The difficult thing is to recreate. The editorial journey of Jusep Torres Campalans, by Max Aub
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2024.812.2703Keywords:
Max Aub, Jusep Torres Campalans, editorial, artist’s book, artist’s novelAbstract
Although Jusep Torres Campalans, the peculiar literary creation of Max Aub, has been the subject of numerous commentaries, studies and exhibitions, the publishing adventure of the work – a decisive aspect for its proper evaluation and reception – has, to date, scarcely attracted the interest it deserves. In order to make up for this oversight, the article first focuses on the intentional and conjunctural framework of its first appearance, and then displays an adapted exercise in analytical bibliography in which the first edition is subjected to a brief structural and formal analysis that is then contrasted with each and every one of the editions in different languages that have followed since 1958. Beyond looking at the different versions of a work originally characterized by careful construction of word, image and material form, the article aims to promote reflection on the risk that certain editorial routines imply for those literary works that go beyond the margins of convention.
Downloads
References
Aub, Max (1958). Jusep Torres Campalans. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Aub, Max (1961). Jusep Torres Campalans. París: Gallimard. Trad. de Alice y Pierre Gascar.
Aub, Max (1962). Jusep Torres Campalans. Nueva York: Doubleday. Trad. de Herbert Weinstock.
Aub, Max (1963). Jusep Torres Campalans. Milán: Mondadori. Col. Quaderni della Medusa. Trad. de Giuseppe Cintioli. Epílogo del traductor.
Aub, Max (1970a). Novelas escogidas. Ciudad de México: Aguilar. Col. Biblioteca Autores Modernos. Prólogo y notas de Manuel Tuñón de Lara.
Aub, Max (1970b). Jusep Torres Campalans. Barcelona: Lumen. Col. Palabra en el tiempo.
Aub, Max (1975). Jusep Torres Campalans. Madrid: Alianza. Col. El libro de bolsillo.
Aub, Max (1985). Jusep Torres Campalans. Barcelona: Plaza & Janés. Col. Biblioteca Letras del exilio.
Aub, Max (1992). Jusep Torres Campalans. Palermo: Sellerio. Trad. de Giuseppe Cintioli.
Aub, Max (1997a). Jusep Torres Campalans. Eichborn: Gatza bei Eichborn. Trad. de Eugen Helmlé y Albrecht Buschmann. Epílogo de Mercedes Figueras.
Aub, Max (1997b). Jusep Torres Campalans. Frankfurt del M.: Büchergilde Gutenberg. Trad. de Eugen Helmlé y Albrecht Buschmann. Epílogo de Mercedes Figueras.
Aub, Max (1999a). Jusep Torres Campalans. Múnich: Piper. Trad. de Eugen Helmlé y Albrecht Buschmann. Epílogo de MercedesFigueras.
Aub, Max (1999b). Jusep Torres Campalans. Barcelona: Destino.
Aub, Max (2002). Jusep Torres Campalans. La Habana: Arte y Literatura.
Aub, Max (2011). Jusep Torres Campalans. Barcelona: RBA. Col. Narrativas. Epílogo de Antonio Muñoz Molina.
Aub, Max (2018). Jusep Torres Campalans. Santarcangelo di Romagna: Theoria. Col. Gli irregolari.
Aub, Max (2019). Jusep Torres Campalans. Obras completas IX-A. Madrid-Frankfurt a.M.: Iberoamericana-Vervuert. Edición crítica y estudio de Dolores Fernández.
Bhaskar, Michael (2014). La máquina de contenido. Hacia una teoría de la edición desde la imprenta hasta la red digital. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Bowers, Fredson (2001). Principios de descripción bibliográfica. Madrid: Arco.
Cassou, Jean (1961). Jusep Torres Campalans. Le Rimbaud de la peinture moderne. Bulletin N.R.F. 158, 9-14.
Chartier, Roger (2007). ¿La muerte del libro? Orden del discurso y orden de los libros. Co-herencia, 7(4), 119-129.
Chartier, Roger (2012). Escuchar a los muertos con los ojos. Buenos Aires: Katz.
Drucker, Johanna (2007). The Century of Artist’s Books. Nueva York: Granary.
Fernández, Dolores (1996). La leyenda de Jusep Torres Campalans. En: Actas del Congreso Internacional Max Aub y el laberinto español. Valencia: Ayuntamiento de Valencia, 825-828.
Fernández, Dolores (2019). Estudio introductorio. En: Jusep Torres Campalans. Obras completas IX-A. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 33-84.
Gaskell, Philip (1998). Nueva introducción a la bibliografía material. Gijón: Trea.
Huici, Fernando (2003). Ingenio de la vanguardia. En: Jusep Torres Campalans. Ingenio de la vanguardia. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales/Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 17-40.
Lockemann, Bettina (2022). Das Photobuch denken. Eine Handreichung. Berlín: Hatje Cantz.
McKenzie, Don (2005). Bibliografía y sociología de los textos. Madrid Akal.
Moegelin-Delcroix, Anne (2006). Sur le livre d’artiste. Articles et écrits de circonstance (1981-2005). Marsella: Le mot et le reste.
Raynal, Maurice (1953). Picasso. Ginebra: Skira.
Rodríguez, Joaquina y Herrera, Alejandra, eds. (1993). Relatos y prosas breves de Max Aub. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Sáenz, Pilar (1996). Ambigüedad, ficción y metaficción en Jusep Torres Campalans. En: Actas del Congreso Internacional Max Aub y el laberinto español. Valencia: Ayuntamiento de Valencia, 488-493.
Sánchez, Ricardo (1996). La recepción de la obra de arte. En: Bozal, Valeriano (ed.). Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, vol.II. Madrid: Visor, 223-228.
Soldevila, Ignacio (1973). La obra narrativa de Max Aub (1929-1969). Madrid: Gredos.
Van Dijk, Cornelis (1992). Alexandre A.M. Stols 1900-1973 uitgever/typograaf. Een documentatie. Zutphen: Walburg.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.