Discursive strategies for the normalization of gay and lesbian parenting in the media
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5005Keywords:
discourse analysis, social construction, lesbian and gay parenting, normalization, interpretative repertoiresAbstract
This work aims to know the different discursive strategies of normalization from which is building the lesbian and gay parenting phenomenon. We turn to the analysis of several and specific audiovisual productions, which show this family reality. The research method used is qualitative, in particular the analysis of discourse on the proposal from Potter and Wetherell of interpretative repertoires. We can identify four different repertoires: “constructing identity”, “visibility and closeness”, “lesbian and gay parenting: a possible option” and “sexual orientation”. Analyzed audiovisual productions prefer to assimilate the experience of lesbian and gay parenting in heterosexual relationships, minimizing the presence of differential elements, which can be awkward. Therefore these attempts risk of blur resources, experiences and nuances that might contribute to a collective construction of the phenomenon more rich and complex in progress on legislative, political and social action.
Downloads
References
Alberdi, I. (2004). Cambios en los roles familiares y domésticos. Arbor, 178, 702, pp. 231-261. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2004.i702.567
Butler, J. (1999). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.
Cameron, P. y Cameron, K. (1996). Homosexual parents. Adolescence, 31, 124, pp. 757-776.
Castellar, A. F. (2010). Familia y homoparentalidad: una revisión del tema. Revista Ciencias Sociales, 5, pp. 45-70.
Clarke, V. y Kitzinger, C. (2004). Lesbian and gay parents on talk shows: resistance or collusion in heterosexism. Qualitative Research in Psychology, 1, 3, pp. 195-217. http://dx.doi.org/10.1191/1478088704qp0140a
Clarke, V. y Saffron, L. (2006). Challenging preconceptions about lesbian parenting. Lesbian & Gay Psychology Review, 7, 1, pp. 78-85.
Ceballos, M. (2009). La educación formal de los hijos e hijas de familias homoparentales: familia y escuela a contracorriente. Aula Abierta, 37, pp. 67-78.
Ceballos, M. (2012). Familias homoparentales y trabajo doméstico: implicaciones para la disciplina de Trabajo Social. Comunitania. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, 4, pp.85-104. http://dx.doi.org/10.5944/comunitania.4.4 http://dx.doi.org/10.5944/comunitania.4.4
Domínguez, L. y Montalbán, F. M. (2012). Líneas emergentes de investigación en las prácticas de trabajo social: la homoparentalidad. Portularia, XII, pp. 169-177. http://dx.doi.org/10.5218/prts.2012.0018
Donovan, C. y Wilson, A. R. (2005). New parenting: opportunities and challenges. Sexualities, 8, 2, pp. 131-136. http://dx.doi.org/10.1177/1363460705050848
Flaquer, L. (2003). Pobreza y Familia. Arbor, 176, 694, pp. 327-342. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2003.i694.731
Fleischer, D. (2003). Clínica de las transformaciones familiares. Buenos Aires: Gramma.
Gómez, A. B. (2004). Diversidad familiar y homoparentalidad. Revista Pediatría de Atención Primaria, 6, 23, pp. 361-365.
González, M. M.; Chacón, F.; Gómez, A.; Sánchez, M.A. y Morcillo, E. (2003). Dinámicas familiares, organización de la vida cotidiana y desarrollo infantil y adolescente en familias homoparentales. Estudios e investigaciones 2002, pp. 521- 606.
González, M. M.; Morcillo, E.; Sánchez, M. A.; Chacón, F. y Gómez, A. (2004). Ajuste psicológico e integración social en hijos e hijas de familias homoparentales. Infancia y Aprendizaje, 27, pp. 327-344. http://dx.doi.org/10.1174/0210370042250121
González, M. M. y López, F. (2009). Relaciones familiares y vida cotidiana de niños y niñas que viven con madres lesbianas o padres gays. Cultura y educación. Revista de teoría, investigación y práctica, 21, 4, pp. 417-428.
Ibáñez, T. (1994). Constructing a representation or representing a construction? En Theory and Psychology. Canadá: Universidad de Calgary, pp. 363-382.
Íñiguez, L. y Antaki, C. (1994). El análisis del discurso en psicología social. Boletín de Psicología, 44, pp. 57-75.
Loscertales, F. y Nuñez, T. (2008). Ver cine en TV: una ventana a la socialización familiar. Comunicar, 16, pp. 137-143. http://dx.doi.org/10.3916/c31-2008-01-017
Márquez, B. (2011). Discurso experto y acción social: la construcción de la homoparentalidad como asunto político. Documentos de Trabajo Social, 48, pp. 158-181.
Patterson, C. (2002). Lesbian and gay parenthood. Handbook of parenting, Hillsdale: Lawrence Erlbaun.
Pichardo, J. I. (2009). Homosexualidad y familia: cambios y continuidades al inicio del tercer milenio. Política y Sociedad, 46, 1-2, pp.143-160.
Potter, J. y Wetherell, M. (1987). Discourse and social psychology: beyond attitudes and behavior. Londres: Sage.
Weeks, J.; Heaphy, B. y Donovan, C. (2001). Same sex intimacies. Families of choice and other life experiments. Londres: Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9780203167168
Zapata, B. (2009). Homoparentalidad en Colombia: trazas iniciales de una investigación en curso. Revista Latinoamericana Estudios Familiares, 1, pp. 140-162.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.