Youth, Gener & TIC: Imaginaries in the Construction of Information Society in Latin American
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i733.234Keywords:
Youth, gender, education, information and communication technologies (ICTs), imaginary, digital literacy programsAbstract
This article reflects upon the social imaginary that sustains the dissemination of new information and communication technologies (ICTs) as a condition for them to be accepted and granted social and subjective meaning. Based on applied research on digital literacy programs for Latin American youth, the paper delves into the construction of youth both as a category and as a social group. It analyzes the main characteristics and problems of youth in current environments, especially in Latin America, providing data on their access to ICTs. Based on a typology of the programs reviewed and a comparative analysis of adults and youth representations and assessment of ICTs, the article examines the dominant educational discourses and practices that encourage access to technology of excluded or at-risk youth population. It also discusses the ways in which these programs characterize and implement a gender equity approach.
Downloads
References
Aibar Puentes, Eduard (2001): Fatalismo y tecnología: ¿es autónomo el desarrollo tecnológico? Disponible en http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0107026/aibar.html
Álvarez Revilla, A.; Martínez Márquez, A. y Méndez, R. (1993), Tecnología en acción, Rap, Barcelona.
Amorós, P.; Buxarrais, M. R. y Casas, F. (2002): La influencia de les tecnologies de la informació i comunicació en la vida dels nois i nois de 12 a 16 anys, Informe 2002 [en línea], Institut d’Infància i Mon Urbà. Observatorio de la Infancia y la Familia, Barcelona, consulta realizada el 21/12/03.
Apple, Michael W. (1996): Política cultural y educación, Ediciones Morata, Madrid.
Aronowitz, Stanley, et al. (1998), Tecnociencia y cibercultura. La interrelación entre cultura, tecnología y ciencia, Paidós, Barcelona.
Balardini, Sergio (2004): “De deejays y ciberchabones. Subjetividades juveniles y tecnocultura”, en Jóvenes. Revista de Estudios sobre Juventud, año 8, n.º 20, México, D.F.
Balardini, Sergio (2002): Jóvenes, tecnología, participación y consumo, CLACSO, Buenos Aires.
Baudrillard, J. (1984): Cultura y simulacro, Ed. Kairós, Barcelona.
Berríos, Llarela y Buscarais, María Rosa: “Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y los adolescentes. Algunos datos”. Fuente: http://www.campus-oei.org/valores/monografias/monografia05/reflexion05.htm
Bonder, Gloria (2006): “Género en acción en la Sociedad del Conocimiento. Oportunidades para la innovación”. Documento Elaborado para el Seminario Internacional “La Sociedad de la información en la cooperación al Desarrollo “ organizado por la Fundación Tres Culturas del Mediterráneo. Sevilla, 4 y 5 de mayo 2006.
Bonder, Gloria (2004): “Mujeres en la ruta hacia la Sociedad del Conocimiento: Reflexiones y oportunidades”. Documento preparado para las Jornadas Solidaridad en Red: Nuevas tecnologías, ciudadanía y cambio social, Organizadas por Hegoa, Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional, Universidad del País Vasco, España, noviembre.
Bonder, Gloria (2001): Las nuevas tecnologías de Información y las Mujeres: Reflexiones necesarias, Documento preparado para la Unidad Mujer y Desarrollo, CEPAL, Chile.
Burbules, N. C. y Callister, T. A. (h). (2001): Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información, Ediciones Granica, España.
Castells, Manuel y Hall, Peter (2001): Tecnópolis del mundo, Alianza Editorial, Madrid.
Castells, Manuel (2001): La Galaxia Internet, Ed. Plaza & Janes Editores, España.
Fernández Enguita, M. (1990): Juntos pero no revueltos: la reforma educativa y el mundo del trabajo, Visor, Madrid.
Ferrer, Christian (1999): “Internet. El desafío de una gran nación”, Revista Chasqui, n.º 66, junio, Ecuador.
Gil, A.; Feliu, J.; Rivero, I. y Gil, E. (2003): ¿Nuevas tecnologías de la información y la comunicación o nuevas tecnologías de relación? Niños, jóvenes y cultura digital [en línea], UOC, consulta realizada 11/12/03, artículo disponible en http://www.uoc.edu/dt/20347/index.html
Griffin, Christine (1993): Representations of Youth: the Study of Youth and Adolescence in Britain and America, Polity Press, Cambridge.
Gubern, Román (2000): El eros electrónico, Taurus, Madrid.
Hopenhayn, Martín (2004): Jóvenes en la encrucijada, División de Desarrollo Social, CEPAL, Chile.
Maffesoli, Michel (1990): El tiempo de las tribus, Icaria, Barcelona.
Margulis, Mario (2001): “Juventud: una aproximación conceptual”, en Adolescencia y juventud en América Latina, Solum donas Burak, Ed. LUR, Costa Rica.
Martín-Barbero, Jesús (2004): “Nuevas tecnicidades y culturas locales. Ejes de una propuesta”, en TELOS. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Cultura, España, octubre.
Martín-Barbero, Jesús (1998): “Jóvenes, des-orden cultural y palimpsestos de identidad”, en Humberto Cubides et al. (editores): Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades, Universidad Central y Siglo del Hombre Editores, Bogotá.
Meentzen, A. y Gomáriz (2002): Aplicando la Democracia de Género. Estudio sobre la implementación metodológica y operativa de la Democracia de género en la implementación y evaluación de proyectos, Fundación Heinrich Böll, Berlín.
Morin, Edgar (2001): Introducción al Pensamiento Complejo, Gedisa, Barcelona.
Negroponte, Nicholas (1995): El mundo digital, Ediciones B. Barcelona.
Piscitelli, Alejandro (2005): “Inmigrantes digitales vs. nativos digitales”.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.