Juan Larrea in Mexico: the anticipated end of the subjective self in Diario del Nuevo Mundo
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2020.797n3003Keywords:
Juan Larrea, Diario del Nuevo Mundo, republican exile, Spanish philosophyAbstract
This article shows that the longing for the great beyond, already expressed by Juan Larrea in his poetry, culminates in Diario del Nuevo Mundo. While exiled in Mexico, he abandons the subjective self and is absorbed by an objective consciousness that will later become central to his philosophical project. This is how Juan Larrea sets down in Diario del Nuevo Mundo the fundamental principles of a transcendental philosophy while, at the same time, describing his personal situation. In addition, the article asserts that Larrea was the most radical amongst the contemporary exiled thinkers in his critique of the techno-scientific reason and that his philosophical project is feasible only because he relies on disciplines traditionally marginalized within philosophy such as psychology, religion and poetry.
Downloads
References
Abellán, J. L. (1983). De la guerra civil al exilio republicano (1936-1977). Madrid: Mezquita.
Abellán, J. L. (1998). El exilio filosófico en América. Los transterrados de 1939. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Andersen, K. H. (2018). Juan Larrea y el Nuevo Mundo: entre la filosofía y la mística. Annales Universitatis Marie Curie-Sklodowska, Sectio I, Philosophia- Sociología, 43 (2), pp. 9-25. https://doi.org/10.17951/i.2018.43.2.9-25
Bary, D. (1984). Nuevos estudios sobre Huidobro y Larrea. Valencia: Pre-Textos.
Blumenberg, H. (2000). La legibilidad del mundo. Barcelona: Paidós.
Díaz de Guereñu, J. M. (1990). Orbe de Juan Larrea. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 527, pp. 7-8.
Díaz de Guereñu, J. M. (1995). Versión Celeste, Cabeza de Puente. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 586, pp. 18-20.
Díaz de Guereñu, J. M. y Bernal Salgado, J. L. (eds.) (2017). Introducción. Gerardo Diego Juan Larrea. Epistolario. 1916-1980. Madrid: Fundación Gerardo Diego / Residencia de estudiantes, pp. XV-XLV.
Dunne, J. W. (1958). An experiment with time. London: Faber and Faber.
Faber, S. (2002a). Contradictions of left-wing hispanismo: The case of the Spanish Republicans in exile. Journal of Spanish Cultural Studies, 3 (2), pp.165-185. https://doi.org/10.1080/1463620022000013965
Faber, S. (2002b). Exile and cultural hegemony. Spanish intellectuals in Mexico, 1939-1975. Nashville: Vanderbilt University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv16f6hwm
Fernández de la Sota, J. (2014). Juan Larrea (El hombre al que perseguían las palomas). Bilbao: El Gallo de Oro.
Freud, S. (1946). Totem and taboo. New York: Random House.
Gala, C. (2011). Poetry, Physics, and Painting in Twentieth-Century Spain. New York: Palgrave Macmillian. https://doi.org/10.1057/9781137002181
Gaos, J. (1945). Pensamiento en lengua española. México: Stylo.
Gurney, R. (1985). La poesía de Juan Larrea. Bilbao: Servicio Editorial Universidad del País Vasco.
Heidegger, M. (1967). ¿Qué es Metafísica? Buenos Aires: Siglo XX.
Heidegger, M. (2006). Arte y poesía. México: Fondo de Cultura Económica.
James, W. (2015). The Varieties of Religious Experience. New York: Philosophical Library/Open Road.
Larrea, J. (1940). Introducción a un nuevo mundo. España Peregrina, 1, pp. 21-26.
Larrea, J. (1942). Nuestra alba de oro. Cuadernos Americanos, 1, pp. 51-72.
Larrea, J. (1943). Rendición de espíritu (introducción a un mundo nuevo). México: Cuadernos Americanos.
Larrea, J. (1974). Razón de ser. Tras el enigma central de la cultura. Madrid: Ediciones Júcar.
Larrea, J. (1945/1990). Orbe. Barcelona: Seix Barral.
Larrea, J. (2015). Diario Del Nuevo Mundo. Madrid: Fundación Banco de Santander.
Larrea, J. (1967/2019). Del surrealismo a Machupicchu. Madrid: Instituto Cervantes.
López González de Orduña, H. (2001). Hacia una definición de Orbe de Juan Larrea. Bulletin of Hispanic Studies, LXXVIII (3), pp. 361-370. https://doi.org/10.1080/000749001300342070
Morelli, G. (ed.) (2009) Juan Larrea. Poesía y revelación. Madrid: Fundación Banco de Santander.
Morelli, G. (2015). Nace un nuevo ser. En: Morelli, G. (ed.) Juan Larrea. Diario del Nuevo Mundo. Madrid: Fundación Banco de Santander, pp. 9-22.
Nicol, E. (1998). El problema de la filosofía hispánica. México: Fondo de Cultura Económica.
Nieto, M. (ed.) (2003). Juan Larrea. Versión Celeste. Madrid: Cátedra.
Nieto Nuño, M. (1995). La escritura automática en Larrea. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 586, pp. 10-12.
Peinado Elliot, C. (2013). Inconsciente y voluntad en los textos inéditos de Orbe (1926-1931), de Juan Larrea. Nueva Revista de Filología Hispánica, 61 (1), pp. 147-179. https://doi.org/10.24201/nrfh.v61i1.1127
Sánchez Cuervo, A. (2008). Pensar a la intemperie. El exilio de la filosofía y la crítica de occidente. En: Sánchez Cuervo, A. (ed.). Las huellas del exilio. Madrid: Tébar, pp. 57-93.
Sánchez Cuervo, A. (2009). El exilio del 39 y su contribución a la reflexión sobre la filosofía en lengua española. Revista de Hispanismo Filosófico, 14, pp. 129-139.
Sánchez Cuervo, A. (2015). El exilio en América Latina: itinerarios del pensamiento. En: Santana, A y Velázquez, A. (coords.). Docencia y cultura en el exilio republicano español. México: Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 179-190.
Tejada, R. (2010). El ensayo: ventana sin par del exilio republicano español. En: Sánchez Cuervo, A. y Hermida de Blas, F. (coords.). Pensamiento exiliado español. El legado filosófico del 39 y su dimensión iberoamericana. Madrid: Biblioteca Nueva / Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 203-229.
Vallejo, C. (1961). España, aparta de mí este cáliz. Lima: Perú Nuevo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.