Brief forms and creative writing: an open door to imagination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4005

Keywords:

Creative writing, short story, minimal theatre, experimentation, twitterature, SMS literature

Abstract


Over recent decades, creative writing has come to occupy a relevant place. This socio-cultural demand is manifested in the rise of specialized workshops and masters courses. Writing with correctness and originality is, without a doubt, an attractive and ambitious goal. It involves teachers and students in a teaching-learning process where short forms show a unique field of experimentation. Thus, the short story and minimal theatre constitute literary models that demonstrate, in their minimalist formats, a wide range of creative possibilities. Border micro-stories, above all, constitute a highly-interesting space of experimentation for their hybridization with journalism and poetry. Mini-pieces can also reach a certain mestizo profile, such as the dramatic snippets of Moreno Arenas, the border theatre or minor theatre of Sanchis Sinisterra, or the lyric micro-theatre of Antonia Bueno. Short forms also act as a bridge to new technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alder, Harry (2003). Inteligencia creativa. México D.F.: Aguilar.

Andrés-Suárez, Irene (2012). Antología del microrrelato español (1906-2011). Madrid: Cátedra.

Ayala, Francisco (1999). El jardín de las delicias. Madrid: Alianza Editorial.

Carrillo, Nuria (1997). El cuento literario español en la década de los 80. Madrid: Fidescu.

Enríquez, Salvador (2001). La miniatura como arte escénico. En: José Moreno Arenas. 13 minipiezas. Valencia: Ediciones Art Teatral, pp. 6-7.

González, Henry (2004). La didáctica del minicuento y su desarrollo en ambientes hipermediales. En: Francisca Noguerol Jiménez (ed.). Escritos disconformes. Nuevos modelos de lectura. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 303-315.

Gutiérrez Carbajo, Francisco (2013). Teatro breve actual. Madrid: Castalia.

Lagmanovich, David (2006). El microrrelato. Teoría e historia. Palencia: Menoscuarto.

Lorenzin, María Elena (2004). Fast Fiction en la clase de español avanzado: Una experiencia creativa en las Antípodas. En: Francisca Noguerol (ed.). Escritos disconformes. Nuevos modelos de lectura. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 317-333.

Marín Ibáñez, Ricardo (1984). La creatividad. Barcelona: Ceac.

Mayorga, Juan (2001). Teatro para minutos. Ciudad Real: Ñaque.

Merino, José María (1997). Reflexiones sobre el cuento. En: Ángeles Encinar y Anthony Percival (eds.). Cuento español contemporáneo. Madrid: Cátedra, pp. 142-143.

Merino, José María (2005). Cuentos del libro de la noche. Madrid: Santillana.

Millás, Juan José (2011). Ariticuentos completos. Barcelona: Seix Barral.

Moreno Arenas, José (2003). Teatro mínimo (Pulgas dramáticas). Granada: Ediciones Dauro.

Navarro Romero, Rosa María (2009). El microrrelato: género literario del siglo XXI. En: Salvador Montesa (ed.). Narrativas de la posmodernidad. Del cuento al microrrelato. Málaga: AEDILE, pp. 443-456.

Nieto de Diezmas, Esther y Castellanos Segura, José Luis (2011). La narrativa hiperbreve en la Red: nuevos lectores y nuevos escritores. En: Salvador Montesa (ed.). Literatura e internet. Nuevos textos, nuevos lectores. Málaga: AEDILE, pp. 413-424.

Obligado, Clara. (2004). La creación de textos mínimos. En: Francisca Noguerol (ed.). Escritos disconformes. Nuevos modelos de lectura. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 335-344.

Orihuela, José Luis (2017). El instantáneo éxito en Twitter del relato de ficción en tiempo real de @ManuelBartual se inscribe en la tradición del género #twitteratura, que se remonta hasta los primeros años de la plataforma. Disponible en: https://www.ecuaderno. com/2017/08/28/la-historia-de-manuelbartual-y-el-redescubrimiento-de-la-twitteratura/ [Fecha de consulta: 13 de octubre de 2019].

Sanchis Sinisterra, José (1995). Mísero Próspero y otras breverías (Monólogos y diálogos). Madrid: La Avispa.

Sanchis Sinisterra, José (2008). Teatro menor. Ciudad Real: Ñaque.

Tomeo, Javier (1988). Historias mínimas. Madrid: Mondadori.

Tusquets, Esther (1997). Reflexiones sobre el cuento. En: Ángeles Encinar y Anthony Percival (eds.). Cuento español contemporáneo. Madrid: Cátedra, pp. 285- 286.

Valls, Fernando (2005). El microrrelato o la apuesta por un género nuevo. En: Neus Rotger y Fernando Valls. Ciempiés. Los microrrelatos de Quimera. Barcelona: Montesinos.

Vargas Llosa, Mario (2005). Diario de Irak. Madrid: Punto de Lectura.

Vicent, Manuel (1984). Crónicas urbanas. Madrid: Debate.

Zavala, Lauro (2004). Cartografías del cuento y de la minificción. Sevilla: Renacimiento.

Zavala, Lauro (2005). La minificción bajo el microscopio. México D.F.: Universidad Pedagógica Nacional.

Zurro, Alfonso (1994). Bufonerías. Teatro para cómicos de la lengua. Sevilla: Galaor.

Zurro, Alfonso (2014). Cien viajes en ascensor. Sevilla: La Jácara.

Published

2020-12-30

How to Cite

Orozco Vera, M. J. . (2020). Brief forms and creative writing: an open door to imagination. Arbor, 196(798), a581. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4005

Issue

Section

Articles