Literaturas europeas de vanguardia, by Guillermo de Torre: positioning manoeuvres in the aesthetic adventure of the 1920s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2024.812.2704

Keywords:

Guillermo de Torre, Spanish literary field, 1920s, new aesthetic adventure, positional fight

Abstract


In the following pages, I will carry out a sociological reading of Literaturas europeas de vanguardia, a work published by Guillermo de Torre in 1925, in order to examine his positions in the new aesthetic adventure that opened up in the Spanish literary field of the 1920s. This work reveals Torre's ability to build his own identity and legitimize himself in this new aesthetic age through various positioning manoeuvres. First, with a forceful response to the problem of the responsibility of the writer, which was a hot topic at the time and idiosyncratic of the aesthetic modernity in Spain, in which the critic claimed a new literary statute (creative and anti-mimetic), placing himself as a commissioner of avant-garde art. The remaining manoeuvers are addressed in the second part of the article, and with them Guillermo de Torre proclaimed himself the unrivalled founder of Ultraism, a pioneer of the new critical system, as well as a driver of the literature of construction that followed the destructive phase of the avant-garde, rivalling Ortega y Gasset himself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abalo Gómez, Adriana (2023). Entre literatura y política. Un diálogo imposible entre Guillermo de Torre y Antonio Sánchez Barbudo. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 32, 219-233.

Abalo Gómez, Adriana (2024a). La responsabilidad del escritor la encrucijada de la modernidad estética en España. Bulletin Hispanique, 126/1, 297-316.

Abalo Gómez, Adriana (2024b). Cuando el compromiso venció a la responsabilidad. Un vis à vis entre Jean-Paul Sartre y Guillermo de Torre. En Bénédicte Vauthier, Adriana Abalo Gómez y Raquel Fernández Cobo (eds.), Calas en las Modernidades político-estéticas hispanas (siglos XX-XXI) e historia de los conceptos. Autonomía, engagement, responsabilidad (pp. 175-194). Madrid: Iberoamericana-Vervuert.

Barrera López, José María (2001). Prólogo y notas. En Barrera López (ed.), Literaturas europeas de vanguardia. Sevilla: Renacimiento.

Béja, Alice (2008). Au-delà de l’engagement: la transfiguration du politique par la fiction. Tracés. Revue de Sciences humaines, 11, 85-96.

Bernal, José Luis (1988). El ultraísmo, ¿historia de un fracaso? Universidad de Extremadura.

Borges, Jorge Luis (1925). Guillermo de Torre. Literaturas europeas de vanguardia. Martín Fierro, 20(II), 4.

Bourdieu, Pierre (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf, Barcelona: Anagrama.

Cansinos Assens, Rafael (1998). La Nueva Literatura. T. III. La evolución de la poesía (1917-1927). En A. González Troyano (ed.), Obra crítica. Sevilla: Diputación provincial.

Calvo Carilla, José Luis (2002). Estudio preliminar. En Calvo Carilla (ed.), Literaturas europeas de vanguardia (pp. 11-115). Pamplona: Urgoiti Editores.

Denis, Benoît (2016). Engagement et contre-engagement. Des politiques de la littérature. En Jean Kaempfer, Sonya Florey et Jérome Meizoz (eds.), Formes de l’engagement littéraire (XV-XXI siècles). Laussane: Antipodes.

Epstein, Jean (1921). La Poésie d’aujourd’hui, un nouvel état d’intelligence. París: La Sirène.

García, Carlos (2004). Correspondencia Rafael Cansinos Assens y Guillermo de Torre 1916-1955. Madrid: Iberoamericana Vervuert.

García, Carlos (2018). La querella entre los modernos. Vicente Huidobro y Guillermo de Torre (1920). Omnibus 56.

Gómez de la Serna, Ramón (1999). Pombo. Madrid: Visor Libros. [Primera edición: 1918].

Gullón, Ricardo (1962). Guillermo de Torre o el crítico. En Guillermo de Torre, La aventura estética de nuestra edad (pp. 9-32). Barcelona: Seix Barral.

Herrero-Senés, Juan. (2019). Miguel Pérez Ferrero. Memorándum de golpes de lanza. Artículos de crítica 1927- 1936. Sevilla: Renacimiento.

Jarnés, Benjamín (1925). Antena y semáforo. Alfar, 54, 19.

