Domenico Greco and piccola pittura
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2015.776n6008Keywords:
El Greco, icon, miniature, small portraits, Giulio ClovioAbstract
On the occasion of the four hundredth anniversary of the death of Dominico Greco, 2014 has been prodigal in exhibitions, courses and conferences focused on the figure and work of the Cretan artist, addressing different aspects of the artist’s versatile creativity. One key area has been the dedication of the master to miniatures, or rather, to the piccola pittura, a term which includes paintings of varying techniques, supports and even dimensions. This article explores El Greco’s works of this kind, which were connected with his early artistic training and the Byzantine icons that he produced on his native island, and which he continued producing once in Italy, when immersed in Venetian and Roman Renaissance painting. Also discussed are some works from his Spanish period, which may be considered piccola pittura on the basis of their dimensions and painting technique.
Downloads
References
Alguacil Martín, M. E. y Mas González, C. (2015). El Greco y su entorno en el Archivo Histórico Provincial de Toledo: una revisión actualizada de sus documentos. Archivo Secreto. Revista cultural de Toledo, 6, pp. 352-379.
Álvarez Lopera, J. (2005). Los retratos del Greco. En: Portús, J. (ed.). El retrato español del Greco a Picasso. Madrid: Museo Nacional del Prado, pp. 120-139
Álvarez Lopera, J. (2007). El Greco. Estudio y catálogo (vols. I y II). Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.
Álvarez, M. T. (2005). Ficha catalográfica de “Busto de Cristo”. En: Burke, M. C. (ed.). El alma de España. Alburquerque: Albuquerque Museum, cop., nº 13, pp. 122 y 123.
Burke, M. (2003). Ficha catalográfica de “Portrait of a Man”. En: Davies, D. (ed). El Greco. Londres: National Gallery Company/Yale University Press, p. 270.
Byne, A. (1927). Important Mediaeval and Early Renaissance Works of Art from Spain. Collection of the Conde de las Almenas. Nueva York: American Art Association.
Camacho Martínez, R. (2009). El retrato en miniatura español bajo los reinados de Felipe II y Felipe III. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Málaga: Málaga.
Camón Aznar, J. (1950). El Greco (vols. I y II). Madrid: Espasa-Calpe.
Cossío, M. B. (1908). El Greco (vols. I y II). Madrid: Victoriano Suárez.
Falomir, M. (2015). El Greco y la Pintura Veneciana. Archivo Secreto. Revista Cultural de Toledo, 6, pp. 253-262
Gerard Powell, V. (2011). Du Greco à Dali. Le grands maîtres espagnols de la collection Pérez Simón. Heule: Snoeck.
Gudiol, J. (1971). El Greco. Barcelona: Polígrafa.
Hadjinicolaou, N. (2014). A disciple of Titian in The Palazzo Farnese. 1570-1572. En: Hadjinicolaou, N. (ed.) D. Theotokopoulos between Venice and Rome. Atenas: Benaki Museum, pp. 137-194.
Holanda, F. de (1548/1921). De la Pintura Antigua. Madrid: J. Ratés, Impresor.
Lavín, A. C. (2015). Nuevos datos sobre la estancia del Greco en Italia: los comentarios a las Vitae de Vasari de la Biblioteca Ludovico Jacobilli de Foligno. Archivo Secreto. Revista Cultural de Toledo, 6, pp. 267-280.
Mancini, G. (1956). Considerazioni sulla pittura. Roma: Accademia Nazionale dei Lincei.
Marías, F. (1993), Reflexiones sobre una colección de pinturas de El Greco y la “Gloria de Felipe”. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, V, pp. 59-70.
Marías, F. (1997/2013). El Greco. Historia de un pintor extravagante. Donostia- San Sebastián: Nerea.
Marías, F. (2007). El Greco y los “originales” de su taller. En: Hadjinicolau, N. (ed.). El Greco’s Studio. Heraclión: Crete University Press, pp. 187-197.
Marías, F. (2014). El Griego de Toledo: pintor de lo visible e invisible. Toledo: Fundación El Greco. Madrid: Ediciones El Viso
Mayer, G. L. (1930). Unbekannte Werke des Greco. Pantheon, V, pp. 179-185.
Nolhac, P. (1884). Une galerie depeinture au XVIe siècle: Les collections de Fulvio Orsini. Gazette des Beaux-Arts, 29, pp. 427-436.
Pacheco, F. (1649/1956). Arte de la pintura. (vols. I y II). Madrid: Instituto de Valencia de Don Juan.
Palluchini, R. (1937). Il Polittico del Greco della R. Galleria Estense e la formazione dell’artista. Roma: Ist. Poligrafico e Zecca dello Stato - Archivi di Stato.
Park, J. (2014). Men in armor: El Greco and Pulzone Face to Face. Nueva York: Frick Collection.
Pelc, M. (ed.) (2001). Klovicev Zbornik, Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti - Institut za povijest umjetnosti.
Pérez de Tudela, A. (2001). A proposito di una lettera inedita di El Greco al Cardinale Alessandro Farnese. Aurea Parma, LXXXV, II, pp.175-188.
Pozzolo, E. dal (1996). Sul Greco italiano. Venezia Arti, 10, pp. 126-130
Redondo Cuesta, J. R. (2014). Una propuesta sobre los “originales” del taller del Greco. Ars Magazine, 7, 22, pp. 92-102.
Ronchini, A. (1865). Giulio Clovio. Atti e Memorie delle R R Deputazione di Storia patria per le provincie modenensi e parmensi (vol. III). Módena: Carlo Vincenzi, pp. 259-270.
Ruiz Gómez, L. (2007). El Greco en el Museo del Prado. Catálogo razonado. Madrid: Museo Nacional del Prado.
Ruiz Gómez, L. (2014). El Greco. Arte y oficio. Madrid: Fundación El Greco.
Ruiz Gómez, L. (2014a) Que sus pinturas no se equivoquen con Tiziano. La construcción pictórica del Greco. En: Barón, J. (ed.). El Greco y la pintura moderna. Madrid: Museo del Prado, pp. 51-75.
Sambo, E. (2009). Il Fondo Lazzaroni: How are we to tell what is original in a Lazzaroni picture. En: Ottani Cavina, A. (ed.). Federico Zeri, dietro l’immagine. Opere d’arte e fotografía. Torino: Umberto Allemandi & C., p. 145.
San Román, F. B. (1910). El Greco en Toledo o nuevas investigaciones acerca de la vida y obras de Dominico Theotocópuli. Madrid: V. Suárez.
San Román, F. B. (1927). De la vida de El Greco (nueva serie de documentos inéditos). Archivo Español de Arte y Arqueología, III, 8 y 9, pp. 1-124.
Stratton, S. L. (1988). The Spanish Golden Age in Miniature. Portraits from the Rosenbach Museum and Library. Nueva York: Spanish Institute.
Waterhouse, E. (1930). El Greco’s Italian Period. Art Studies, VIII, pp. 61-88.
Wethey, H. (1962). El Greco and his School (vols. I y II). Princeton: Princeton University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.