Lydia Cabrera counterpoints
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2020.796n2012Keywords:
Cuba, folklore, Afro-Cuban religions, gender, Fernando OrtizAbstract
Even today in the history of Cuban anthropology, little attention is paid to the writer and anthropologist Lydia Cabrera, who has only recently begun to be part of the list of intellectuals in official Cuban culture. However, because of her work and life trajectory, Cabrera can be considered the modern founder of studies on Afro-Cuban religions. The main purpose of this text is to analyse Lydia Cabrera’s ethnographic work based on the idea that there was a ‘counterpoint’, a dialogue, a metaphorical game, between the liminal identity of the author herself – manifested in a racial, cultural, gender, social and political sense – and her interest and dedication to the contribution of slaves and the population of African origin to the history, culture and, ultimately, the identity of their Cuban homeland.
Downloads
References
Alonso González, P. (2018). Cuban Cultural Heritage. A Rebel Past for a Revolutionary Nation. Gainesville: University Press of Florida. https://doi.org/10.2307/j.ctvx07534
Barreal, I. (1992). Prólogo. En Lachatañeré, R. El sistema religioso de los afrocubanos. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, pp. I-XXXVI.
Benítez Rojo, A. (1989). La isla que se repite. El Caribe y la perspectiva postmoderna. Hanover: Ediciones del Norte.
Benítez Rojo, A. (2003). Creolization and National Building in the Hispanic Caribbean. En Collier, G. y Fleischman, U. (eds.). A Pepper-Pot of Cultures: Aspects of Creolization in the Caribbean. Amsterdam: Rodopi, pp. 17-28. https://doi.org/10.1163/18757421-90000442
Bolívar, N. (2000). Tributo necesario a Lydia Cabrera y sus egguns. Catauro. Una revista cubana de antropología, I (1), pp. 29-35.
Cabrera, L. (1940). Cuentos negros de Cuba. La Habana: Imprenta La Verónica.
Cabrera, L. (1954). El Monte: igbo finda, ewe orisha, vititifinda (Notas sobre las religiones, la magia, las supersticiones y el folklore de los negros criollos y del pueblo de Cuba). La Habana: Ediciones C & R.
Cabrera, L. (1973). La laguna sagrada de San Joaquín. Madrid: Ediciones Erre.
Cabrera, L. (1977). Itinerarios del insomnio. Trinidad de Cuba. Miami: Peninsular Printing Inc.
Cabrera Infante, G. (1996). Lydia Cabrera, antropoeta, prólogo. En Cabrera, L. Cuentos negros de Cuba. Barcelona: Círculo de Lectores.
Cairo, A. (2002). Lydia Cabrera: praxis vanguardista y justicia cultural. Caminos, 24-25, pp. 73-83.
Cámara, M. (2004-2005). Las ceremonias del recuerdo: viaje a la laguna sagrada de Lydia Cabrera. Encuentro con la Cultura Cubana, 34-35, pp. 247-253.
Cámara, M. (2014). Sororidades habaneras entre María Zambrano y Lydia Cabrera. En Pumares-Alpizar, D. (ed.). El Atlántico como frontera. Madrid: Verbum, pp. 152-166.
Cámara, M. (2015). Para llegar a Lydia Cabrera. Conversaciones con Isabel Castellanos: las ceremonias del adiós entre Lydia Cabrera y María Teresa de Rojas. Revista Surco Sur, 5 (8), pp. 28-30. https://doi.org/10.5038/2157-5231.5.8.22
Castellanos, I. e Inclán, J. (eds.). (1987). En torno a Lydia Cabrera (Cincuentenario de "Cuentos Negros de Cuba", 1936- 1986). Miami: Ediciones Universal.
Castellanos, J. (2003). Pioneros de la etnografía afrocubana: Fernando Ortiz, Rómulo Lachatañeré, Lydia Cabrera. Miami: Ediciones Universal.
Cuesta, M. (2015). Lydia Cabrera entre amigas: Un tren de sores para una ciénaga cementada. Cuadernos Hispanoamericanos, 779. Monográfico Cuba en Miami (1959-2015), pp. 12-23.
