School Textbooks of Krausist Origin for the Teaching of Aesthetics and Art and Music History in High Schools

Authors

  • Leticia Sánchez de Andrés Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3007

Keywords:

Krausism, History of Education, Aesthetics, Art History, Music History, Art Philosophy

Abstract


Spanish krausism –probably the leading philosophy and cultural movement in Spain since middle nineteenth century to the Spanish civil war– had a remarkable role in the inclusion of disciplines such as Art History, Music History and Aesthetics in the Spanish University, Music Schools, Conservatories of Arts and, especially, in High Schools since 1870’s. In order to establish these studies and generalize them in the Spanish educational system some of the most important krausists wrote manuals and books for these subjects and, through them, they spread out the basic principles of the krausist aesthetical thinking. Hermenegildo Giner de los Ríos published, in 1873, the first of these books, which had its origins in Cardenal Cisneros High School (Madrid); later, the same author, wrote several manuals, inspired in this one, to teach Art History and Aesthetics, all them had a remarkable influence in secondary education in Spain and where used in many High Schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Espino, Romualdo (1883): Sumario de Historia de la Música moderna para uso de las alumnas del Real Instituto Filarmónico de Santa Cecilia, Cádiz, Francisco de Paula Jordán (ed.).

Arpa y López, Salvador (1876): Manual de Estética y Teoría del arte escrito para la enseñanza de las alumnas y alumnos del Instituto Musical de Santa Cecilia de Cádiz, Cádiz, Imprenta de la Revista Médica de Federico Joly.

Castrovido, Roberto (1926): “La casa del Colegio Internacional”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 800, pp. 331-333.

Delgado Criado, Buenaventura (1994): Historia de la educación en España y América III. La educación en la España contemporánea (1789-1975), Madrid, SM.

Gil Cremades, Juan José (1975), Krausistas y liberales, Madrid, Dossat.

Giner de los Ríos, Francisco (1878a): “Sobre la Institución y el Conservatorio”, El pueblo español, 23-X-1878, reproducido en Estudios sobre Artes industriales y cartas literarias, Obras completas, XV, Madrid, 1926, pp. 217-229.

Giner de los Ríos, Francisco (1878b): “Estética con especial aplicación a las Bellas Artes. Lección 2: Carácter de la Ciencia Estética”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 23, 1878.

Giner de los Ríos, Francisco (1891): “Necrológica: José Lledó”, BILE, 341, p. 113.

Giner de los Ríos, Hermenegildo (1873): Teoría del Arte e Historia de las Artes Bellas en la antigüedad, Baeza, Imprenta y librería de la Comisión general de libros.

Giner de los Ríos, Hermenegildo (1894a): Manual de Estética y Teoría del Arte e Historia de las artes principales hasta el Cristianismo, Madrid, Sáenz de Jubera editor.

Giner de los Ríos, Hermenegildo (1894b), Programa de Estética y Teoría del Arte e Historia abreviada de las artes principales para el estudio de esta asignatura en los Institutos, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra.

Jiménez Landi, Antonio (1996): La Institución Libre de Enseñanza y su ambiente, I. Los orígenes de la Institución, Madrid, MEC, UCM, Universidad de Barcelona, Universidad de Castilla-La Mancha.

Orden Jiménez, Rafael V. (2001): “La introducción de la Estética como disciplina universitaria: la protesta de Sanz del Río contra la Ley de Instrucción Pública”, Revista de Filosofía, 26, pp. 241-271.

Pinilla Burgos, Ricardo (2005): “Francisco Giner de los Ríos como traductor y receptor de la Estética de Krause”, Krause, Giner, y la Institución Libre de Enseñanza. Nuevos estudios, Madrid, UPCO, pp. 53-106.

Rodríguez Guerrero, Carmen (2009): El instituto del Cardenal Cisneros de Madrid (1845-1877), Madrid, CSIC.

Ruiz Zorrilla, Manuel (1868a): “Ministerio de Fomento. Decretos”, Gaceta de Madrid, 22-X-1868, pp. 15-17.

Ruiz Zorrilla, Manuel (1868b): “Ministerio de Fomento. Decreto”, Gaceta de Madrid, 26-X-1868, pp. 3-7.

Sánchez de Andrés, Leticia (2005): “Gabriel Rodríguez y su relación con Felipe Pedrell. Hacia la creación de un lied hispano”, Cuadernos de Música Iberoamericana, vol. 10, pp. 97-136.

Sánchez de Andrés, Leticia (2007): “Los cuadernos escolares. Una herramienta de renovación pedagógica”, El Laboratorio de España. La Junta para Ampliación de Estudios, 1907-1939, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, pp. 421-431

Sánchez de Andrés, Leticia (2009a): Música para un Ideal. Pensamiento y actividad musical del krausismo e institucionismo españoles (1854-1936), Madrid, Sociedad Española de Musicología.

Sánchez de Andrés, Leticia (2009b): “El pensamiento y la actividad musical de Francisco Giner de los Ríos. Iniciativas krausoinstitucionistas en el ámbito de la educación musical (1869-1915)”, Francisco Giner. Actividad de un pensador krausista, Madrid, Marcial Pons, pp. 199-258.

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

Sánchez de Andrés, L. (2011). School Textbooks of Krausist Origin for the Teaching of Aesthetics and Art and Music History in High Schools. Arbor, 187(749), 535–545. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3007

Issue

Section

Articles