que Alumbra un Promisorio Futuro". Perspectiva Educacional, vol 35-36, pp. 133-151.
Arancibia Herrera, M. (2007). "Uso de medios y TIC en escuelas ¿cómo disminuir la brecha digital?". Visiones de la Educación, vol 12, pp. 17-30.
Arancibia Herrera, M. y Contreras Contreras, P. (2013). "¿Qué debemos saber antes de hacer la minga kelluwen?". Estudios sobre el uso de TIC en el aula. En: Cárcamo, Scheihing y Cárdenas, Didáctica 2.0: La web social en el aula (pp. 21-36). Valdivia: Ediciones Kelluwen.
Aubert Simon, A., Flecha Fernandez A, García Yeste C, Flecha García R. y Racionero Plaza S. (2011). Aprendizaje Dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.
Bartolomé Pina, A. (2004). "Blended Learning. Conceptos básicos". Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, vol 23, pp. 7-20.
Beyer Burgos, H. (2000). "Entre la autonomía y la intervención: las reformas de la educación en Chile". En: Larraín, F. y Vergara, R. (Eds.), La transformación económica de Chile (pp. 643-708). Santiago: CEP.
Bonder, G. (2008). "Juventud, género & TIC: imaginarios en la construcción de la sociedad de la información en América Latina". ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura CLXXXIV, pp. 917 – 934.
Castells Oliván, M. (2001). La galaxia Internet. Barcelona: Areté. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-322-89613-1
Cárcamo Ulloa, L., Scheihing García, E. & Cárdenas Neira, C. (eds.) (2013). Didáctica 2.0: la web social en el aula. Valdivia: Ediciones Kelluwen.
Cebrian Herrero, M. (2009). "Comunicación interactiva en los cibermedios". Comunicar, 33, pp.15-24. http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-001
Colás Bravo, P., González Ramirez, T. & De Pablos Pons, J. (2013). "Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes". Comunicar, 40(XX); 15-23.
Coll Salvador, César. (2005) "Lectura y analfabetismo en la Sociedad de la Información". UOCPapers Nº 1. Recuperado de: http://www.uoc.edu/uocpapers/1/dt/esp/coll.pdf
Chinn Menzie D. y Fairlie W, R. (2010). "ICT Use In The Developing World: An Analysis Of Differences In Computer And Internet Penetrationroie". Review Of International Economics, vol 18, nº1, pp. 153–167. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9396.2009.00861.x
Cloutier, J. (2001). Petit traité de communication. Emerec à l’heu re des technologies numériques. Montréal: Carte Blanche.
Cox Donoso, C. (2005). "Las políticas educacionales de Chile en las dos últimas décadas del siglo XX". En: Cox, C. (Ed.), Políticas educacionales en el cambio de siglo. La reforma del sistema escolar de Chile (pp. 19-113). Santiago: Editorial Universitaria.
Crook, Ch. R. (2012). "The 'digital native' in context: tensions associated with importing Web 2.0 practices into the school setting". Oxford Review of Education, vol 38, nº 1, pp 63-80. http://dx.doi.org/10.1080/03054985.2011.577946
De Pablos Pons, J., Colás Bravo, P., González Ramírez, T. (2010). "Factores facilitadores de la innovación con TIC en los centros escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas". Revista de Educación, 352, pp. 23-51.
García-Valcárcel, A. y Tejedor Tejedor, F. J. (2010). "Evaluación de los procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de Castilla y León". Revista de Educación, vol 352, pp. 125-147.
Gardner, H. (1993). La mente no escolarizada. Cómo piensan los ni-os y cómo deberían enseñar las escuelas. Barcelona: Paidós.
Haro de, J. J. (2009). "Algunas experiencias de innovación educativa". ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura CLXXXV, pp. 71 – 92.
Hepp Kushel, P. E (2003). "ENLACES: El Programa de Informática Educativa de la Reforma Educacional Chilena". En: Cox, C. (Ed.), Políticas educacionales en el cambio de siglo. La reforma del sistema escolar de Chile (pp. 419-451). Santiago: Editorial Universitaria.
Hillis, P. y Munro, B. (2005). "ICT in History Education Scotland and Europe". Social Science Computer Review, vol 23, pp. 190-205. http://dx.doi.org/10.1177/0894439304273268
Ivala, E. , Gachago, D. , Condy, J. & Chigona, A. (2013). "Enhancing Student Engagement with Their Studies: A Digital Storytelling Approach". Creative Education, 4, 82-89. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2013.410A012
Meier, E. (2005). "Situating Technology professional development in urban schools". Educational Computing Research, vol 32, nº4, pp. 395–407. http://dx.doi.org/10.2190/5KCQ-5VKQ-380X-JYND
MINEDUC. (2003). Marco para la Buena Ense-anza. Santiago: MINEDUC. Recuperado de: http://www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?ID=139671
Monereo Font, C. (2005). Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Grao.
Palacheewa, P., Suwannatthachote, P. & Nilsook, P. (2012). "Critical Issues To Be Concern In Selecting Tools For Teaching High School Computer Project Lesson Using Computer-Supported Collaborative Learning". Creative Education, vol 3, pp.11-14. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2012.38B003
Phelps, R., Graham, A. y Watts, T. (2011). "Acknowledging The Complexity And Diversity Of Historical And Cultural ICT Professional Learning Practices In Schools". Asia-Pacific Journal of Teacher Education, vol 39, nº 1, pp. 47-63. http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2010.541601
Prain, V. y Hand, B. (2003). "Using new technology for learning: a case study of a whole school approach". Journal of research on technology in education, vol 35, nº 4, pp. 441-458. http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2003.10782395
Prieto Castillo, D. (1996). Palabras e imágenes para la comunicación impresa. Quito: UCLAP.
Ricoy Lorenzo, M C .; Feliz Murias, S. y Sevillano García, M L. (2010). "Competencias para la utilización de las herramientas digitales en la sociedad de la información". Educación XX1, vol 13.nº 1, pp. 199-219
Sigalès Conde, C., Mominó De La Iglesia, J M., Meneses, J. y Badia Garganté, A. (2009). La integración de internet en la educación escolar espa-ola. Barcelona: Ariel.
SITES (2008). Resultados nacionales SITES 2006. Santiago: MINEDUC-Enlaces. Recuperado de: http://goo.gl/Jj2ozd
Staples, A., Pugach, M. y Himes, D. (2005)."Rethinking the technology integration Challenge: Cases from three urban elementary schools". Journal of research in technology in education, vol 37, nº 3, pp. 285–311. http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2005.10782438
Suárez Rodríguez, J.; Almerich, G.; Gargallo López, B. y Aliaga, F. (2013). "Las competencias del profesorado en TIC: estructura básica". Educación XX1, vol 16, nº.1, pp. 39-62.
Tancer, B. (2007). "Facebook: More Popular Than Porn. Time Magazine". Recuperado en http://content.time.com/time/business/article/0,8599,1678586,00.html
Zhao, Y. y Frank, K. (2006). "Factors affecting Technology uses in schools: An ecological Perspective". American Educational Research Journal, vol 40, nº 4, pp. 807-840. http://dx.doi.org/10.3102/00028312040004807
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.