Family-student balance: a qualitative study about limitations of university mothers

Authors

  • Inés Lozano Cabezas Universidad de Alicante
  • Marcos Jesús Iglesias Martínez Universidad de Alicante
  • Amparo Alonso-Sanz Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2016.780n4017

Keywords:

gender, higher education, student-family balance, university mothers, narratives

Abstract


The balance between family and student life, viewed as the possibility of being a mother and university student at the same time, is still not seen as something usual in higher education. This leads to discrimination against student mothers compared with other students. In this study, using a qualitative, narrative-based methodology based on semi-structured interviews, we analysed the beliefs and attitudes of a total of 73 university students. They reflect on aspects of the academic career that restrict the student-family balance. The students’ opinions revealed the limitations on the possibilities of having children, included some proposals for improvements to the legislation, and their attitudes to the issue. We conclude that there is a need for concrete legislative actions and awareness campaigns addressing both the academic community and the general public, to ensure equality between women and men in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amorós, C. (1987). Espacio de los iguales, espacio de las idénticas. Notas sobre el poder y principio de individuación. Arbor, 11, pp. 113-127.

Amorós, C. (1990). Mujer: Participación, cultura política y Estado. Buenos Aires: Ediciones de la Flor. PMid:2162546

Andreu, M. (2008). Los abandonos universitarios: retos ante el espacio europeo de educación superior. Estudios sobre Educación, 15, pp. 101-121.

Bermúdez, M. P., Guillén-Riquelme, A., Gómez-García, A., Quevedo-Blasco, R., Sierra, J. C. y Buela-Casal, G. (2011). Análisis del rendimiento en el doctorado en función del sexo. Educación XX1, 14, 1, pp. 17-33. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.261

Bosch, B. (2013). Women who study: balancing the dual roles of postgraduate student and mother [Tesis doctoral inédita]. Edith Cowan University: Western Australia, Australia.

Brown, V. y Nichols, T. R. (2012). Pregnant and parenting students on campus: policy and program implications for a growing population. Educational Policy, 27, 3, pp. 499-530. https://doi.org/10.1177/0895904812453995

Bugarleta, E. (2011). Género, identidad y consumo: las "nuevas maternidades" en Espa-a. [Tesis doctoral inédita]. Universidad Complutense de Madrid: Madrid.

Cabrera, L., Bethencourt, J., Álvarez, P. y González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, 12, 2, pp. 171-203. Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/ RELIEVEv12n2_1.htm

Camps, V. (1996). El siglo de las mujeres. Madrid: Cátedra.

Cerdá, M. R. (2009). Adenda. Plan de Igualdad en Universidad Pública: breve análisis líneas de actuación. En Jornadas Planes de Igualdad y Universidades. 22-23 de octubre de 2009. Santander: Universidad de Santander.

Clandinin, D. J. y Murphy, M. S. (2009). Comments on Coulter and Smith: Relational Ontological Commitments in Narrative Research. Educational Researcher, 38, 8, pp. 598-692. https://doi.org/10.3102/0013189X09353940

Corbin, J. y Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research echniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3ª ed.). Thousand Oaks: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452230153

Demers, D. (2014). Back to school: the balancing act graduate student mothers play between home and school [Tesis doctoral inédita]. Southern Illinois University Carbondale: Illinois, Estados Unidos.

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. E. (eds.) (2011). Handbook of Qualitative Research (4ª ed). Thousand Oak: Sage.

Doble, N. y Supriya, N. (2011). Student life balance: myth or reality? International Journal of Educational Management, 25, 3, pp. 237-251. https://doi.org/10.1108/09513541111120088

Donoso, T., Figuera, P. y Rodríguez-Moreno, M. (2011). Barreras de género en el desarrollo profesional de la mujer universitaria. Revista de Educación, 355, pp. 187-212.

