From hat to tree. Iconic tales of the Colombian Nation

Authors

  • Beatriz González Aranda Maestra en Bellas Artes, Historiadora,

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1090

Keywords:

Representation, mother country, iconography, essential, tree, freedom, icon, to re-examine, independence, emblematic, identity

Abstract


In four episodes the way is narrated as four objects of the movable patrimony became iconic stories of the Colombian nation: The first episode talks about to the painting of Pedro Jose Figueroa, Post Nubila Faebus. SIMÓN BOLIVAR, LIBERATOR y Padre de la patria, that makes the transit of the concepts of Freedom, Mother country, Colombia and Allegory of America. The second episode deals with the diffusion of “the Tree of the Freedom” in the Nuevo reino de Granada during the Illustration and the change that suffered due to the declaration of Independence. A work of anonymous author can be considered like the representation of the ceremony of seedtime of the tree. The rooted transit of the mother country concept is analyzed so, to its loss of prestige and at the present time, to its vindication. The third episode narrates of how the Poporo quimbaya got to become icon, between near 33,600 pieces of the Museo del Oro del Banco de la República. Their geometric form, the material and myth of El Dorado, contributed to their iconización. The fourth episode deals with the Virgen de Chiquinquirá (La Chinca) (1556) tie to the miracle of the renovation in the society colony. The colony with independence, the devotion with the nationality connects itself. One concludes with a question on Whom it creates the representations of the nationality, the artist, the town, the museums? and on the validity of the iconográfics representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz González Aranda, Maestra en Bellas Artes, Historiadora,

Miembro del Consejo Asesor de Artes Plásticas del Banco de la República (Colombia)

References

Álvarez White, María Cecilia (1986): Chiquinquirá Arte y Milagro, Bogotá, Litografía Arco.

Arias, Eduardo (2006): “País de mitómanos”, Revista Semana, Bogotá, Edición Especial, n.º 1.260, 26 de junio.

Bolívar, Simón (1982): Obras cartas, proclamas y discursos, vol. 1, Caracas, Ediciones de la CANTV.

Briesemeister, Dietrich (1992): “Prólogo”, en Santiago Sebastián, Iconografía del indio americano siglos XVI-XVII, Madrid, Ediciones Tuero.

Caballero, José María (1974): Diario de la independencia, Bogotá, Biblioteca Banco Popular, volumen 71.

Earle, Rebecca (2007): “La iconografía de la independencia en la Nueva Granada”, VII Ponencia para el Simposio sobre la Historia de Cartagena: La ciudad en la época de la Independencia, 1808- 1821, 12 a 14 de septiembre.

Espinosa, José María (1876): Memorias de un Abanderado, Bogotá, Imprenta El Tradicionista.

Freund, Giséle (1993): La fotografía como documento social, México, Gustavo Gili.

Giraldo Jaramillo, Gabriel (1980): La miniatura, la pintura y el grabado en Colombia, Bogotá, Colcultura.

Gombrich, Ernst H. (1981): Historia del Arte, Madrid, Alianza Forma.

Gombrich, Ernst (1986): Imágenes simbólicas, Madrid, Alianza Forma.

Gutiérrez Ramón y Gutiérrez Viñuales, Rodrigo (2006): América y España imágenes para una historia Independencia e identidad 1805-1925, Madrid, Fundación MAPFRE, Instituto de Cultura.

Hall, James (1979): Dictionary of Subjects & Symbols in Art, Revised Edition USA, IconEditions.

Hall, James (1995): Ilustrated Dictionary of Symbols in Easter and Western Art, USA, IconEditions.

Hernández de Alba, Gonzalo (1989): Los árboles de la Libertad, Bogotá, Planeta. Ibáñez, Pedro María (1914): Crónicas de Bogotá, tomo IV, Bogotá, Imprenta Nacional.

León, Aurora (1986): El museo: teoría, praxis y utopía, Madrid, Ed. Cátedra.

Marcadé, Jean-Claude (2003): Iconos rusos: desde la mística a la vanguardia, Bogotá, Banco de la República, Biblioteca Luis Ángel Arango.

Panofsky, Erwin (2001): Estudios sobre iconología, Madrid, Alianza Universidad.

Posada Carbó, Eduardo (2006): La Nación Soñada. Violencia, liberalismo y democracia en Colombia, Bogotá, Editorial Norma.

Posada Carbó, Eduardo (2006): “El bicentenario y la representación”, El Tiempo, 28 de abril.

Quintero, Inés (2006): Francisco de Miranda, Caracas, Biblioteca Gráfica Venezolana.

Restrepo Tirado, Ernesto (1917): Catálogo general del Museo de Bogotá, Bogotá, Imprenta Nacional.

Rey, Juan Ricardo (2007): “Colección de Numismática Los indígenas europeos: la ‘lndia de la libertad’”, Cuadernos de curaduría, Museo Nacional.

Sebastián, Santiago (1992): Iconografía del indio americano siglos XVI-XVII, Madrid, Ediciones Tuero.

Traba, Marta (1974): Historia abierta del arte colombiano, Cali, Ediciones Museo la Tertulia.

Vergara y Vergara, José María (1974): Historia de la literatura colombiana, tomo II, Bogotá, Biblioteca Banco Popular n.º 64.

Downloads

Published

2009-12-30

How to Cite

González Aranda, B. (2009). From hat to tree. Iconic tales of the Colombian Nation. Arbor, 185(740), 1271–1282. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1090

Issue

Section

Articles