Myth, identity and poestética in Carmen la de Ronda (1959), and idea of Alfonso Sastre
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2005Keywords:
Cinema, literature, myth, identity, Carmen la de Ronda, Alfonso Sastre, Tulio DemicheliAbstract
The study of the movie Carmen la de Ronda (Tulio Demicheli, 1959) reveals the dysfunctions promoted between Alfonso Sastre’s idea in its origin and the final dissolution of a myth that hide surprising paradoxes; a crossed complex capable of revealing the misunderstandings originated by the interaction between production and reception in cultural appliances.
Downloads
References
Anónimo (1959): “Carmen la de Ronda. Belleza, emoción y un espectáculo incomparable”, Primer Plano, 6 de septiembre, n.º 986, s.p.
Barthes, Roland (1980): Mitologías, México, Siglo XXI.
Barreira (1958): “La crítica es libre. La Violetera”, Primer Plano, 6 de abril, n.º 912, s.p.
Campbell, Joseph (1993): El héroe de las mil caras. Psicoanálisis de mito, México, Fondo de Cultura Económica.
Cassirer, Ernst (1959): Mito y lenguaje, Buenos Aires, Nueva Visión.
Caudet, Francisco (1984): Crónica de una marginación. Conversaciones con Alfonso Sastre, Madrid, Ediciones de la Torre.
D. (1959): “Adaptación de obras literarias o argumentos originales?, Espectáculo, 138-139, p. 51.
Doménech, Ricardo (1959): “Teatro. Escuadra hacia la muerte”, Espectáculo, 140, s.p.
Esdaile, Charles J. (2006): España contra Napoleón. Guerrillas, bandoleros y el mito del pueblo en armas (1808-1914), Barcelona, Edhasa.
Félix Fernández, Leandro (2004): Carmen esa desconocida, Málaga, Encasa D.L.
García Cárcel, Ricardo (2007): El sueño de la nación indomable. Los mitos de la Guerra de la Independencia, Madrid, Temas de Hoy.
Gómez Tello, José Luis (1959): “La crítica es libre. Carmen la de Ronda”, Primer Plano, 27 de septiembre, n.º 989, s.p.
González Troyano, Alberto (2007): Don Juan, Fígaro, Carmen, Sevilla, Ayuntamiento.
Mardones, José M.ª (2000): El retorno del mito. La racionalidad mito-simbólica, Madrid, Síntesis.
Marqueríe, Alfredo (1957): “Informaciones teatrales y cinematográficas. Estreno de El cuervo de Alfonso Sastre, en el María Guerrero”, ABC, 1 de noviembre, p. 46.
Martínez-Michel, Paula (2003): Censura y represión intelectual en la España franquista: El caso de Alfonso Sastre, Hondarribia, Editorial Hiru.
Moliner Prada, Antonio (2004): La guerrilla en la Guerra de la Independencia, Madrid, Ministerio de Defensa.
Pérez Bowie, José Antonio (2007): “Alfonso Sastre en el cine: Algunas notas a propósito de La cornada y su versión fílmica (A las cinco de la tarde, de Juan Antonio Bardem), República de las Letras: Revista Literaria de la Asociación Colegial de Escritores, 102, pp. 98-112.
Powrie, Phil, Bruce Babington, Ann Davies and Chris Perriam (1984): Carmen on film. A Cultural History, Bloomington, Indiana University Press.
Romero Peña, M.ª Mercedes (2007): El Teatro de la Guerra de la Independencia, Madrid, Fundación Universitaria Española.
Sastre, Alfonso (1956): Drama y sociedad, Madrid, Taurus.
Sastre, Alfonso (1967): Obras Completas. Teatro. Prol. de Domingo Pérez-Minik, Tomo I, Madrid, Aguilar.
Sastre, Alfonso (1970): La revolución y la crítica de la cultura, Barcelona, Grijalbo.
Sastre, Alfonso (2004): La batalla de los intelectuales, Hondarribia, Editorial Hiru.
Serrano, Carlos (1999): El nacimiento de Carmen. Símbolos, mitos y nación, Madrid, Taurus.
Torrente (1957): “Teatro. Estreno de El cuervo de Alfonso Sastre en el María Guerrero”, Arriba, 1 de noviembre, p. 18.
Vázquez Montalbán, Manuel (2000): Crónica sentimental de España, Barcelona, Mondadori.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.