Target: García Lorca. New cinematographic and television inquisitions on poet’s life, work and death
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2002Keywords:
Federico García Lorca, documentary, mockumentary, Basilio Martín Patino, Spanish Civil War, memory, Spanish television, Andalucian television, Spanish cinemaAbstract
This essay, “Objetivo: García Lorca. Nuevas inquisiciones cinematográficas y televisivas sobre la vida, obra y muerte del poeta”, explores several representations of Federico García Lorca in Spanish film and TV productions of recent decades. The focus on the figure of the author rather than on the adaptations of his plays favors the analysis of the representation of two, closely intertwined processes: that of literary creation-how the creative process is portrayed, and how the artist’s life is seen to intertwine with his work-and that of the cultural construction of the artist, in retrospect, as a historic figure and a cultural icon. This seems a particularly appropriate perspective in the case of García Lorca, whose fame and cultural significance owe as much to the circumstances of his life and death as they do to his plays and poems, and who in recent decades has been vindicated, reinvented, and re-introduced as an emblematic presence and a foundational myth of a contemporary, autonomous Andalucía and a democratic Spain. The article traces all those processes through recent documentaries such as Emilio Ruiz Barrachina’s Lorca, el mar deja de moverse, Magali Negroni’s F.G.L. (1898-1936): Federico cumple 100 años and Basilio Martín Patino’s “mockumentary” El jardín de los poetas.
Downloads
References
Assassinio de Federico Garcia Lorca (1976): Dir. Alessandro Cane. A un dios desconocido (1977): Dir. Jaime Chávarri.
El balcón abierto (1984): Dir. Jaime Camino. Albert, Mechthild (ed.) (2005): Vanguardia española e intermedialidad: artes escénicas, cine, radio. Madrid, Iberoamericana.
Barroso, Jaime (2005): “Docudrama y otras formas en el límite de la ficción televisiva española” en María Luisa Ortega (coord.), pp. 171-206.
Buscando a Lorca (1998): Dir. María Luisa Chamorro y Jesús Vigorra.
Constitución Española. http://constitucion.rediris.es/legis/1978/ce1978.html.
El crimen de una novia (2006): Dir. Lola Guerrero.
Deep Song, Black Sound (1968).
Dinverno, Melissa (2005): “Raising the Dead: García Lorca, Trauma, and the Cultural Mediation of Mourning”, Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, 9, pp. 29-52. doi:10.1353/hcs.2011.0240
Dinverno, Melissa (2007): “Wounded Bodies: García Lorca, Memory, and the Ghostly Return of the Past in Miguel Hermoso’s La luz prodigiosa”, Anales de la literatura española contemporánea, 32.1, pp. 5-36.
Estatuto de Autonomía de Andalucía. http://www.andaluciajunta.es/especiales/aj-nuevoestatuto-estatuto.html?idSeccion=1&idApartado=1.
Federico García Lorca: Murder in Granada (1976): Dir. Humberto López y Guerra.
Federico García Lorca: Retrato de familia (1998): Dir. Enrique Nicanor.
Felten, Uta (2005): “El cine como generador de la escritura vanguardista en Federico García Lorca”, en Mechthild Albert (ed.), pp. 479-88.
F.G.L. (1898-1936): Federico cumple 100 años (1998): Dir. Magali Negroni. García, A. Víctor: “El año dedicado a Federico García Lorca nace para desmitificar la vida y la obra del poeta http://www.elpais.com/articulo/cultura/ano/dedicado/Federico/Garcia/Lorca/nace/desmitificar/vida/obra/poeta/elpepicul/19860105elpepicul_3/Tes.
García-Abad García, María Teresa (2005): Intermedios: estudios sobre literatura, teatro y cine, Madrid, Fundamentos.
García-Abad García, María Teresa (2001): “Una Bernarda de cine: Lorca del papel a la pantalla”, Estreno 27.2, pp. 4-7.
García Lorca, Federico (1990): Bodas de sangre, Madrid, Cátedra.
García Lorca, Federico (1986): Canciones, Madrid, Espasa- Calpe.
García Lorca, Federico (1961): Libro de poemas, Buenos Aires, Losada.
García Lorca, Federico (1972): Poeta en Nueva Cork, Madrid, Espasa-Calpe.
Gibson, Ian. The Assassination of Federico García Lorca. Londres: W. H. Allen, 1979.
La Granada de García Lorca. Episodio de la serie de TVE La víspera de nuestro tiempo (1968): Dir. Jesús Fernández Santos. El jardín de los poetas (1995): Dir. Basilio Martín Patino.
Little Ashes (2009): Dir. Paul Morrison.
Lorca, así que pasen cien años (1998): Dirs. José Luis López Linares y Javier Royo.
Lorca, centenario de un poeta (1998).
Lorca, el mar deja de moverse (2006): Dir. Emilio Ruiz Barrachina.
Lorca, muerte de un poeta (1986): Dir. Juan Antonio Bardem.
Lorca, Santiago y seis poemas gallegos (1999): Dir. Alber Ponte.
La luz prodigiosa (2003): Dir. Miguel Hermoso.
Martín Morán, Ana (2005): “La inocencia subversiva: pistas falsas y alguna certeza sobre la producción audiovisual de Basilio Martín Patino”, en María Luisa Ortega (coord.), pp. 47-82.
Molina Foix, Vicente (1999): “98 y 27: dos generaciones ante el cine (Baroja y Lorca como guionistas)”, Bulletin of Spanish Studies 76.1, pp. 157-71.
Monegal, Antonio (ed.) (1994): Viaje a la luna (guión cinematográfico) de Federico García Lorca, Valencia, Pre-Textos.
Morris, C. B. (1980): This Loving Darkness: The Cinema and Spanish Writers, 1920-1936. Oxford, UK, Oxford University Press.
Muerte en Granada (The Disappearance of Garcia Lorca) (1997): Dir. Marcos Zurinaga.
Ortega, María Luisa (coord.) (2005): Nada es lo que parece: falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España, Madrid, Ocho y Medio.
Schreckenberg, Stefan (2006): “La conmemoración del Centenario de García Lorca como contribución a la memoria cultural de España: dos documentales de TVE y Canal+”, en Ulrich Winter (ed.), pp. 223-37.
Utrera, Rafael (1982): García Lorca y el cinema, Sevilla, Edisur.
Verbotene Früchte (2002): Dir. Peter Kreysler.
Vila-San Juan, José Luis (1975): García Lorca, asesinado: toda la verdad, Barcelona, Planeta.
Winter, Ulrich (ed.) (2006): Lugares de memoria de la guerra civil y el franquismo: representaciones literarias y visuales, Madrid, Iberoamericana.
Zorongo (Recordando a García Lorca). Dir. Eugenio Pena, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.