Gener and Science, Parity or Equity?
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i733.226Keywords:
Gender, science, masculinity, femenity, equityAbstract
The end of the XXth century has been accompanied by social and cultural changes that have allowed women to start accessing spaces in which they had been historically excluded. This has given them the possibility of playing an active role in Academia and Science, as well. What made women develop an interest in Academia? Wow did they gain access? How were they able to make their discoveries and contributions? What kinds of recognition have they been granted by university and scientific communities and/or society? Why do so many women quit and abandon their studies along the way? How is it possible to conciliate academic activity and personal life? How can we explain the incongruity of the equality in presence of men and women in the scientific field and the differences in access to decision-making positions and recognition in this field? These questions demand a better understanding of the situation of women in Academia in order to make their contributions in the different fields of knowledge more visible and disseminated. Also, analyze with more detail the barriers that still preclude women from increasing their professional growth and personal realization.
Downloads
References
Amorós, Celia (1995): 10 palabras claves sobre mujer, España, Verbo Divino. Colectivo de autores (2001): Ciencia, tecnología y sociedad. Una aproximación conceptual, Madrid, OEI.
Echeverría, Javier (2001): “Tecnociencia y sistema de valores”, en Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Fernández, Ana María (1993): Las mujeres en la imaginación colectiva, Editorial Paidós, Buenos Aires.
Fernández, Ana María (1993): La mujer de la Ilusión, Buenos Aires, Paidós.
Fernández, Lourdes (2000): ”Mujeres académicas: ¿Conflictos de roles?”, En Feminismos: del pasado al presente, Ediciones Universidad de Salamanca.
Gómez, Amparo (2001): “La perspectiva feminista en las Ciencias Sociales”, en López Cerezo, José Antonio y Manuel Sánchez Ron (eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 307-322.
González, Marta (1999): “El estudio social de la ciencia en clave feminista: género y sociología del conocimiento científico”, en Barral, María José y Carmen Magallón (eds.), Interacciones ciencia y género, Barcelona, Icaria.
González, Marta (2001): “Género y conocimiento”, en López Cerezo, José Antonio y Manuel Sánchez Ron (eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Hoyos, G. (2001): “Ciencia y tecnología entre la crítica y la ética: el uso pragmático de la razón práctica”, en López Cerezo, José Antonio y Manuel Sánchez Ron (eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
López Cerezo, J. A. y Sánchez Ron, J. M. (2001): Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Medina, M. (2001): “Ciencia y Tecnología como sistemas culturales”, en López Cerezo, José Antonio y Manuel Sánchez Ron (eds.), Ciencia, Tecnología, sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Núñez, J. (1999): La Ciencia y la Tecnología como procesos sociales, Ciudad de La Habana, Editorial Félix Varela. Núñez, J. (2001): “Ciencia y cultura en el cambio de siglo”, en López Cerezo, José Antonio y Manuel Sánchez Ron (eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Pérez, Eulalia (1999): “Feminismo y estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad: nuevos retos, nuevas soluciones”, en Barral, María José y Carmen Magallón (eds.), Interacciones ciencia y género, Barcelona, Icaria.
Pérez, Eulalia (2000): “¿El poder de una ilusión?: Ciencia, género y feminismo”, en Feminismos: del pasado al presente, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.
Pérez, Eulalia (2001a): “La perspectiva del género en Ciencia y Tecnología: innovación y nueva caracterización de las disciplinas”, en López Cerezo, José Antonio y Manuel Sánchez Ron (eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Pérez Sedeño, Eulalia (2001b): Las Mujeres en el Sistema de Ciencia y Tecnología, Madrid, Cuadernos de Iberoamérica OEI.
Rubio Herráez, Esther (2000): “Nuevos Horizontes de la Educación Sexista”, en Barral, María José y Carmen Magallón (eds.), Interacciones ciencia y género, Barcelona, Icaria.
Sánchez, Ana (2001): “Críticas feministas a las ciencias biomédicas”, en López Cerezo, José Antonio y Manuel Sánchez Ron (eds.), Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Santamarina, Cristina (2001): Mujeres españolas ante el conocimiento científico y tecnológico, Madrid, Cuadernos de Iberoamérica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.