La presencia de Max Weber en el pensamiento español. Historia de una doble recepción

Authors

  • María Yolanda Ruano de la Fuente Facultad de Filosofía (UCM)

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2007.i726.126

Keywords:

Max Weber, Reception in Spain (1920-1940), Generation of 98, Ramiro de Maeztu, Julián Sanz de Río, Krausism, Francisco Giner de los Ríos, Institución Libre de Enseñanza, Junta para Ampliación de Estudios, Fernando de los Ríos, José Medina Echavarría, José Ortega y Gasset.

Abstract


This paper examines two diverse and confronted receptions of Max Weber’s thought in the Hispanic world which we have described as “conservative” and “liberal” lines of interpretation. This analytical scheme allows us to group and highlight some of the most distinguished Spanish intellectuals whose work was influenced by Max Weber’s thought. We will review the context and the particular mode in which these intellectuals assimilated the German author’s work, the meaning of their interpretations and their labour of translation. In short, we will focus on the works of some renowned Hispanic philosophers, jurists and sociologists belonging to the “first interpretative generation” at work from the 1920’s to the 1940’s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranguren, J. L. (1987): “La filosofía social de Ortega y Gasset”, en Juan del Pino, Ortega, cien años después, Málaga, Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Cardoso, F. E. (1982): en VV.AA., Medina Echavarría y la sociología latinoamericana, Madrid, Ediciones Cultura Hispánica del Instituto de Cooperación Iberoamericana.

Castillejo, J. (1976): Guerra de Ideas en España, Madrid, Revista de Occidente.

Castillo, J. (2001): “Ortega y sus discípulos” en Salustiano del Campo (ed.), Historia de la sociología española, Barcelona, Ariel.

De los Ríos, F. (1977): “Religión y Estado en la España del s. XVI” (1926), en Obras completas vol. II, Barcelona/Madrid, Anthopos/Fundación Caja de Madrid.

Díaz, E. (1976): “La Institución Libre de Enseñanza en la España del Nacional-catolicismo”, en Historia Internacional, Madrid, n.º 16, julio.

Echavarría, J. M. (1941): Sociología: Teoría y técnica. México, Fondo de Cultura Económica.

Echavarría, J. M. (1967): Filosofía, educación y desarrollo, México, siglo XXI.

Echavarría, J. M. (1980): La sociología como ciencia social concreta, Madrid, Cultura Hispánica.

Hanson, R. N. (1977): Patrones de descubrimiento. Observación y explicación, Madrid, Alianza.

Huff, T. E. (1989): Max Weber and the Methodology of the Social Sciences, London, Transaction Books.

Kuhn, Th. (1994): La estructura de las revoluciones científicas, México, Fondo de Cultura Económica.

Laporta, F. J.; Ruiz Miguel, A.; Zapatero, J. y Solana, J. (1987): “La Junta para Ampliación de Estudios”, en Arbor, CXXVI-CXXVII, Madrid, enero y julio-agosto.

Maestre, J. (1991): José Medina Echavarría, Madrid, Cultura Hispánica-Instituto de Cooperación Iberoamericana.

Maeztu, R. (1923): “Oficio y misión”, en El Sol, 21-VIII, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1925a): “La lotería”, en El Sol, 22-XII, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1925b): “El interés”, en El Sol, 24-XI, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1925c): “Confianza”, en El Sol, 1-XII, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926a): “El camino”, en El Sol, 24-VIII, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926b): “Don dinero”, en El Sol, 12-I, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926c): “Judíos y puritanos”, El Sol, 16-II, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926d): “Concienciosidad”, en El Sol, 13-IV, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926e): “El poder”, en El Sol, 20-III, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926f): “El primado”, en El Sol, 30-III, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926g): “Nuestra América”, en El Sol, 2-II, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926h): “Ante el dinero”, en El Sol, 26-I, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1926 I): “El espíritu de la economía iberoamericana”, en Maeztu (1957).

Maeztu, R. (1957): “El sentido reverencial del dinero”, en Obras de Ramiro de Maeztu, tomo XV, Madrid, Editora Nacional.

Maeztu, R. (1977): Artículos desconocidos (1897-1904), Madrid, Castalia.

Maeztu, R.– (2001): La crisis del humanismo, Almar, Salamanca.

Ortega y Gasset, J. (1983): España Invertebrada. Bosquejo de algunos pensamientos históricos (1923), en Obras completas, vol. III, Madrid, Revista de Occidente.

Ortega y Gasset, J. (1945): “Sobre la muerte de Roma” (1926), en Obras completas, vol. II.

Ortega y Gasset, J. (1971): “Una vista sobre la situación del gerente o ‘manager’ en la sociedad actual” (1954), en Obras completas, vol. IX.

Ortega y Gasset, J. (1946): “La interpretación bélica de la historia”, en Obras completas vol. II. Ruano de la Fuente, Y. (1996): Racionalidad y conciencia trágica, La modernidad según Max Weber, Madrid, Trotta.

Villacañas, J. L. (2000): Ramiro de Maeztu y el ideal de la burguesía en España, Madrid, Espasa Calpe.

Weber, M. (1920): Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie I, Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).

Weber, M. (1989): “Zur Lage der bürgerlichen Demokratie in Russland”, in Max Weber-Gesamtausgabe I/10, Tübingen, J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).

Weber, M. (1964): Economía y Sociedad, México, Fondo de Cultura Económica.

Weber, M. (1924): Gesammelte Aufsätze zur Soziologie und Sozialpolitik (Marianne Weber), Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).

Weber, M. (1982): “Roscher und Knies und die logischen Probleme der historischen Nationalökonomie”, en Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre, Tübingen, J.C.B. Mohr (Paul Siebeck). Max Weber en español: inventario bibliográfico.

Downloads

Published

2007-08-30

How to Cite

Ruano de la Fuente, M. Y. (2007). La presencia de Max Weber en el pensamiento español. Historia de una doble recepción. Arbor, 183(726), 545–566. https://doi.org/10.3989/arbor.2007.i726.126

Issue

Section

Articles