The Opera Experience: Some Improvements Proposed from the Perspective of Creative Leisure
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2013Keywords:
Aesthetic leisure, art reception, opera, educational programsAbstract
This work is framed in an investigation area of creative leisure, which is carried out in the Institute for Leisure Studies of the University of Deusto. Educational programs have, traditionally, been considered a tool to bring opera to new audiences. This article explores the educational initiatives from ten European opera organizations using the content analysis method. We will start from some fundamental principles of the leisure theory and the aesthetic theory, whose mission is to promote more satisfying aesthetic experiences. After evaluating whether these principles are reflected in reality, we will propose some actions that can contribute to furthering the reception process of opera and, thus, improve the operatic experience of the participants in the educational programs.
Downloads
References
Alier, Roger (2004): ¿Qué es esto de la ópera?: introducción al mundo de la lírica, Barcelona, Ma Non Troppo.
Amigo Fernández de Arroyabe, M.ª Luisa (2000): El arte como vivencia de ocio, Bilbao, Universidad de Deusto.
Amigo Fernández de Arroyabe, M.ª Luisa (2008): “La experiencia de ocio estético”, en Monteagudo Sánchez, M. J. (ed.): La experiencia de ocio: una mirada científica desde los estudios de ocio, Bilbao, Universidad de Deusto, pp. 111-135.
Andréu, Jaime (2001): Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada, Sevilla, Centro de Estudios Andaluces.
Csikszentmihalyi, Mihaly (2008): Fluir. Una psicología de la felicidad, Barcelona, Kairós.
Cuenca Cabeza, Manuel (2000): Ocio humanista: dimensiones y manifestaciones actuales del ocio, Bilbao, Universidad de Deusto.
Cuenca Cabeza, Manuel (2004): Pedagogía del ocio: modelos y propuestas, Bilbao, Universidad de Deusto.
Davis, Ken (1988): Rehearsing the Audience, Urbana, IL, ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills and the National Council of Teachers.
Dewey, John (1949): El arte como experiencia, México, FCE.
Doublet, Gérard (2001): Les publics d’opéra en France. Etude realisée pour la réunion des théâtres lyriques de France, Material no publicado.
Doublet, Gérard (2003): “Opéra: nouveau public, nouvelles pratiques”, en Donnat, O. y Tolila, P. (eds.), Le(s) public(s) de la culture, Paris, Presses de Sciences Po, pp. 215-234.
Dufrenne, Mikel (1982): Fenomenología de la experiencia estética, Valencia, Fernando Torres.
Eco, Umberto (1979): Obra abierta, Barcelona, Ariel.
Gadamer, Hans Georg (1996): Estética y hermenéutica, Madrid, Tecnos.
Gadamer, Hans Georg (1977): Verdad y método, Salamanca, Sígueme.
Hospers, John (1980): Significado y verdad en las artes, Valencia, Fernando Torres.
Jauss, Hans Robert (1986): Experiencia estética y hermenéutica literaria. Ensayos en el campo de la experiencia estética, Madrid, Taurus.
Jiménez, José (ed.) (1998): El nuevo espectador, Madrid, Visor-Fundación Argentaria.
López Quintás, Alfonso (1998): Estética de la creatividad, Madrid, Rialp.
López Quintás, Alfonso (2005): Estética musical, Valencia, Rivera Editores.
Malhotra, Naresh K. (2004): Investigación de mercados. Un enfoque aplicado (Cuarta edición ed.), México, Pearson Educación.
Ministerio de Cultura (2007): Encuesta de hábitos y prácticas culturales 2006- 2007. Obtenido de http://www.mcu.es/estadisticas/MC/EHC/2006/Presentacion.html (última consulta: 29 de septiembre de 2010).
Molinuevo, José Luis (1998): La experiencia estética moderna, Madrid, Síntesis.
Plazaola, Juan (1991): Introducción a la Estética, Bilbao, Universidad de Deusto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.