Discursive strategies for the normalization of gay and lesbian parenting in the media

Authors

  • Laura Domínguez de la Rosa Universidad de Málaga
  • Francisco Manuel Montalbán Peregrín Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5005

Keywords:

discourse analysis, social construction, lesbian and gay parenting, normalization, interpretative repertoires

Abstract


This work aims to know the different discursive strategies of normalization from which is building the lesbian and gay parenting phenomenon. We turn to the analysis of several and specific audiovisual productions, which show this family reality. The research method used is qualitative, in particular the analysis of discourse on the proposal from Potter and Wetherell of interpretative repertoires. We can identify four different repertoires: “constructing identity”, “visibility and closeness”, “lesbian and gay parenting: a possible option” and “sexual orientation”. Analyzed audiovisual productions prefer to assimilate the experience of lesbian and gay parenting in heterosexual relationships, minimizing the presence of differential elements, which can be awkward. Therefore these attempts risk of blur resources, experiences and nuances that might contribute to a collective construction of the phenomenon more rich and complex in progress on legislative, political and social action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberdi, I. (2004). Cambios en los roles familiares y domésticos. Arbor, 178, 702, pp. 231-261. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2004.i702.567

Butler, J. (1999). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.

Cameron, P. y Cameron, K. (1996). Homosexual parents. Adolescence, 31, 124, pp. 757-776.

Castellar, A. F. (2010). Familia y homoparentalidad: una revisión del tema. Revista Ciencias Sociales, 5, pp. 45-70.

Clarke, V. y Kitzinger, C. (2004). Lesbian and gay parents on talk shows: resistance or collusion in heterosexism. Qualitative Research in Psychology, 1, 3, pp. 195-217. http://dx.doi.org/10.1191/1478088704qp0140a

Clarke, V. y Saffron, L. (2006). Challenging preconceptions about lesbian parenting. Lesbian & Gay Psychology Review, 7, 1, pp. 78-85.

Ceballos, M. (2009). La educación formal de los hijos e hijas de familias homoparentales: familia y escuela a contracorriente. Aula Abierta, 37, pp. 67-78.

Ceballos, M. (2012). Familias homoparentales y trabajo doméstico: implicaciones para la disciplina de Trabajo Social. Comunitania. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 4, pp.85-104. http://dx.doi.org/10.5944/comunitania.4.4 http://dx.doi.org/10.5944/comunitania.4.4

Domínguez, L. y Montalbán, F. M. (2012). Líneas emergentes de investigación en las prácticas de trabajo social: la homoparentalidad. Portularia, XII, pp. 169-177. http://dx.doi.org/10.5218/prts.2012.0018

Donovan, C. y Wilson, A. R. (2005). New parenting: opportunities and challenges. Sexualities, 8, 2, pp. 131-136. http://dx.doi.org/10.1177/1363460705050848

Flaquer, L. (2003). Pobreza y Familia. Arbor, 176, 694, pp. 327-342. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2003.i694.731

Fleischer, D. (2003). Clínica de las transformaciones familiares. Buenos Aires: Gramma.

Gómez, A. B. (2004). Diversidad familiar y homoparentalidad. Revista Pediatría de Atención Primaria, 6, 23, pp. 361-365.

González, M. M.; Chacón, F.; Gómez, A.; Sánchez, M.A. y Morcillo, E. (2003). Dinámicas familiares, organización de la vida cotidiana y desarrollo infantil y adolescente en familias homoparentales. Estudios e investigaciones 2002, pp. 521- 606.

González, M. M.; Morcillo, E.; Sánchez, M. A.; Chacón, F. y Gómez, A. (2004). Ajuste psicológico e integración social en hijos e hijas de familias homoparentales. Infancia y Aprendizaje, 27, pp. 327-344. http://dx.doi.org/10.1174/0210370042250121

González, M. M. y López, F. (2009). Relaciones familiares y vida cotidiana de niños y niñas que viven con madres lesbianas o padres gays. Cultura y educación. Revista de teoría, investigación y práctica, 21, 4, pp. 417-428.

Ibáñez, T. (1994). Constructing a representation or representing a construction? En Theory and Psychology. Canadá: Universidad de Calgary, pp. 363-382.

Íñiguez, L. y Antaki, C. (1994). El análisis del discurso en psicología social. Boletín de Psicología, 44, pp. 57-75.

Loscertales, F. y Nuñez, T. (2008). Ver cine en TV: una ventana a la socialización familiar. Comunicar, 16, pp. 137-143. http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-01-017

Márquez, B. (2011). Discurso experto y acción social: la construcción de la homoparentalidad como asunto político. Documentos de Trabajo Social, 48, pp. 158-181.

Patterson, C. (2002). Lesbian and gay parenthood. Handbook of parenting, Hillsdale: Lawrence Erlbaun.

Pichardo, J. I. (2009). Homosexualidad y familia: cambios y continuidades al inicio del tercer milenio. Política y Sociedad, 46, 1-2, pp.143-160.

Potter, J. y Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology: beyond attitudes and behavior. Londres: Sage.

Weeks, J.; Heaphy, B. y Donovan, C. (2001). Same sex intimacies. Families of choice and other life experiments. Londres: Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9780203167168

Zapata, B. (2009). Homoparentalidad en Colombia: trazas iniciales de una investigación en curso. Revista Latinoamericana Estudios Familiares, 1, pp. 140-162.

Published

2014-10-30

How to Cite

Domínguez de la Rosa, L., & Montalbán Peregrín, F. M. (2014). Discursive strategies for the normalization of gay and lesbian parenting in the media. Arbor, 190(769), a166. https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5005

Issue

Section

Articles