Love, destiny and virtue: Gertudis Gómez de Avellaneda and her first drama Leoncia

Authors

  • Alexander Selimov University of Delaware

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6008

Keywords:

Gómez de Avellaneda, romantic drama, love, destiny, virtue, patriarchy, subalternity, feminism

Abstract


The success of the romantic drama Leoncia marks the beginning of Gertrudis Gómez de Avellaneda’s career in the theatre. Literary critics have seen in this work two great romantic topics, love and destiny. This essay argues that the author uses romantic rhetoric to address the issue of virtue and of its manipulation within a hierarchical structure of subordination in a patriarchal society. This concern with the concept of virtue permeates much of the work of this Spanish-Cuban author, and is part of her pioneering efforts to expose the problem of women’s subordinate role in the social hierarchy in nineteenth-century Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolufer Peruga, M. (2011). 'Hombres de bien': modelos de masculinidad y expectativas femeninas, entre la ficción y la realidad. Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 15, pp. 7-31.

Cantizano Márquez, B. (2004). La mujer en la prensa femenina del XIX. Ambitos: Revista internacional de comunicación, 11, p.15.

Cotarelo y Mori, E. (1930). La Avellaneda y sus obras: ensayo biográfico y crítico. Madrid: Tipografía de Archivos.

Espronceda, J. (1978). El estudiante de Salamanca; El diablo mundo. Madrid: Castalia.

Gies, D. (1996). El teatro en la España del siglo XIX. Cambridge: Cambridge University Press.

Gómez de Avellaneda, G. (1917). Leoncia. Madrid: Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.

Gómez de Avellaneda, G. (1990). Obra selecta. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Gómez de Avellaneda, G. (1999). Autobiografía y epistolarios de amor. Newark: Juan de la Cuesta.

Gómez de Avellaneda (2001). Sab. Manchester: Manchester University Press.

Guerra, L. (1985). Estrategias femeninas en la elaboración del sujeto romántico en la obra de Gertrudis Gómez de Avellaneda. Revista iberoamericana, LI, 132-133, pp. 707-722. http://dx.doi.org/10.5195/reviberoamer.1985.4094

Isaacs, J. (1894). María: novela americana. París: Librería Garnier hermanos.

Jagoe, C. (1998). La misión de la mujer. En: Jagoe, C. (ed.). La mujer en los discursos de género: textos y contextos en el siglo XIX. Barcelona: Icaria, pp. 21-53.

Kirkpatrick, S. (1991). Las románticas: escritoras y subjetividad en España, 1835-1850. Madrid: Cátedra.

Martínez Díez, F. (1991). Domingo de Guzmán: evangelio viviente. Salamanca: San Esteban.

Palencia Villa, R. M. (2008). Recuperar el propio cuerpo: discursos fílmicos de resistencia. En: Clúa Ginés, I., Pitarch, P. (eds.). Pasen y vean. Estudios culturales. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, pp. 41-46.

Piñeyro, E. (1904). Gertrudis Gómez de Avellaneda. Bulletin Hispanique, 6, 2, pp. 143-156. http://dx.doi.org/10.3406/hispa.1904.1403

Prado Mas, M. (2004). El teatro de Gertrudis Gómez de Avellaneda. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid: Madrid. Recuperado de http://eprints.ucm.es/tesis/fll/ucm-t25107.pdf

Rousseau, J.J (1997). Emilio o de la educación. Madrid: Alianza.

Selimov, A. (1999). La verdad vence apariencias: hacia la ética de Gertrudis Gómez de Avellaneda a través de su prosa. Hispanic review, 67, 2, pp. 215-241. http://dx.doi.org/10.2307/474915 http://dx.doi.org/10.2307/474915

Sommer, D. (1988). Sab c'est moi. Genders, 2, pp. 111-126.

Torres-Pou, J. (1993). La ambigu.edad del mensaje feminista de 'Sab' de Gertrudis Gómez de Avellaneda. Letras Femeninas, 19, 1/2, pp. 55-64.

Published

2014-12-30

How to Cite

Selimov, A. (2014). Love, destiny and virtue: Gertudis Gómez de Avellaneda and her first drama Leoncia. Arbor, 190(770), a187. https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6008

Issue

Section

Articles