Lydia Cabrera counterpoints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2020.796n2012

Keywords:

Cuba, folklore, Afro-Cuban religions, gender, Fernando Ortiz

Abstract


Even today in the history of Cuban anthropology, little attention is paid to the writer and anthropologist Lydia Cabrera, who has only recently begun to be part of the list of intellectuals in official Cuban culture. However, because of her work and life trajectory, Cabrera can be considered the modern founder of studies on Afro-Cuban religions. The main purpose of this text is to analyse Lydia Cabrera’s ethnographic work based on the idea that there was a ‘counterpoint’, a dialogue, a metaphorical game, between the liminal identity of the author herself – manifested in a racial, cultural, gender, social and political sense – and her interest and dedication to the contribution of slaves and the population of African origin to the history, culture and, ultimately, the identity of their Cuban homeland.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso González, P. (2018). Cuban Cul­tural Heritage. A Rebel Past for a Re­volutionary Nation. Gainesville: Uni­versity Press of Florida. https://doi.org/10.2307/j.ctvx07534

Barreal, I. (1992). Prólogo. En Lachatañeré, R. El sistema religioso de los afrocuba­nos. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, pp. I-XXXVI.

Benítez Rojo, A. (1989). La isla que se repi­te. El Caribe y la perspectiva postmoder­na. Hanover: Ediciones del Norte.

Benítez Rojo, A. (2003). Creolization and National Building in the Hispanic Ca­ribbean. En Collier, G. y Fleischman, U. (eds.). A Pepper-Pot of Cultures: Aspects of Creolization in the Caribbean. Am­sterdam: Rodopi, pp. 17-28. https://doi.org/10.1163/18757421-90000442

Bolívar, N. (2000). Tributo necesario a Lydia Cabrera y sus egguns. Catauro. Una re­vista cubana de antropología, I (1), pp. 29-35.

Cabrera, L. (1940). Cuentos negros de Cuba. La Habana: Imprenta La Verónica.

Cabrera, L. (1954). El Monte: igbo finda, ewe orisha, vititifinda (Notas sobre las reli­giones, la magia, las supersticiones y el folklore de los negros criollos y del pue­blo de Cuba). La Habana: Ediciones C & R.

Cabrera, L. (1973). La laguna sagrada de San Joaquín. Madrid: Ediciones Erre.

Cabrera, L. (1977). Itinerarios del insomnio. Trinidad de Cuba. Miami: Peninsular Printing Inc.

Cabrera Infante, G. (1996). Lydia Cabre­ra, antropoeta, prólogo. En Cabrera, L. Cuentos negros de Cuba. Barcelona: Cír­culo de Lectores.

Cairo, A. (2002). Lydia Cabrera: praxis van­guardista y justicia cultural. Caminos, 24-25, pp. 73-83.

Cámara, M. (2004-2005). Las ceremonias del recuerdo: viaje a la laguna sagrada de Lydia Cabrera. Encuentro con la Cul­tura Cubana, 34-35, pp. 247-253.

Cámara, M. (2014). Sororidades habaneras entre María Zambrano y Lydia Cabrera. En Pumares-Alpizar, D. (ed.). El Atlántico como frontera. Madrid: Verbum, pp. 152-166.

Cámara, M. (2015). Para llegar a Lydia Cabrera. Conversaciones con Isabel Castellanos: las ceremonias del adiós entre Lydia Cabrera y María Teresa de Rojas. Revista Surco Sur, 5 (8), pp. 28-30. https://doi.org/10.5038/2157-5231.5.8.22

Castellanos, I. e Inclán, J. (eds.). (1987). En torno a Lydia Cabrera (Cincuentenario de "Cuentos Negros de Cuba", 1936- 1986). Miami: Ediciones Universal.

Castellanos, J. (2003). Pioneros de la etno­grafía afrocubana: Fernando Ortiz, Ró­mulo Lachatañeré, Lydia Cabrera. Mia­mi: Ediciones Universal.

Cuesta, M. (2015). Lydia Cabrera entre ami­gas: Un tren de sores para una ciénaga cementada. Cuadernos Hispanoameri­canos, 779. Monográfico Cuba en Mia­mi (1959-2015), pp. 12-23.