Elboj Saso, C., I-iguez Berrozpe, T. y Valero Errazu, D. (2013). Conciliación familiar y laboral también en las aulas del EEES. Una propuesta para prevenir el abandono de los estudios de Grado por motivos extra-académicos. En Crisis y cambio: propuestas desde la sociología. XI Congreso espa-ol de sociología. Disponible en: http:// www.fes-web.org/uploads/files/modules/congress/11/papers/169.pdf

Escandell, M. O., Marrero, G., Castro, J. J. y Rodríguez, A. (2002). El abandono universitario: un estudio de la deserción en las titulaciones de Maestro y Educación Social. Anuario de Filosofía, Psicología y Sociología, 4, 5, pp. 81-83.

González Pérez, T. (2008). Las mujeres espa-olas en el sistema educativo. La construcción de programas y modelos formativos. Clepsydra, 7, pp. 77-92.

Huber, J., Caine, V., Huber, M. y Steeves, P. (2013). Narrative Inquiry as Pedagogy in Education: the extraordinary potential of living, telling, retelling, and reliving stories of experience. Review of Research in Education, 37, pp. 212-242. https://doi.org/10.3102/0091732X12458885

Huber, G. L. y Gürtler, L. (2013). AQUAD 7. Manual del programa para analizar datos cualitativos. Disponible en: http:// www.aquad.de/materials/manual_ aquad7/manual-c.pdf

Lebrero, M. P. (2007). Estudio comparado de los nuevos estudios de Grado de Educación Infantil en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Revista de Educación, 343, pp. 275-299.

López-Ibor, R. A., Escot, L. y Fernández, J. A. (2010). La predisposición de las estudiantes universitarias a auto-limitarse profesionalmente en el futuro por razones de conciliación. Estudios de Economía Aplicada, 28, 1, pp. 1-32.

Lorenzo, M. Argos, J. Hernández, J. y Vera, J. (2014). El acceso y la entrada del estudiante a la universidad: situación y propuestas de mejora facilitadoras del tránsito. Educación XX1, 17, 1, pp. 15-38.

Lynch, K. D. (2008). Gender roles and the American academe: a case study of graduate student mothers. Gender and Education, 20, 6, pp. 585-605. https://doi.org/10.1080/09540250802213099

Maganto, J. M., Etxeberría, J. y Porcel, A. (2010). La corresponsabilidad entre los miembros de la familia, como factor de conciliación. Educatio Siglo XXI, 28, 1, pp. 69-84.

Olesen, V. (2011). Feminist qualitative research in the millennium's first decade. Developments, challenges, prospects. En Denzin, N. K. y Lincoln, Y.E. (eds.) The SAGE Handbook of Qualitative Research (4ª ed.). Thousand Oak: Sage, pp.129-146.

Saletti, L. (2008). Propuesta teórica feminista en relación al concepto de maternidad. Clepsydra, 7, pp. 169-183.

Shepherd, J. y Mullins Nelson, B. (2012). Balancing act: A phenomenological study of female adult learners who successfully persisted in graduate studies. The Qualitative Report, 17 (art. 39), pp. 1-21. Disponible en: http://www.nova. edu/ssss/QR/QR17/shepherd.pdf

Springer, K. W., Parker, B. K. y Leviten- Reid, C. (2009). Making Space for Graduate Student Parents. Practice and Politics. Journal of Family Issues, 30, 4, pp. 435-457. https://doi.org/10.1177/0192513X08329293

Tomàs Folch, M., y Mentado Labao, T. (2013). Las temáticas y preocupaciones de las investigadoras élite en Ciencias Sociales de las universidades catalanas. Arbor, 189, 760, a019. https://doi.org/10.3989/arbor.2013.760n2005

Valcárcel, A. (1997). La política de las mujeres. Madrid: Cátedra.

Published

2016-08-30

How to Cite

Lozano Cabezas, I., Iglesias Martínez, M. J., & Alonso-Sanz, A. (2016). Family-student balance: a qualitative study about limitations of university mothers. Arbor, 192(780), a341. https://doi.org/10.3989/arbor.2016.780n4017

Issue

Section

Varia