The evanescence of people, and the uses of the ballad tradition as a feature of political identity

Authors

  • Luis Díaz Viana Instituto de Lengua, Literatura y Antropología (ILLA). Centro de Ciencias Humanas y Sociales (CCHS). Consejo Superior de Investigaciones Científicas. CSIC

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.751n5001

Keywords:

Ballad, music and literature, popular culture, folklore, anthropology, identity, politics

Abstract


The compilation and study of the ballad tradition in general and the romancero in particular, have constituted, since they began to wake up the interest of the romantic folklorists, a specially propitious field to be used like factor of reconstruction of political identities. The fact that music and text they are in all ballad traditions united and combined fosters that potentiality. What this work discusses is why in the case of romancero the dominant tendency in research has been characterized until present times by the approach on a national or Hispanic scale, getting to even advise against the practice of the regional or provincial collections. And what methodological changes have been carried out by this position, which cannot be separated, on the other hand, from a theoretical concept of folk as national folk and which determines, in parallel, the evanescence and liquation of located and particular people, those who not only transmit, but also create culture, the true folk.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armistead, Samuel G. (2009): “Prólogo”, en José Manuel Fraile, Romancero Tradicional de Cantabria, Santander, Fundación Marcelino Botín, pp. 11-13.

Bendix, Regina (1997): In Search of Authenticity. The Formation of Folklore Studies, Madison, The University of Wisconsin Press.

Burke, Peter (1981): Popular Culture in Early Modern Europe, New York, Harper & Row.

Cid, Jesús Antonio (1997): “El Romancero General de Cantabria. Una ‘modest proposal’ (que no es la de Jonathan Swift)”, El Diario Montañés, Suplemento 11-XII, p. III.

Díaz Viana, Luis (1995): “Concepto de literatura popular y conceptos conexos”, Anthropos 166-167: 17-21.

Díaz Viana, Luis (1999): Los guardianes de la tradición. Ensayos sobre la invención de la cultura popular, Oiartzun, Sendoa Editorial.

Díaz Viana, Luis (2007): “Reflexiones antropológicas sobre el arte de la palabra”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica 16: 17-33.

Dundes, Alan (1977): “Who Are the Folk?”, en William R. Bascom, Frontiers of Folklore, Boulder (Colorado), Westview Press, 17-35.

Forde, C. Daryll (1966): Hábitat, economía y sociedad, Barcelona, Oikos-Tau.

Fraile, José Manuel (2009): Romancero Tradicional de Cantabria, Santander, Fundación Marcelino Botín.

Glassie, Henry (1982): Passing the Time in Ballymenone, Fhiladelphia, University of Pennsylvania Press.

Gramsci, Antonio ([1974] 1988): Antología. Selección, traducción y notas de Manuel Sacristán, Madrid, Siglo Veintiuno Editores.

Lada Ferreras, Ulpiano (1995): “El romancero en este fin de siglo: el romancero asturiano”, en José Caramés Lage, Carmen Escobedo de Tapia, Daniel García Velasco (eds.), El discurso artístico en la encrucijada de fin de siglo, Oviedo, Universidad de Oviedo, 363-373.

Menéndez Pidal, Juan ([1885]1986): Poesía popular. Colección de los viejos romances que se cantan por los asturianos en la Danza prima, Esfoyazas y Filandones. Recogidos directamente de la boca del pueblo, edición de Jesús Antonio Cid, Madrid-Gijón, Seminario Menéndez Pidal-Editorial Gredos-GH Editores.

Menéndez Pidal, Ramón (1966): Castilla. La tradición, el idioma, Madrid, Espasa- Calpe.

Nascimento, Braulio do (1972): “Eufemismo e criaçào poética no romancero tradicional”, en Diego Catalán, Samuel G. Armistead y Antonio Sánchez Romeralo (eds.), El romancero en la tradición oral moderna: 1.er Coloquio Internacional, Madrid, Cátedra Seminario Menéndez Pidal, Universidad Complutense de Madrid-Gredos, 233-275.

Grignon, Claude y Passeron, J. C. (1992): Lo culto y lo popular. Miserabilismo y populismo en sociología y literatura, Madrid, ediciones de la Piqueta.

Portolés, José (1986): Medio siglo de filología española (1896-1952). Positivismo e idealismo, Madrid, Cátedra.

Shenk, H. G. (1983). El espíritu de los románticos europeos, México, Fondo de Cultura.

Downloads

Published

2011-10-30

How to Cite

Díaz Viana, L. (2011). The evanescence of people, and the uses of the ballad tradition as a feature of political identity. Arbor, 187(751), 817–825. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.751n5001

Issue

Section

Articles