Genre determinations in the adaptative processes

Authors

  • José Antonio Pérez Bowie Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2010

Keywords:

Adaptation, film, literature, genres

Abstract


The translation of a literary text to the screen is usually conditioned by many factors derivated from the new context in which the adapted title must work. Among these we can count the conditions imposed on the original text by the cinematographic genre serving as a model in the translation process. This paper examines the problem and analizes three spanish films of the postwar period in which the literary work experiments an important transformation to adapted to exigences of cinematographic model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2005): La nueva memoria. Historia(s) del cine español, Coruña, Vía Láctea.

Anónimo (1945): “Un realizador entra en campo. Arturo Ruiz-Castillo va a dirigir películas largas. Y para comenzar ha descubierto una nueva cantera cinematográfica: Baroja”, Luces. Revista de Espectáculos, II, n.º 4, febrero.

Alonso Barahona, Fernando (2004): Rafael Gil. Escritor de cine, Madrid, Egeda.

Altman, Rick (2000): Los géneros cinematográficos, Barcelona, Paidós.

Becerra, Carmen (ed.) (2005): Lecturas: Imágenes. Reescribir ficciones. Imágenes de la literatura en el cine y en la televisión, Pontevedra, Mirabel.

Catrysse, Patrick (1992): Pour une théorie de l’adaptation filmique. Le film noir américain, Berna, Peter Lang.

Cerón Gómez, Juan Francisco (1998): El cine de Juan Antonio Bardem, Murcia, Universidad y Primavera Cinematográfica de Lorca.

Coremans, Linda (1990): La transformation filmique. Du “Contexto” a “Cadaveri eccelenti”, Berne, Peter Lang.

Heredero, Carlos F. (1993): Las huellas del tiempo. Cine español 1950-1961, Madrid y Valencia, Filmoteca Española y Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

Martí, Daniel (2005): “Restos útiles del debate en torno al género cinematográfico”, en Carmen Becerra (ed.), pp. 435-447.

Naremore, James (ed.) (2000): Film Adaptation, New Brunswick, Rutgers University Press.

Paz Otero, Héctor (2008): Adaptaciones cinematográficas en la década de los cuarenta de las novelas de Wenceslao Fernández Flórez ambientadas en Galicia, Tesis doctoral inédita presentada en la Universidad de Vigo.

Peña Ardid, Carmen (ed.) (1999): Encuentros sobre literatura y cine, Teruel y Zaragoza, Instituto de Estudios Turolenses y Caja de Ahorros de la Inmaculada.

Pérez Bowie, José Antonio (2006): “La novela de Pío Baroja en el cine”, Ínsula, 719, noviembre, pp. 33-36.

Pérez Bowie, José Antonio (2007): “Alfonso Sastre en el cine. Algunas notas a propósito de La cornada y su versión fílmica (A las cinco de la tarde, de Juan Antonio Bardem)”, República de las Letras, 101, pp. 98-112.

Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire (1975): Du la littérature au cinéma, Paris, Armand Collin.

Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire (1981): Le texte divisé, Paris, PUF.

Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire (1990): Écraniques. Le film du texte, Lille, Presses Universitaires.

Salvador Marañón, Alicia (2006): De Bienvenido, Mr. Marshall a Viridiana. Historia de UNINCI, una productora cinematográfica bajo el franquismo, Madrid, Egeda.

Schaeffer, Jean Marie (1989): Qu’est ce qu’un genre littéraire?, Paris, Seuil.

Serceau, Michel (1999): L’adaptation cinématographique des textes littéraires. Théories et lectures, Liege, Éditions du Céfal.

Stam, Robert (2000): “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation”, en James Naremore, ed., pp. 54-76.

Stam, Robert (2005). “Introduction: The theory and Practice of Adaptation”, en R. Stam & Alessandra Raengo (eds.), pp. 11-52.

Stam, Robert & Alessandra Raengo (eds.) (2005): Literature and Film. A Guide to Theory and Practice of Film Adaptation, London, Blackwell.

Vanoye, François (1989): Récit écrit et récit filmique, Paris, Nathan.

Vanoye, François (1996): Guiones modelo y modelos de guión. Argumentos clásicos y modernos en el cine, Barcelona, Paidós.

Villanueva, Darío (1999): “Novela y cine, signos de narración”, en Peña-Ardid, Carmen (ed.), pp. 185-209.

Zunzunegui, Santos (2005): “Epílogo: La línea general o las vetas creativas del cine español”, en AA.VV., pp. 488-504.

Downloads

Published

2011-04-30

How to Cite

Pérez Bowie, J. A. (2011). Genre determinations in the adaptative processes. Arbor, 187(748), 305–315. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2010

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)