The industry of the cartoon stories in Spain. An x-ray of myth or reality?

Authors

  • Álvaro M. Pons Profesor de Óptica en la Universidad de Valencia, crítico de cómic y director del blog ‘La Cárcel de Papel’

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.2extran2123

Keywords:

Market, industry, formats, sales, editions and print-run, percentages, Spanish production, import-export

Abstract


In spite of the importance of figures referred to published titles, or number of copies printed, which help to set publishing strategies and to really know the comic situation in Spain, there are no liable data. We are giving in this article, some enlightening data along with some explanations related to the evolution of the market from 2001 to 2009. The different titles are grouped considering the place they come from (Europe, Asia, United States…), along with their format (album, book, magazine, comic-book…). Using all this information, we can deduce evolution lines, tendencies, futures perspectives in an industry that, despite its precariousness, is facing an increasing number of copies sold and a progressive settlement in the Spanish publishing world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altarriba, Antonio (2001): La España del tebeo. La historieta española de 1940 a 2000. Madrid: Espasa-Calpe.

Barrero, Manuel (2008): La novela gráfica. Perversión genérica de una etiqueta editorial. En Literaturas.com: http://www.literaturas.com/v010/sec0712/suplemento/Articulo8diciembre.html

Beaumont, José (1976): “Donde hay un tebeo no habrá necesariamente un libro”, en el El País, del 31 de diciembre de 1976.

Cara, Diego (1990): “Al otro lado del quiosco. Sobre la voceada crisis”, en Anuario 1989 Krazy Cómics. Barcelona: Editorial Complot.

Cirici, Alexandre (1977): La estética del franquismo. Barcelona: Gustavo Pili.

García, Santiago (2010): La novela gráfica. Bilbao: Astiberri.

Guiral, Antoni (1985): 1983/84: Series de producción autóctona para una temporada prolífica. Fancomics 1: 17-20.

Harguindey, Breixo (2006): “El estado del cómic. Informe 2001-2005”, en Anuario de la historieta 2005. Valencia: AACE.

Hernández-Cava, Felipe (1988): Apuntes para la historia de un tebeo subvencionado: la experiencia de Madriz. Neuróptica 5: 54-63.

Lladó, Francesca (2001): Los cómics de la transición. Barcelona: Glénat.

Martín, Antonio (1978): “Auge del cómic bajo la dictadura 1923-1930”, en Historia del cómic español: 1875-1939. Barcelona: Gustavo Pili.

Martín, Antonio (2000): Apuntes para una historia de los tebeos. Barcelona: Glénat.

Martín, Antonio (2003): Breve panorama de la industria editorial del cómic en España. Educación y Bibliotecas 134: 79-85.

Moix, Terenci (1968): Los cómics, arte para el consumo y formas pop. Barcelona: Llibres de Sinera.

Navarro, Joan (1985): Los tebeos en España durante los años 60. Neuróptica 3: 112-121.

Navarro, Joan (ed.) (1994): 1993: Un año de tebeos. Barcelona: Glénat ediciones.

Pérez-Navarro, Francisco (1990): El “prestigio” american. Krazy Comics 4: 20-21.

Pons, Álvaro (2003): Between Avant-Garde and Commerciality: the dochotomy of new alternative publishing houses companies in Spain. International Journal of Comic Art, 5:138-153.

Pons, Álvaro (2006): Unha arte democrática: o tebeo como espello da sociedade dende o século XIX até os 70. Boletín Galego de Literatura, 35: 81-111.

Pons, Álvaro (2008): “Los tebeos en España en el 2007”, en Anuario de la historieta 2006-7. Valencia: AACE.

Pons, Álvaro, Porcel, Pedro Y Sorní, Vicente (2007): Viñetas a la luna de valencia: La historia del tebeo valenciano 1965-2006. Onil: Edicions de Ponent.

Porcel, Pedro (2002): Clásicos en Jauja: la historia del tebeo valenciano. Onil: Edicions de Ponent.

Downloads

Published

2011-09-30

How to Cite

Pons, Álvaro M. (2011). The industry of the cartoon stories in Spain. An x-ray of myth or reality?. Arbor, 187(Extra_2), 265–273. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.2extran2123

Issue

Section

Articles