Literatura y pintura. Jusep Torres Campanals, una novela cubista
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2007.i726.122Keywords:
Literature, painting, cubism, narrative point of view, narrative space, narrative time, Max Aub, Jusep Torres CampalansAbstract
This article presents a study of the relation between the arts of literature and painting, from the interdisciplinary point of view. Focused on the structural analysis of Max Aub’s novel Jusep Torres Campanals, we will see how this work represents the translation of cubist painting’s aesthetics into the literary discourse. Through this analysis we will be able to prove how the narrative discourse’s decompositive technique, as used in a cubist painting, shows Jusep Torres Campanals as a fascinating dialogic dimension between truth and falseness, between painting and writing. Setting the reader again before the reflection of the old dialogue between literature and painting.
Downloads
References
Aub, Max (1991): Jusep Torres Campalans, Barcelona, Destino.
Anderson Imbert, Enrique (1996): Teoría y técnica del cuento, Barcelona, Ariel.
Bajtin, Mijail (1989): Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus.
Bou, Enric (2001): Pintura en el aire. Arte y Literatura en la Modernidad, Valencia, Pre-textos.
Corbacho Cortés, Carolina (1998): Literatura y Arte: El tópico “ut pictura poesis”, Cáceres, Universidad de Extremadura.
Litvak, Lily (1998): Imágenes y textos. Estudios sobre Literatura y Pintura (1849-1936), Ámsterdam-Atlanta, GA.
Monegal, Antonio, ed. (2000): Literatura y Pintura, Madrid, Arco-Libros.
Pulido Tirado, Genara, ed. (2001a): Literatura y Arte, Jaén, Universidad de Jaén.
Villanueva, Darío (1995): El comentario de textos narrativos: la novela, Gijón, Ediciones Júcar.
Cano, José Luis (1970): “Max Aub, biógrafo: Jusep Torres Campalans”, Ínsula, 288, pp. 8-9.
Carreño, Antonio (1980): “Antología traducida de Max Aub: La alegoría de las máscaras múltiples”, Ínsula, 406, pp. 1 y 11.
Carreño, Antonio (1994): “Las otras ‘más / caras’ de Max Aub: Antología traducida (II)”, Ínsula, 569, pp. 8-10.
Castro Borrego, Fernando (1995): “Ut pictura poesis en la Modernidad. Del Romanticismo al Surrealismo”, Arte y Escritura, ed. J. L. Molinuevo, Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 61-92.
Ette, Ottmar (2002): “Vanguardia, Postvanguardia, Posmodernidad. Max Aub, Jusep Torres Campalans y la vacunación vanguardista”, Revista de Indias, 226, vol. LXII, pp. 675-708.
García Berrio, Antonio (1977): “Historia de un abuso interpretativo: Ut pictura poesis”, Estudios ofrecidos a Emilio Alarcos Llorach, AA.VV., Oviedo, Universidad de Oviedo, vol. I, pp. 291-307.
Gliksohn, Jean-Michel (1994): “Literatura y Artes”, Compendio de Literatura Comparada, eds. P. Brunel e Y. Chevrel, Madrid, Siglo XXI, pp. 218-235.
Oleza Simó, Joan (1994): “Max Aub, entre Vanguardia, Realismo y Posmodernidad”, Ínsula, 569, pp. 1-2 y 27-28.
Palenzuela, Nilo (1994): “Cubismo y Neogongorismo en las poéticas narrativas de los años veinte”, Boletín de la Fundación Federico García Lorca, 16, pp. 113-127.
Pantini, Emilia (2002): “La Literatura y las demás Artes”, Introducción a la literatura comparada, ed. A. Gnisci, Barcelona, Crítica, pp. 215-240.
Pulido Tirado, Genara (2001b): “Teorías sobre la relación entre Literatura y Arte en el siglo XX”, La Literatura Comparada: fundamentación teórica y aplicaciones, ed. G. Pulido Tirado, Jaén, Universidad de Jaén, pp. 99-134.
Soria Olmedo, Andrés (1991): “Cubismo y Creacionismo: matices del gris”, Boletín de la Fundación Federico García Lorca, 9, pp. 39-49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.