Llera, Luis de (1991). Ortega y la edad de plata de la literatura española (1914-1936). Roma: Bulzoni Editore

López Cobo, Azucena (2016). Estética y prosa del arte nuevo. José Ortega y Gasset, Ramón Gómez de la Serna, Guillermo de Torre y Fernando Vela. Madrid: Biblioteca Nueva.

Mainer, José-Carlos (2010). Modernidad y nacionalismo 1900-1936. Historia de la Literatura española (vol. 6). Barcelona: Crítica.

Ortega y Gasset, José (1975). Meditaciones del Quijote. Madrid: Revista de Occidente.

Pozuelo Yvancos, José María (2011). V. Filología, crítica, teoría (1900-2010). En Pozuelo Ivancos (dir.), Historia de la literatura española. 8. Las ideas literarias 1214-2010. Barcelona: Crítica.

Ródenas de Moya, Domingo (2001). Introducción. En Ródenas de Moya (ed.), Obra crítica. Benjamín Jarnés (1888-1949) (pp. 9-53). Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Ródenas de Moya, Domingo (2003). La crítica literaria en la prensa el siglo XX. En Ródenas de Moya (ed.), La crítica literaria en la prensa (pp. 183-213). Madrid: Marenostrum.

Ródenas de Moya, Domingo (2007). La modernidad estética. En Luis Beltrán Almería y José Luis Rodríguez García (eds), Simbolismo y hermetismo. Aproximación a la modernidad estética (pp. 57-66). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Ródenas de Moya, Domingo (2013). Guillermo de Torre o la ética de la crítica literaria. En Domingo Ródenas de Moya (ed.), Guillermo de Torre. De la aventura al orden (pp. 9-93). Madrid: Fundación Banco Santander.

Ródenas de Moya, Domingo (2023). El orden del azar. Guillermo de Torre entre los Borges. Barcelona: Anagrama.

Sapiro, Gisèle (2016). La sociología de la literatura. Laura Fólica (trad.). México D.F.: Fondo de Cultura Económica

Sesma Landrín, Nicolás (2001). Ramón J. Sender y Ortega y Gasset. Encuentros y desavenencias. En José Domingo Dueñas Lorente (ed.), Sender y su tiempo. Crónica de un siglo. Actas del II Congreso sobre Ramón J. Sender (pp. 295-308). Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses.

Soria Olmedo, Andrés (1988). Vanguardismo y crítica literaria en España (1910-1930). Madrid: Itsmo.

Torre, Guillermo de (1924). El pim-pam-pum de Aristarco. Crítica de críticos. Proa, 5, 38-47.

Torre, Guillermo de (1938). La revolución espiritual y el movimiento personalista. Sur 44, 37-64.

Torre, Guillermo de (1941a). Poesía y éxodo del llanto. Sur 76, 100-106.

Torre, Guillermo de (1943). La aventura y el orden. Buenos Aires: Losada

Torre, Guillermo de (1946). Guillaume Apollinaire. Su vida, su obra y las teorías del cubismo. Buenos Aires, Poseidón. [Reeditada en 1967, Apollinaire y las teorías del cubismo. Barcelona: Edhasa].

Torre, Guillermo de (1951). Problemática de la literatura. Buenos Aires: Losada.

Torre, Guillermo de (1963). Perspectivas y balance de Ramón. Cuadernos, 71, 67.

Torre, Guillermo de (1968). Mis recuerdos de La Gaceta Literaria. Ínsula 258, 1.

Torre, Guillermo de (2001[1925]). Literaturas europeas de vanguardia. Sevilla: Renacimiento.

Torre Borges, Miguel de (2001). Preliminar. En Barrera López (ed.), Literaturas europeas de vanguardia (pp. 9- 10). Sevilla: Renacimiento.

Vauthier Bénédicte (2019). Introducción. Novela y anti-novela a la luz del régimen moderno de historicidad. En Bénédicte Vauthier (ed.), Teoría(s) de la novela moderna en España. Revisión historiográfica (pp. 11-65). Zaragoza: Genueve Ediciones.

Zuleta, Emilia de (1993). Guillermo de Torre entre España y América. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.

Published

2024-12-30

How to Cite

Abalo Gómez, A. (2024). Literaturas europeas de vanguardia, by Guillermo de Torre: positioning manoeuvres in the aesthetic adventure of the 1920s. Arbor, 200(812), 2704. https://doi.org/10.3989/arbor.2024.812.2704

Issue

Section

Articles