Dianteill, E. y Swearingen, M. (2003). From Hierography to Ethnography and Back: Lydia Cabrera's Texts and the Written Tradition in Afro-Cuban Religions. Journal of American Folklore, 116, pp. 273-292. https://doi.org/10.1353/jaf.2003.0041
Duany, J. (2005). Reseña de 'Lydia Cabrera and the Construction of an Afro-Cuban Identity' de Edna M. Rodriguez-Mangual. Caribbean Studies, 33 (1), pp. 320-325.
García Vega, L. (1993). Entrevistando a Lydia Cabrera. En García Vega, L. Collages de un notario. Miami: La Torre de Papel, pp. 39-59.
Guillama Camba, R. (2019). Dos direcciones de un mismo camino: el hispanoamericanismo cultural de José María Chacón y Calvo. Naveg@mérica. Revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas, 23. [En línea]. https://doi.org/10.6018/nav.397421
Gutiérrez, M. (1991). El cosmos de Lydia Cabrera: Dioses, animales y hombres. Miami: Ediciones Universal.
Hasson, L. (1987). Lydia Cabrera en Estados Unidos. En Castellanos, I. e Inclán, J. (eds.), En torno a Lydia Cabrera (Cincuentenario de "Cuentos Negros de Cuba", 1936-1986). Miami: Ediciones Universal, pp. 95-103.
Hiriart, R. (1980). Más cerca de Teresa de la Parra (diálogos con Lydia Cabrera). Caracas: Monte Ávila.
Hiriart, R. (1983). Lydia Cabrera: vida hecha arte (2.ª ed.). Miami: Ediciones Universal.
Lagarde y de los Ríos, M. (2006). Pacto entre mujeres. Sororidad. Aportes para el debate, pp. 123-135. [En línea]. Disponible en: https://www.asociacionag.org.ar/pdfaportes/25/09.pdf
Le Riverend, J. (1991). Ortiz y sus contrapunteos. En Ortiz, F. Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, pp. V-XXIX.
López, A. M. (2012). Unbecoming Blackness: The Diaspora Cultures of Afro-Cuban America. New York: New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814765463.001.0001
Ortiz, F. (1940). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. La Habana: Jesús Montero.
Pérez, E. (2006). Lydia Cabrera and the Construction of an Afro-Cuban Cultural Identity. Journal of Latin American Anthropology, 11 (2), pp. 480-485. https://doi.org/10.1525/jlca.2006.11.2.480
Puig-Samper, M. A. y Naranjo, C. (2001). La acogida del exilio español en Cuba: Fernando Ortiz y la Institución Hispanocubana de Cultura. Ibero-Americana Pragensia. Suplementum, 9, pp. 199-213.
Rodriguez-Mangual, E. M. (2004). Lydia Cabrera and the Construction of an Afro- Cuban Cultural Identity. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Sánchez Morales, M. G. (2016). Diosas de ébano para Cuentos negros de Cuba de Lydia Cabrera. [Tesis doctoral inédita]. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. [En línea]. Disponible en: https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/18067/1/0726167_00000_0000.pdf
Santí, E. M. (2002). Fernando Ortiz: contrapunteo y transculturación. Madrid: Colibrí.
Toro, C. del (1996). Fernando Ortiz y la Hispanocubana de Cultura. La Habana: Fundación Fernando Ortiz.
Zalamea, F. (2000). Ariel y Arisbe: evolución y evaluación del concepto de América Latina en el siglo XX. Una visión crítica desde la lógica contemporánea y la arquitectónica pragmática de C. S. Pierce. Santa Fe de Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Zambrano, M. (1950). Lydia Cabrera, poeta de la metamorfosis. Orígenes, 7 (25), pp. 11-15.
Zaramella, E. (2014). Una escucha al Contrapunteo latinoamericano de Fernando Ortiz. Caracol, 8, pp. 18-39. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v1i8p18-39
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.