The goddess of Fortune and baroque identities
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2010.743n1211Keywords:
Goddess Fortune, identity, Baroque, labyrinth, dreamAbstract
The title of this article refers to the two books I have worked in the University of Cambridge under the supervision of Peter Burke. The first book, The Goddess Fortune, was published in 2006 and won the Spanish National Prize for Non-fictional Literature in 2007. Now I am writing the second book, whose title will be Baroque Identities. This new concept is an “ideal-type” and refers critically to the two ways of constructing collective identities in contemporary political philosophy: kantian cosmopolitanism and political romanticism. The article’s core is dedicated to the analysis of two key metaphors of baroque identities: the self as a labyrinth and the identity as a dream.
Downloads
References
Ayala, Francisco (1963): Realidad y ensueño, Madrid, Gredos.
Bartra, Roger (2001): Cultura y melancolía. Las enfermedades del alma en la España del Siglo de Oro, Barcelona, Anagrama.
Bodei, Remo (1995): Una geometría de las pasiones. Miedo, esperanza y felicidad: filosofía y uso político, Barcelona, Muchnik.
Brancalasso, Julio Antonio de (1609): Labirinto de Corte. Con los Diez Predicamentos de Cortesanos, Nápoles, Juan Bautista Gargano y Lucrecio Nucci.
Burke, Peter (1995): La fabricación de Luis XIV, Madrid, Nerea.
Burke, Peter (1996): Hablar y callar. Funciones sociales del lenguaje a través de la historia, Barcelona, Gedisa.
Burke, Peter (2001): Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico; Barcelona, Crítica.
Burke, Peter (2002): Historia Social del conocimiento. De Gutenberg a Diderot, Barcelona, Paidós.
Burke, Peter (2006): Lenguas y comunidades en la Europa moderna, Madrid, Akal.
Burton, Robert (2001): The Anatomy of Melancholy, New York, New York Review Books.
Comenius, John Amos (1942): The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart, Chicago, Ill., The National Union of Czechoslowak Protestants in America.
Covarrubias Horozco, Sebastián (1610): Emblemas morales, Madrid, Luis Sánchez. Egido, Aurora (2000): Las caras de la prudencia y Baltasar Gracián, Madrid, Castalia.
Etiènvre, Jean-Pierre (1990): Márgenes literarios del juego: una poética del naipe, siglos XVI-XVIII, London, Tamesis.
Gracián, Baltasar (1998): El Criticón (ed. de Cantarino, Elena), Madrid, Austral.
González García, José M. (2006): La diosa Fortuna. Metamorfosis de una metáfora política; Madrid, Antonio Machado.
Hocke, Gustav René (1963): Die Welt als Labyrinth. Manier und Manie in der europäischen Kunst, Hamburg, Rowohlt.
Juaristi, Jon (2000): El bosque originario. Genealogías míticas de los pueblos de Europa, Madrid, Taurus.
Kern, Hermann (2000): Through the Labyrinth. Design and Meanings over 5,000 Years, Munich/London/New York, Prestel.
La Bruyère, Jean de (1998): Los caracteres, México, UNAM.
Maravall, José Antonio (1975): La cultura del Barroco. Análisis de una estructura histórica, Barcelona, Ariel.
Quevedo, Francisco de (1963): Obras Completas, vol. I, Poesía original (edición de Blecua, José Manuel), Barcelona, Planeta.
Quevedo, Francisco de (2003): Sueños y discursos de verdades soñadas, descubridoras de abusos, vicios y engaños en todos los oficios y estados del mundo, en sus Obras completas en prosa (edición de Arellano, Ignacio, volumen I, tomo I), Madrid, Castalia.
R. de la Flor, Fernando (2002): Barroco. Representación e ideología en el mundo hispánico, 1580-1680, Madrid, Cátedra.
R. de la Flor, Fernando (2005): Pasiones frías. Secreto y disimulación en el barroco hispano, Madrid, Marcial Pons.
R. de la Flor, Fernando (2007): Era melancólica. Figuras del imaginario barroco, Barcelona, Olañeta.
Ripa, Cesare (1971): Iconologia. English, German & Latin. Baroque and Rococo pictorial imagery: The 1758-60 Hertel edition of Ripa’s Iconologia. Introd., tranlations, and 200 commentaries by Edward A. Maser, New York, Dover Publications.
Spinoza, Baruch (1966): Tratado político, introducción y traducción de Tierno Galván, Enrique, en edición conjunta con una selección del Tratado Teológico- Político, Madrid, Tecnos.
Taylor, Charles (1989): Sources of the Self. The Making of the Modern Identity,Cambridge, Cambridge University Press.
Villar Dégano, Juan F. (1981): “La ficción del sueño en Quevedo y Antonio de Pereda”, en Letras de Deusto, vol. 11, n.º 21, 39-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.