Dianteill, E. y Swearingen, M. (2003). From Hierography to Ethnography and Back: Lydia Cabrera's Texts and the Written Tra­dition in Afro-Cuban Religions. Journal of American Folklore, 116, pp. 273-292. https://doi.org/10.1353/jaf.2003.0041

Duany, J. (2005). Reseña de 'Lydia Cabrera and the Construction of an Afro-Cuban Identity' de Edna M. Rodriguez-Mangual. Caribbean Studies, 33 (1), pp. 320-325.

García Vega, L. (1993). Entrevistando a Lydia Cabrera. En García Vega, L. Colla­ges de un notario. Miami: La Torre de Papel, pp. 39-59.

Guillama Camba, R. (2019). Dos direcciones de un mismo camino: el hispanoameri­canismo cultural de José María Chacón y Calvo. Naveg@mérica. Revista elec­trónica editada por la Asociación Espa­ñola de Americanistas, 23. [En línea]. https://doi.org/10.6018/nav.397421

Gutiérrez, M. (1991). El cosmos de Lydia Cabrera: Dioses, animales y hombres. Miami: Ediciones Universal.

Hasson, L. (1987). Lydia Cabrera en Esta­dos Unidos. En Castellanos, I. e Inclán, J. (eds.), En torno a Lydia Cabrera (Cin­cuentenario de "Cuentos Negros de Cuba", 1936-1986). Miami: Ediciones Universal, pp. 95-103.

Hiriart, R. (1980). Más cerca de Teresa de la Parra (diálogos con Lydia Cabrera). Caracas: Monte Ávila.

Hiriart, R. (1983). Lydia Cabrera: vida hecha arte (2.ª ed.). Miami: Ediciones Universal.

Lagarde y de los Ríos, M. (2006). Pacto en­tre mujeres. Sororidad. Aportes para el debate, pp. 123-135. [En línea]. Dis­ponible en: https://www.asociacionag.org.ar/pdfaportes/25/09.pdf

Le Riverend, J. (1991). Ortiz y sus contrapun­teos. En Ortiz, F. Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. La Habana: Edito­rial de Ciencias Sociales, pp. V-XXIX.

López, A. M. (2012). Unbecoming Black­ness: The Diaspora Cultures of Afro-Cu­ban America. New York: New York Uni­versity Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814765463.001.0001

Ortiz, F. (1940). Contrapunteo cubano del taba­co y el azúcar. La Habana: Jesús Montero.

Pérez, E. (2006). Lydia Cabrera and the Cons­truction of an Afro-Cuban Cultural Iden­tity. Journal of Latin American Anthro­pology, 11 (2), pp. 480-485. https://doi.org/10.1525/jlca.2006.11.2.480

Puig-Samper, M. A. y Naranjo, C. (2001). La acogida del exilio español en Cuba: Fer­nando Ortiz y la Institución Hispanocu­bana de Cultura. Ibero-Americana Pra­gensia. Suplementum, 9, pp. 199-213.

Rodriguez-Mangual, E. M. (2004). Lydia Ca­brera and the Construction of an Afro- Cuban Cultural Identity. Chapel Hill: University of North Carolina Press.

Sánchez Morales, M. G. (2016). Diosas de ébano para Cuentos negros de Cuba de Lydia Cabrera. [Tesis doctoral inédita]. Las Palmas de Gran Canaria: Universi­dad de Las Palmas de Gran Canaria. [En línea]. Disponible en: https://acceda­cris.ulpgc.es/bitstream/10553/18067/1/0726167_00000_0000.pdf

Santí, E. M. (2002). Fernando Ortiz: con­trapunteo y transculturación. Madrid: Colibrí.

Toro, C. del (1996). Fernando Ortiz y la Hispanocubana de Cultura. La Habana: Fundación Fernando Ortiz.

Zalamea, F. (2000). Ariel y Arisbe: evolución y evaluación del concepto de América Lati­na en el siglo XX. Una visión crítica desde la lógica contemporánea y la arquitectó­nica pragmática de C. S. Pierce. Santa Fe de Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Zambrano, M. (1950). Lydia Cabrera, poeta de la metamorfosis. Orígenes, 7 (25), pp. 11-15.

Zaramella, E. (2014). Una escucha al Con­trapunteo latinoamericano de Fernan­do Ortiz. Caracol, 8, pp. 18-39. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v1i8p18-39

Published

2020-06-30

How to Cite

Ortiz García, C. (2020). Lydia Cabrera counterpoints. Arbor, 196(796), a559. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.796n2012

Issue

Section

Varia