Jardiel Poncela’s letter about the cinematographic version of Las inquietudes de Shanti Andia, by Arturo Ruiz Castillo
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2009Keywords:
Public in theatre and cinema, Pío Baroja, Enrique Jardiel Poncela, Arturo Ruiz Castillo, misogyny, literary adaptation (novel), theatre and film critic, aesthetic eclecticismAbstract
On the occasion of the premiere of Las inquietudes de Shanti Andía realized by Arturo Ruiz Castillo from Baroja’s homonymous novel, Jardiel Poncela writes an extensive letter to him, totally unpublished. It is possible to read in it considerations of great interest to know his aesthetic thought and his ideas about public, the role of the women, praises about the adaptation realized from the original novel, as well as interesting considerations on the relations between literature and cinema.
Downloads
References
Anónimo (a) (1947): “Callao: Las inquietudes de Shanti Andía”, Arriba, 4 de febrero.
Anónimo (b) (1947): Cine-Club del Círculo de Escritores Cinematográficos, 26.ª Sesión. Cine Colón. Miércoles 29 de enero.
Anónimo (c) (1947): “Las inquietudes de Shanti- Andía”, Boletín S.I.P.E., 6-13 de febrero.
Conde Guerri, María José (1981): El teatro de Enrique Jardiel Poncela: aproximación crítica, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Cuevas, Cristóbal (ed.) y Enrique Baena (coord.) (1993): Jardiel Poncela: teatro, vanguardia y humor, Málaga, Universidad de Málaga.
Díez Puertas, Emeterio (2002): “Jardiel y el cine”, Cuadernos Hispanoamericanos, 625-626, pp. 153-170.
Escudero, Carmen (1981): Nueva aproximación a la dramaturgia de Jardiel Poncela, Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Fernández Cuenca, Carlos (1952): “Enrique Jardiel Poncela y el cine”, Servicio de Información Cinematográfica -Brújula del Cine, 199-200, 1 de marzo, pp. 39-42.
Fernández Colorado, Luis (2002): “La escritura silente”, Archivos de la Filmoteca, 40, pp. 14-25.
Flórez, Rafael (1993): Mío Jardiel: Jardiel Poncela está debajo de un almendro en flor. Madrid, Alfaquequerías, Biblioteca Mirífica del Autor.
García, Adán (1947): “Charla con Arturo Ruiz-Castillo”, Primer Plano, n.º 327, 19 de enero.
García Fuentes, Enrique (1994): “El cine en la novelística de Enrique Jardiel Poncela”, Notas y estudios filológicos, 9, pp. 105-118.
Heinik, Juan B. (2002): “Jardiel Poncela y el cine: una aproximación en cinco actos”, Archivos de la Filmoteca, 40, pp. 10-13.
Instituto de la Opinión Pública (1968): Estudio sobre la situación del cine en España. Madrid, Editora Nacional.
Jardiel Poncela, Evangelina (1999): Enrique Jardiel Poncela: mi padre, Madrid, Biblioteca Nueva, 1999.
M.P.F. (1947): “Callao. Las inquietudes de Shanti-Andía”, ABC, 4 de febrero.
Pérez Bowie, José Antonio (2004): Cine, literatura y poder. La adaptación cinematográfica durante el primer franquismo (1939-1950), Salamanca, Librería Cervantes.
Ruiz-Castillo, Arturo (1947): “Las inquietudes de Shanti-Andía. Autocrítica”, Diario Alcázar, 2 de febrero.
Sánchez, Alfonso (1947): “Las inquietudes de Shanti Andía, en el Callao”, Pueblo, 4 de febrero.
Sánchez Castro, Marta (2007): El humor en los autores de la otra generación del 27: Análisis lingu.stico-contrastivo - Jardiel Poncela, Mihura, López Rubio y Neville, Frankfurt am Main, Peter Lang.
Torres Nebrera, Gregorio (1993): “Teatro y cine en Jardiel: dos ejemplos”. En Cristóbal Cuevas (ed.) y Enrique Baena (coord.), pp. 227-258.
Valls, Fernando y David Roas (2001): Enrique Jardiel Poncela, Madrid, Ediciones Eneida.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.