Does not hurt to be devoured. Th. W. Adorno and the American experience
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2009.739n1066Keywords:
Theodor W. Adorno, exile, radio music, administrative research, Critical Theory, culture industry, social condition of the intellectual, Advanced CapitalismAbstract
The present text aims to fathom Theodor W. Adorno’s american experience as a deciding learning process in the development of his Critical Theory. As a consequence of his New York exile years and his participance on the Princeton Radio Research Project, Adorno not only gets in touch with the proceeding of the culture industry and sets down a resolute theoretical approach to radio music, but also realizes a shift has taken place on the social function of theory which enables him a poignant self-reflection on the situation of the emigrated intellectual.
Downloads
References
Adorno, Theodor W. (1962): “Aldous Huxley y la utopía”, en Prismas. La crítica de la cultura y la sociedad, Barcelona, Ariel, pp. 99-125.
Adorno, Theodor W. (1966): “Sobre el carácter fetichista en la música y la regresión del oído”, en Disonancias. Música en el mundo dirigido, Madrid, Rialp, pp. 17-70.
Adorno, Theodor W. (2003a): “Wissenschaftliche Erfahrungen in Amerika”, en Gesammelte Schriften 10.2, Fráncfort del Meno, Suhrkamp, pp. 702-740.
Adorno, Theodor W. (2003b): “Fragen an die intellektuelle Emigration”, en Gesammelte Schriften 20.1, Fráncfort del Meno, Suhrkamp, pp. 352-358.
Adorno, Theodor W. (2003c): “Über Tradition”, en Gesammelte Schriften 10.1, Fráncfort del Meno, Suhrkamp, pp. 310-320.
Adorno, Theodor W. (2003d): “El curioso realista”, en Notas sobre literatura. Obra completa 11, Tres Cantos, Akal, pp. 372-392.
Adorno, Theodor W. (2003e): Minima Moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben, Gesammelte Schriften 4, Fráncfort del Meno, Suhrkamp.
Adorno, Theodor W. (2003f): “El expresionismo y la veracidad artística”, en Notas sobre literatura. Obra completa 11, Tres Cantos, Akal, pp. 589-591.
Adorno, Theodor W. (2003g): “Die Stabilisierte Musik”, en Gesammelte Schriften 18, Fráncfort del Meno, Suhrkamp, pp. 721-727.
Adorno, Theodor W. (2004): “Reflexiones sobre la teoría de clases”, en Escritos sociológicos I. Obra completa 8, Tres Cantos, Akal, pp. 357-364.
Adorno, Theodor W. (2005): Traumprotokolle, Fráncfort del Meno, Suhrkamp.
Adorno, Theodor W. (2006a): Currents of Music. Elements of a Radio Theory, Fráncfort del Meno, Suhrkamp.
Adorno, Theodor W. (2006b): Cartas a los padres, Buenos Aires, Paidós.
Adorno, Theodor W. (2007): Composición para el cine. El fiel correpetidor, Obra completa 15, Tres Cantos, Akal.
Adorno, Theodor W. y Benjamin, Walter (1998): Correspondencia 1928-1940, Madrid, Trotta.
Adorno, Theodor W. y Berg, Alban (1997): Briefwechsel 1925-1935, Fráncfort del Meno, Suhrkamp.
Adorno, Theodor W. y Horkheimer, Max (2003): Briefwechsel I: 1927-1937, Fráncfort del Meno, Suhrkamp.
Adorno, Theodor W. y Horkheimer, Max (2004): Briefwechsel II: 1938-1944, Fráncfort del Meno, Suhrkamp.
Adorno, Theodor W. y Horkheimer, Max (2007): Dialéctica de la Ilustración. Obra completa 3, Tres Cantos, Akal.
Benjamin, Walter y Scholem, Gershom (1987): Correspondencia 1933-1940, Madrid, Taurus.
Brecht, Bertolt (1973): Arbeitsjournal, Fráncfort del Meno, Suhrkamp [2 vols.].
Claussen, Detlev (1999): “Die amerikanische Erfahrung der kritischen Theoretiker”, en Claussen, Detlev, Negt, Oskar y Werz, Michael (eds.) (1999), Keine Kritische Theorie ohne Amerika. Hannoversche Schriften I, Fráncfort del Meno, Neue Kritik, pp. 27-45.
Claussen, Detlev (2006): Theodor W. Adorno. Uno de los últimos genios, Valencia, Publicaciones Universidad de Valencia.
Erdmann, Karl Dietrich (1989): Deutschland unter der Herrschaft des Nationalsozialismus, Múnich, Deutsche Taschenbuch Verlag.
Horkheimer, Max (1987): “Autoritärer Staat”, en Gesammelte Schriften 5, Fráncfort del Meno, Fischer, pp. 293-319.
Horkheimer, Max (1988): “Die Juden und Europa”, en Gesammelte Schriften 4, Fráncfort del Meno, Fischer, pp. 308- 331.
Horkheiemer, Max (1998a): Gesammelte Schriften 16. Briefwechsel 1937-1940, Fráncfort del Meno, Fischer.
Horkheiemer, Max (1998b): Gesammelte Schriften 17. Briefwechsel 1941-1948, Fráncfort del Meno, Fischer.
Hullot-Kentor, Robert (2006): “Second salvage. Prolegomenon to a Reconstruction of Currents of Music”, en Things Beyond Resemblance. Collected Essays on Theodor W. Adorno, Nueva York, Columbia University Press, pp. 94-125.
Jacoby, Russell (1987): The Last Intellectuals. American Culture in the Age of Academy, Nueva York, Basic Books.
Jay, Martin (1986): La imaginación dialéctica. Una historia de la Escuela de Fráncfort, Madrid, Taurus.
Jenemann, David (2007): Adorno in America, Minnesota, University of Minnesota Press.
Krahl, Hans-Jürgen (1971): Konstitution und Klassenkampf, Fráncfort del Meno, Neue Kritik.
Müller-Doohm, Stefan (2003): En tierra de nadie. Theodor W. Adorno, una biografía intelectual, Barcelona, Herder.
Pollock, Friedrich (1975): “Staatskapitalismus”, en Stadien des Kapitalismus, Múnich, Beck, pp. 72-100.
Wiggershaus, Rolf (2001): Die Frankfurter Schule. Geschichte, theoretische Entwicklung, politische Bedeutung, Múnich, Deutsche Taschenbuch Verlag.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.