Paper ‘sputum’. The Spanish underground cartoon
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.2extran2117Keywords:
Underground comic, commix marginal, counterculture, visual culture, El Rrollo, El VíboraAbstract
To know the origin and development of contemporary Spanish comic, we get into the suburbs of visual culture to discover the history of Spanish underground comics. A comic with which, thanks to the relative freedom of expression offered, the counterculture found a versatile vehicle that could express themselves without problems, becoming a new form of social protest and claim it offers an invaluable testimony to the Spanish reality, superior to that afforded other contemporary arts. The text examines the main features, aesthetic aspects and new language of Spanish comix, discovering the main authors (Ceesepe, Gallardo, Mariscal, Max and Nazario), series (Makoki, The Garriris, Gustavo, Anarcoma,...) and magazines (El Rrollo Enmascarado, Star, La Piraña Divina, Butifarra!, Los Tebeos del Rrollo, Rock Comix, El Víbora,…), and showing its connection with other arts, as painting, cinema and photography, not to mention its relationship to the world of drugs and rock music.
Downloads
References
Altarriba, Antonio (2001): España del tebeo. La historieta española de 1940 a 2000. Madrid: Espasa-Calpe.
Babas, Kike y Turrón, Kike (1996): De espaldas al kiosco. Guía histórica de fanzines y otros papelujos de alcantarilla. Madrid: El Europeo & La Tripulación.
Benito Fernández, J. (2005): Eduardo Haro Ibars: los pasos del caído. Barcelona: Anagrama.
Cervera, Rafa (2002): Alaska y otras historias de la movida. Barcelona: Plaza & Janes.
Conde Martín (2003): “¿Qué fue del comix underground?”, en Revista Cultural de Ávila, Segovia y Salamanca, nº 42, 43 y 44, enero-marzo.
Cuadrado, J. (2000): De la historieta y su uso, 1873-000. Atlas español de la cultura popular. 2 vols., Madrid: Ediciones Sinsentido y Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
De Villena, Luis Antonio (1975): La revolución cultural. Barcelona: Editorial Planeta.
Dopico, Pablo (2005): El cómic underground español, 1970-1980. Madrid: Cátedra.
Equipo En Punta (1976-1977): “Prensa marginal al poder”, en En Punta, nº 23 y 24.
Lladó Pol, Francesca (2001): Los cómics de la transición. (El boom del cómic adulto 1975-1984). Barcelona: Glénat.
Maffi, Mario (1975): La Cultura Underground. 2 vols., Barcelona: Editorial Anagrama (1ª ed., Roma, 1972).
Puchades, Juan (1995): Cómic y Rock. Valencia: Midons Editorial.
Racionero, Luis (1977): Filosofías del underground. Barcelona: Anagrama.
Ribas, José (2007): Los 70 a destajo. Ajoblanco y libertad. Barcelona: RBA.
Roszak, Theodore (1978): El nacimiento de una contracultura. Barcelona: Editorial Cairos (1ª ed. 1970).
Sabin, Roger (1996): Comics, Comix & Graphic Novels. A History of Comic Art. Londres: Phaidon Press.
Vigil, Luis (1975): “Cómo nace un Rrollo”, en El Rrollo. Barcelona: El Rrollo, Producciones Editoriales, 3-6.
Vilaros, Teresa M. (1998): El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XXI.
VV AA (1971): “Los cómics”, en Estudios de Información, nº 19-20, julio-diciembre, Madrid: Secretaría General Técnica del Ministerio de Información y Turismo.
VV AA (1976): El comix marginal español. Álbum especial Star Book, Barcelona: Producciones Editoriales.
VV AA (1978): “Prensa Marginal”, en Ajoblanco, Lacochu (coord.), nº extra, octubre, Barcelona: Ajoblanco Ediciones.
VV AA (2001): San Nazario y las Pirañas Incorruptas. Obra completa de Nazario de 1970 a 1980. Barcelona: Ediciones La Cúpula.
VV AA (2002): Makoki integral. Barcelona: Glénat.
VV AA (2006): Desacuerdos 3. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado Español. Barcelona: Arteleku, MACBA y UNIA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.