Myth, identity and poestética in Carmen la de Ronda (1959), and idea of Alfonso Sastre

Authors

  • M.ª Teresa García-Abad García CSIC-Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2005

Keywords:

Cinema, literature, myth, identity, Carmen la de Ronda, Alfonso Sastre, Tulio Demicheli

Abstract


The study of the movie Carmen la de Ronda (Tulio Demicheli, 1959) reveals the dysfunctions promoted between Alfonso Sastre’s idea in its origin and the final dissolution of a myth that hide surprising paradoxes; a crossed complex capable of revealing the misunderstandings originated by the interaction between production and reception in cultural appliances.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anónimo (1959): “Carmen la de Ronda. Belleza, emoción y un espectáculo incomparable”, Primer Plano, 6 de septiembre, n.º 986, s.p.

Barthes, Roland (1980): Mitologías, México, Siglo XXI.

Barreira (1958): “La crítica es libre. La Violetera”, Primer Plano, 6 de abril, n.º 912, s.p.

Campbell, Joseph (1993): El héroe de las mil caras. Psicoanálisis de mito, México, Fondo de Cultura Económica.

Cassirer, Ernst (1959): Mito y lenguaje, Buenos Aires, Nueva Visión.

Caudet, Francisco (1984): Crónica de una marginación. Conversaciones con Alfonso Sastre, Madrid, Ediciones de la Torre.

D. (1959): “Adaptación de obras literarias o argumentos originales?, Espectáculo, 138-139, p. 51.

Doménech, Ricardo (1959): “Teatro. Escuadra hacia la muerte”, Espectáculo, 140, s.p.

Esdaile, Charles J. (2006): España contra Napoleón. Guerrillas, bandoleros y el mito del pueblo en armas (1808-1914), Barcelona, Edhasa.

Félix Fernández, Leandro (2004): Carmen esa desconocida, Málaga, Encasa D.L.

García Cárcel, Ricardo (2007): El sueño de la nación indomable. Los mitos de la Guerra de la Independencia, Madrid, Temas de Hoy.

Gómez Tello, José Luis (1959): “La crítica es libre. Carmen la de Ronda”, Primer Plano, 27 de septiembre, n.º 989, s.p.

González Troyano, Alberto (2007): Don Juan, Fígaro, Carmen, Sevilla, Ayuntamiento.

Mardones, José M.ª (2000): El retorno del mito. La racionalidad mito-simbólica, Madrid, Síntesis.

Marqueríe, Alfredo (1957): “Informaciones teatrales y cinematográficas. Estreno de El cuervo de Alfonso Sastre, en el María Guerrero”, ABC, 1 de noviembre, p. 46.

Martínez-Michel, Paula (2003): Censura y represión intelectual en la España franquista: El caso de Alfonso Sastre, Hondarribia, Editorial Hiru.

Moliner Prada, Antonio (2004): La guerrilla en la Guerra de la Independencia, Madrid, Ministerio de Defensa.

Pérez Bowie, José Antonio (2007): “Alfonso Sastre en el cine: Algunas notas a propósito de La cornada y su versión fílmica (A las cinco de la tarde, de Juan Antonio Bardem), República de las Letras: Revista Literaria de la Asociación Colegial de Escritores, 102, pp. 98-112.

Powrie, Phil, Bruce Babington, Ann Davies and Chris Perriam (1984): Carmen on film. A Cultural History, Bloomington, Indiana University Press.

Romero Peña, M.ª Mercedes (2007): El Teatro de la Guerra de la Independencia, Madrid, Fundación Universitaria Española.

Sastre, Alfonso (1956): Drama y sociedad, Madrid, Taurus.

Sastre, Alfonso (1967): Obras Completas. Teatro. Prol. de Domingo Pérez-Minik, Tomo I, Madrid, Aguilar.

Sastre, Alfonso (1970): La revolución y la crítica de la cultura, Barcelona, Grijalbo.

Sastre, Alfonso (2004): La batalla de los intelectuales, Hondarribia, Editorial Hiru.

Serrano, Carlos (1999): El nacimiento de Carmen. Símbolos, mitos y nación, Madrid, Taurus.

Torrente (1957): “Teatro. Estreno de El cuervo de Alfonso Sastre en el María Guerrero”, Arriba, 1 de noviembre, p. 18.

Vázquez Montalbán, Manuel (2000): Crónica sentimental de España, Barcelona, Mondadori.

Downloads

Published

2011-04-30

How to Cite

García-Abad García, M. T. (2011). Myth, identity and poestética in Carmen la de Ronda (1959), and idea of Alfonso Sastre. Arbor, 187(748), 247–258. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2005

Issue

Section

Articles