Joaquín Dicenta’s Theater: The Other Social Revolution
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.752n6014Keywords:
Theater, social theater, Dicenta, Juan José, Daniel, socialism, marxismAbstract
This article studies Joaquín Dicenta’s contribution to the so called “social theatre” or “theater of social concern” in Spain. Its thesis differs from mainstream critical opinion and maintains that Dicenta’s plays are born out of a Kautskian political thought (socialdemocrat, not Marxist-Leninist), which is directed at a bourgeois and not a proletarian public. Thus, Dicenta’s theatre becomes a revolutionary tool, of agitation and propaganda, directed at the liberal bourgeoisie, in whose hands is entrusted the leadership of “the other Marxist social revolution”, through non-violent, democratic and parliamentary means.
Downloads
References
Deleito y Piñuela, José: Estampas del Madrid teatral fin de siglo, I. Madrid: Sarurnino Calleja, s. f.
Dicenta, Joaquín (1995): Juan José. Madrid: Marenostrum. Todas las citas al texto provienen de esta edición.
Dicenta, Joaquín: Daniel. Madrid: Sociedad de Autores Españoles, 1913. Todas las citas al texto provienen de esta edición.
Dicenta, Joaquín: El País. Diario republicano socialista revolucionario, 2 de enero de 1898.
Forgas Berdet, Esther. “Ideología y recepción teatral: ‘Lo social’ en el teatro de Joaquín Dicenta”, en Anales de Filología Hispánica (1990), Vol. 5.
Huerta Calvo, Javier (2003): Historia del teatro español, Volumen 2. Madrid: Gredos.
Fernández Insuela, Antonio (1996): “Teatro de preguerra y Lauro Olmo: Algunos temas comunes”, Estreno, XX: 1, primavera. Kautsky, Karl (1936): “La dictadura del proletariado”, en Revista Socialista, n.º 68, tomo XII, enero.
López Criado, Fidel (1995): “Introducción” a Juan José, Madrid: Marenostrum. Todas las citas provienen de esta edición.
López Criado, Fidel (1995): “Recepción de Juan José: comentarios y valoraciones críticas”, en Juan José, Madrid: Marenostrum.
Todas las citas provienen de esta edición. Lenin, I. (1948): “La burguesía y la contrarrevolución”, en Obras Escogidas de Lenin, Moscú: Ediciones en Lenguas Extranjeras.
Lenin, I. (1973): “¿Por dónde empezar?”, Obras Completas de Lenin, V. Moscú: Editorial Progreso.
Martínez Ruiz, José: “Crónica”, El País (30- 12-1896).
Marx, Karl (1976): Manifiesto Comunista, Moscú: Editorial Progreso.
Marx, Karl (1976): “La burguesía y la contrarrevolución”, en Obras escogidas, Moscú: Progreso.
Palau, Melchor: “Acontecimientos literarios. Juan José”, en Revista Contemporánea (30 de diciembre de 1895).
Rubio Jiménez, Jesús (1982): Ideología y teatro en España: 1890-1900, Zaragoza: Universidad de Zaragoza/Libros Pórtico.
Torrente Ballester, Gonzalo (1968): Teatro español contemporáneo, Madrid: Guadarrama.
Unamuno, Miguel: “Juan José”, en Lucha de clases (7-12-1895).
Weeks, Albert L. (1968): The First Bolshevik: A Political Biography of Peter Tkachev, New York: New York University Press.
Trotsky, León (1934): “Conversación con un disidente de Saint-Denis”, The Militant, 30 de junio.
Trotsky, León (1971): Resultados y perspectivas, Editorial Ruedo Ibérico.
Zamacois, Eduardo: “Juan José, para Emilio Thuiller”, El Liberal (9-5-1916).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.