The Student’s Literary Library

Authors

  • Mario Pedrazuela Fuentes Universidad Carlos III de Madrid. Instituto de Historia del Centro de Ciencias Humanas y Sociales del CSIC

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3008

Keywords:

Literature, Student’s Literary Library, School Institute, High school degree, Literature of teaching

Abstract


This paper analyzes the repercussion of the Student’s Literary Library in the teaching of literature in Bachillerato. The Student’s Literary Library was a book collection stimulated by the Instituto-Escuela in order to encourage the great classical authors reading among the bachillerato students. The selection was made with a view to its phylological and literary interest, and so as to make it affordable and respectful with the texts just as they were written. It was supervised by Ramón Menéndez Pidal, and her wife, María Goiry, participated in it, as well as many Center of Historic Studies collaborators and teachers of the Instituto- Escuela itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro y Navarro, Elías (1897): Colección de trozos escogidos de los Autores clásicos latinos, para uso de los alumnos de Segunda Enseñanza, Madrid, Imp. de la Viuda é Hija de G. Fuentenebro, 3.ª ed. corr. (1905).

Boza Puerta, Mariano y Sánchez Herrador, Miguel Ángel (2004): “Las bibliotecas de las Misiones Pedagógicas”, Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, n.º 74, pp. 41-51.

Campillo y Correa, Narciso (1885): Florilegio español, Madrid, Librería de Hernando, tomo II.

Caro Baroja, Julio (1972): Los Baroja (memorias familiares), Madrid, Taurus.

Castillejo, David (1999): Epistolario de José Castillejo. Tomo III Fatalidad y Porvenir, 1913-1937, Madrid, Castalia.

De Maeztu, María y Goyri de Menéndez Pidal, María (1926): “Enseñanzas y métodos”, Escuela moderna, Revista Pedagógica y Administrativa de Primera Enseñanza, n.º 417, junio, año XXXIV, pp. 408-424.

Espinosa, A. M. (1923): “Biblioteca Literaria del Estudiante”, Hispania, vol. VI, pp. 199-201. http://dx.doi.org/10.2307/331812

Fernández, Saturnino (1873): Novísima colección de piezas escogidas de los clásicos latinos, para uso de los jóvenes que se dedican al estudio del latín, ordenadas y comentadas por don Saturnino Fernández Fernández de Velasco, Madrid, Imp. de Bernardino y Caso, 3.ª ed.

Fuentes Víctor (2001): La marcha del pueblo en las letras españolas 1917-1936), Madrid, Ediciones de la Torre, 2.ª ed.

Granjel, Luis S. (1973): “Biografía de La Lectura”, Cuadernos Hispanoamericanos, 272, pp. 306-314.

Junta para Ampliación de Estudios (1925): Un ensayo pedagógico. El Instituto- Escuela de Segunda Enseñanza de Madrid (organización, métodos, resultados), JAE, Madrid.

H. S. M. (1923): Fábulas y cuentos en verso y La novela picaresca (volúmenes I y XXIV de la Biblioteca Literaria del Estudiante) en La Escuela Moderna, 1 de febrero, p. 159.

Marco García, Antonio (1992): “Propósitos filológicos de la colección Clásicos Castellanos de la editorial La Lectura (1910-1935)”, Vilanova, Antonio (coord.), Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Barcelona 21-26 de agosto de 1989.

Martínez Alfaro, Encarnación (2009): Un laboratorio pedagógico de la Junta para Ampliación de Estudios. El Instituto-Escuela Sección Retiro de Madrid, Madrid, Biblioteca Nueva/CEIMES.

Menéndez Pidal, Ramón (1922): Presentación de la Biblioteca Literaria del Estudiante, JAE, Madrid.

Ontañón, Elvira (2007): “El Instituto-Escuela, una experiencia educativa ejemplar”, Circunstancia, año V, n.º 14, septiembre.

Ozaeta, María del Rosario (1998): “Los fabulistas españoles (con especial referencia a los siglos XVIII y XIX)”, EPOS, n.º XIV, pp. 196-205.

Rodríguez Guerrero, Carmen y Carmen Soto Picornell (2006): “Leer, leer, leed: 150 años de lecturas en las aulas de Secundaria”, Primeras Noticias. Revista de Literatura, n.º 223.

Salaberría, Ramón (2006): “Las bibliotecas de Misiones Pedagógicas: medio millón de libros a las aldeas más olvidadas”, en Las misiones pedagógicas, 1931-1936, Madrid, Residencia de Estudiantes, pp. 303-317.

Serís Homero (1973): Guía de nuevos temas de literatura española (ed. D. W. McPheeters), Madrid, Castalia.

Sturgis, C. (1928): “Literary Spain, 1928”, The Modern Language Jarnual, pp. 375-385.

Thilliez Bianca (2009): “La Biblioteca Literaria del Estudiante: un proyecto pedagógico y editorial del Instituto-Escuela de Madrid”, en El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona-Iruña, 29, 30 de junio y 1 de julio, coord. por María Reyes Berruezo Albéniz y Susana Conejero López, vol. 2, pp. 561-578.

Zamora Vicente Alonso (1982): “Lección inaugural y ponencias”, Huelva, Diputación Provincial, Instituto de Estudios Onubenses, 1981 Separata de Actas del Congreso Juan Ramón Jiménez, pp. 1-12.

Zamora Vicente, Alonso (1995): La otra esquina de la lengua, Madrid, Universidad Antonio de Nebrija.

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

Pedrazuela Fuentes, M. (2011). The Student’s Literary Library. Arbor, 187(749), 547–560. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3008

Issue

Section

Articles