Threats of overstimulation in modern metropolis: Georg Simmel’s approach to the new city dweller
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2019.791n1010Keywords:
Georg Simmel, modern urban sensibility, overstimulation, mental life in modernity, cultural sensory historyAbstract
At the end of the 19th Century, the capitalist economy and new forms of consumption associated with it set out to seduce the city dweller with numerous stimuli that transformed their experience of the city. This involved the appearance of new pathologies like neurasthenia, related to a supposed excess cerebral demand. Sociologist Georg Simmel became interested in the effects of the capitalist metropolis on the individual linked to the “intensification of nervous life”. In this paper I address Simmel’s view of the city dweller’s reaction to the novelties of modern city life. Special attention is paid to the question of overstimulation, approaching not only how the influence of urban life on the individual was understood, but also the new role given to sensitivity as an intermediary between the individual and the city.
Downloads
References
Baudelaire, Ch. (1863/2000). El pintor de la vida moderna. En Prado, J. del y Millán Alba, J. A. (eds. y trads.). Obras completas. Madrid: Espasa Calpe, pp. 1369-1417.
Bertrand, A. (1996). París y la electrificación de Francia. Revista de Historia Industrial, 9, pp. 39-52.
Boutin. A. (2015). City of Noise. Sound and Nineteenth-Century Paris. Champaign: University of Illinois Press. https://doi.org/10.5406/illinois/9780252039218.001.0001
Corbin. A. (2016). Urban Sensations: The Shifting Sensescape of the City. En: Classen, C. (ed.). Cultural History of the Senses in the Age of Empire. London: Bloomsbury, pp. 47-67.
Crary, J. (1999/2008). Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna. Madrid: Akal.
Cuesta, M. (2016). Estudio introductorio. En: Simmel, G. Las grandes ciudades y la vida intelectual. Madrid: Hermida editores, pp. 11-55.
Drie, M. van. (2015). Hearing through the théâtrophone: sonically constructed spaces and embodied listening in late 19th century French theatre. Sound Effects-An Interdisciplinary Journal of Sound and Sound Experience, 5 (1), pp. 74-90. https://doi.org/10.7146/se.v5i1.23310
Faria Peres, F. de, Flores Durán, P. R., Pacini de Medeiros y Alburquerque, N. (2011). A 'sensibilidade' de Simmel: notas e contribuições ao estudo das emoções. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, 10 (28), pp. 93-120.
Frisby, D. (2008). Georg Simmel. México: Fondo de Cultura Económica.
García Alonso, R. (1995). Ensayos sobre literatura filosófica. G. Simmel, R. Musil, R. M. Rilke, K. Krauss, W. Benjamin y J. Roth. Madrid: Siglo Veintiuno de Espa-a Editores.
Gluck, M. (2008). Popular Bohemia. Modernism and Urban Culture in Nineteenth-Century Paris. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Hahn, H. H. (2009). Scenes of Parisian Modernity: Culture and Consumption in the Nineteenth Century. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230101937
Hernández Barbosa, S. (2013). Sinestesias. Arte, literatura y música en el París fin de siglo, 1880-1900. Madrid: Abada.
Hernández Barbosa, S. (2014). Discursos sobre la sensorialidad en el fin de siglo espa-ol: del krausismo a la ciencia experimental. Revista de Estudios Hispánicos, 48 (2), pp. 285-305. https://doi.org/10.1353/rvs.2014.0039
Hernández Barbosa, S. (2017a). Beyond the visual: panoramatic attractions in the 1900 World's Fair. Visual Studies, 32 (4), pp. 359-370. https://doi.org/10.1080/1472586X.2017.1288071
Hernández Barbosa, S. (2017b). Los discursos en torno a la sensorialidad en el fin de siglo: Luis Simarro y su lectura holística del ser humano, entre lo individual y lo colectivo. Bulletin of Spanish Studies, 94 (7), pp. 1127-1144. https://doi.org/10.1080/14753820.2017.1317085
Hurtado Cano, D. (2013). Georg Simmel: el laberinto urbano y la gradación infinita de la vida. Revista Colombiana de Sociología, 36 (2), pp. 81-92.
Maik, L. L. (1989). Nordau's Degeneration: The American Controversy. Journal of the History of Ideas, 50 (4), pp. 607-623. https://doi.org/10.2307/2709800
Marrey, B. (1979). Les Grands Magaisns des origins à 1939. Paris: Picard.
Passy, F. (1899). L'Exposition de 1900. La Grande Revue de l'Exposition. Suplemento ilustrado de la Revue des Revues, 1, pp. 1-5.
Sabido Ramos, O. (2014). De la sensibilidad simmeliana a la sensibilidad como objeto de investigación. Hacia una reflexión sociológica de la sociología. En: Suárez, H. J. y Pirker, K. (coords.). Sociólogos y su sociología. Experiencias en el ejercicio del oficio en México. México D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 71-92.
Sabido Ramos, O. (2017). Georg Simmel y los sentidos: una sociología relacional de la percepción. Revista Mexicana de Sociología, 79 (2), pp. 373-400.
Silva, J. (2017). Porosity and Modernity Lisbon's Auditory Landscape from 1864 to 1908. En Biddle, I. y Gibson, K. (eds.). Cultural Histories of Noise, Sound and Listening in Europe, 1300-1918. Abingdon: Routledge.
Simmel, G. (1908). Sociology of the Senses: Visual Interaction. Leipzig: Dunker und Humblot, pp. 356-361.
Simmel, G. (1977). Digresión sobre la sociología de los sentidos. Sociología. Estudios sobre las formas de socialización. Madrid: Revista de Occidente, pp. 676- 695.
Simmel, G. (2013). Roma, Florencia, Venecia. Madrid: Casimiro.
Simmel, G. (2016). Las grandes ciudades y la vida intelectual. Madrid: Hermida editores.
Taine, H. (1881/1968). Filosofía del arte. Madrid: Espasa Calpe.
Tardieu, E. (1903/1913). L'Ennui. Étude phsychologique. Paris: Librairie Félix Alcan.
Zabludovsky, G. y Sabido, O. (2014). Estudio introductorio. En Simmel, G. Sociología: estudios sobre las formas de socialización. México: Fondo de Cultura Económica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.