Benjamin’s aura and Guernica’s symbols
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2009.739n1075Keywords:
Aura, Guernica, metaphor, narrativeAbstract
Picasso’s “Guernica” still is an icon, despite of its countless reproductions which make it an example of what Walter Benjamin calls the loss of aura in modern art. The history of its reception is marked by religious metaphors which bestow a simbolic distinction upon its technical transports. Several narrations about the mural’s deplacement (or the travel towards it) can thus be differenciated from a narrative model which is based on replacement, as it is put forward in Luis de Castresana’s El otro árbol de Guernica, as well as from the franquist discourse, which dwells on the icons’ continuity. Finally, even theft in a movie (El robo más grande jamás contado by Daniel Monzón) and in reality (concerning Richard Serra’s sculpture) can be considered as illegitimate transfers which reveal the dialectics of aura as described by Benjamín.
Downloads
References
Barea, Pedro (1999): “Gernika y el ‘Guernica’ en el teatro”, en José Romera y Francisco Gutiérrez (eds.): Teatro histórico (1975-1998). Textos y representaciones, Madrid, Visor, 583-594.
Benjamin, Walter (1973): “La obra de arte en la era de su reproductividad técnica [1936]”, en Discursos interrumpidos I, Madrid, Taurus, 15-58.
Block de Behar, Lisa (2004): Jules Laforgue ou les métaphores du déplacement, Paris, L’Harmattan.
Chipp, Herschel B. y Tusell, Javier (1988): Picasso’s Guernica: History, Transformations, Meanings, Berkeley/Los Angeles/ London, University of California Press.
Cueto Asín, Elena (2005): “‘Sombras de héroes’ de Germán Bleiberg o el primer ‘Guernica’ sobre el escenario”, Revista Hispánica Moderna, LVIII (junio-diciembre), 93-106.
De Castresana, Luis (1972a): El otro árbol de Guernica [1967], Madrid, Editorial Prensa Española.
De Castresana, Luis (1972b): La verdad sobre ‘El otro árbol de Guernica’, Bilbao, La Gran Enciclopedia Vasca.
Cueto Asín, Elena (2005): “‘Sombras de héroes’ de Germán Bleiberg o el primer ‘Guernica’ sobre el escenario”, Revista Hispánica Moderna, LVIII (junio-diciembre), 93-106.
Dalmace, Michèle et al. (2002): Equipo Crónica. Catálogo razonado, Valencia, IVAM.
Goldberg, Martine y Pirlot, Adelin (1996): 346 chaussée d’Alsemberg. Histoire de l’orphelinat rationaliste de Forest, Bruxelles, Espaces de libertés.
González, Fernando (2001): “La sombra del exilio: la figura del exiliado en el cine español de ficción: los casos de ‘Nueve Cartas a Berta’, de ‘Basilio Martín Patino’ y de ‘El Otro Árbol de Guernica’, de Pedro Lazaga”, en José María Bacells y José Antonio Pérez Bowie (eds.): El exilio cultural de la guerra civil (1936-1939), Salamanca, Universidad de Salamanca, 211-228.
Hansen, Miriam (2004): “Why Media Aesthetics”, Critical Inquiry, 30/2, 391-395. doi:10.1086/421139
Henriet, Patrick (2007): “Les saints et la frontière en Hispania au cours du moyen âge central”, in Klaus Herbers y Nikolaus Jaspert (eds.): Grenzräume und Grenzüberschreitungen im Vergleich: Der Osten und Westen des mittelalterlichen Lateineuropa, Berlin, Akademie, 361-386.
Lausberg, Heinrich (1990): Handbuch der literarischen Rhetorik, Stuttgart, Franz Steiner.
Layuno Rosas, María Ángeles (1993): “Guernica: Museos e instalaciones”, Espacio, tiempo y forma, Serie VII (Historia del Arte), 6, 607-646.
Pemán, José María (1967): Comentarios a mil imágenes de la guerra civil española, Barcelona, AHR.
Reig Tapia, Alberto (1999): Memoria de la Guerra Civil. Los mitos de la tribu, Madrid, Alianza.
Rubio, Steve (2004): “Inventing Culture (Behind the Garage Door)”, en Michael Bérubé (ed.): The Aesthetics of Cultural Studies, Oxford, Blackwell Publishing, 175-184.
Van Hensbergen, Gijs (2005): Guernica. Historia de un icono del siglo XX, Madrid, Debate.
Zunzunegui, Santos (1990): Metamorfosis de la mirada. El museo como espacio del sentido, Sevilla, Alfar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.