Reatily, myth and desire. The greeklatin glance of Aurora Luque
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.750n4012Keywords:
Myth, desire, greeklatin, reality, culturalism, Catulllus, EpicurusAbstract
Aurora Luque’s poetry is one of the most representative of contemporary poetry, located within a Greek culturalism, where myth and reality blend into everyday life. Luque’s poetry is characterized by irony, nonchalance, frivolity and dedramatization. The article presents a series of poems where one can find a demystification of the classical element. A poetry stressed by some topoi such as carpe diem or Catullus’ odio et amo, which have been always represented from a light-hearted glance ruled by the spirit of Eros. The article also emphasizes the play on intertextuality –following Catullus– as well as the epicurean inclination/spirit/passion of the autor.
Downloads
References
Almuzara, Javier (2004): “Aurora Luque, camarada de Ícaro” (Entrevista), Clarín, n.º 52, 43-47.
Álvarez, Josefa (2009): “Mundo clásico, voz lírica femenina y expresión del deseo en la poesía de Aurora Luque”, Minerva, n.º 22, 217-230.
Andújar, José (2002): “Las grecias invitadas (Sobre la poesía de Aurora Luque)”, prólogo a Portuaria, de Aurora Luque, Cuenca, El Toro de barro, 5-10.
Benegas, Noni (2000): “El guión soñado”, prólogo a Las dudas de Eros, de Aurora Luque, Lucena, 4 Estaciones, I-V.
Bermúdez, Silvia (1997): “Subjetividad y utopía poética. Aurora Luque y el mito de las edades”, en Las dinámicas del deseo. Subjetividad y lenguaje en la poesía contemporánea, Madrid, Libertarias, 159-185.
Cardona, Elsy (2003): “Carpe verbum o la reafirmación femenina en la poesía de Aurora Luque”, Dáctilo, n.º 3, Universidad de Murcia (Murcia), 46-48.
Cardona, Elsy (2007): “Haikus de Narila, acuarela de estilos”, Adarve, n.º 2, 62-71.
Díaz de Castro, F. (1996): “Invitación al instante”, El lomo de los días, Almería, Batarro, 133-136.
Domene, Pedro M. (1993): “Aurora Luque, la seducción de los clásicos”, Ideal (Granada).
González-Iglesias, Juan Antonio (1996): La luz de Grecia sobre Aurora Luque”, La Traíña (Málaga), n.º 17, 5-15.
González-Iglesias, Juan Antonio (2006): Poesías, de Catulo, ed. junto a J. C. Fernández Corte, Madrid, Cátedra.
Jiménez Millán, Antonio (1999 y 2007): “Un paisaje habitable”, prólogo a “Viento de estrellas”, Málaga, Universidad de Málaga, 3-6; reunido en Poesía hispánica peninsular 1985-2000, Sevilla, Renacimiento, 237-242.
Luque, Aurora (2000): Los dados de Eros. Antología de poesía erótica griega, Madrid, Hiperión.
Luque, Aurora (2006): “La siesta de Epicuro”, Poética y poesía, Madrid, Fundación Juan March, 17-33.
Luque, Aurora (2008): Una extraña industria, Valladolid, Universidad de Valladolid.
Onfray, Michel (2006): Les Sagesses antiques, Paris, Grasset.
Onfray, Michel (2002): Teoría del cuerpo enamorado, Valencia, Pre-Textos.
Riechmann, Jorge (2006): Biomímesis. Ensayos sobre la imitación de la naturaleza, ecosocialismo y autocontención, Madrid, Icaria.
Sánchez García, Encarnación (2006): “Seis poetas españoles de hoy: A. Luque...”, Annali sezioni romana, Universita degli studi di Napoli (Napoli), XLVIII, 2-12.
Virtanen, Ricardo (2001): Hitos y señas. Antología de poesía contemporánea 1966-1996, Madrid, Laberinto.
Virtanen, Ricardo (2007): “Aurora Luque, náufraga en Icaria”, prólogo a Carpe amorem, Aurora Luque, Sevilla, Renacimiento, 9-31.
Virtanen, Ricardo (2009): “Entre la siesta y la angustia” (sobre La siesta de Epicuro), Clarín, 81, 81-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.