De Einstein a Gómez de la Serna. La Teoría de la Relatividad y el secreto del arte moderno

Authors

  • Azucena López Cobo Centre de Recherche sur L’Espagne Contemporaine (CREC), Université Nouvelle Sorbonne, Paris III

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2007.i728.153

Keywords:

Theory of Relativity, Spanish modern narrative, new art, avant-garde prose, arte perspective, fragmented reality, superposition, co-artist reader

Abstract


Albert Einstein’s visit to Spain in 1923 was a major scientific, social and mass media event. Apart from the major impact of his conferences for the Spanish scientific community, the theory of relativity had a relevant influence in Spanish avant-garde narrative. The philosophical interpretation of Einstein’s relativity by Henri Bergson and José Ortega y Gasset had its echoes in Spanish prose through Ramón Gómez de la Serna, and favoured a change in aesthetic that had timidly began few years before. This work examines the underlying role of Einstein’s relativity on Gómez de la Serna’s work El novelista (1923), and the implications of the concept of relativity on the development of the Spanish modern narrative at the onset of 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Azucena López Cobo, Centre de Recherche sur L’Espagne Contemporaine (CREC), Université Nouvelle Sorbonne, Paris III

References

AA.VV. (2005), Einstein en España, José Manuel Sánchez Ron y Ana Romero de Pablos (ed.), Madrid, Amigos de la Residencia de Estudiantes.

Anónimo (1923), “Ecos de sociedad”, ABC, 6 de marzo.

Auerbach, Erich (1950): Mímesis: la representación de la realidad en la literatura occidental, México D. F., Fondo de Cultura Económica.

Bergson, Henri (1923): Durée et simultanéité: à propos de la Théorie d’Einstein, Paris, Librairie de Félix Alcan.

Baudrillard, Jean (1979): El sistema de las cosas, Madrid, Siglo XXI.

Bergson, Henri (1999): Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia, Salamanca, Ediciones Sígueme.

Bergson, Henri (1907): L’évolution créatrice, Paris, Felix Alcan.

Bricmont, Jean y Sokal, Alan (1997): Impostures intellectuelles, Paris, O. Jacob.

Dennis, Nigel (2005): “La oratoria vanguardista de Ramón Gómez de la Serna”, BoletínRAMÓN, n.º 11.

Einstein, Albert (1923): Teoría de la relatividad especial y general al alcance de todos, Fernando Lorente de No (trad.), Madrid, Talleres de Amancio R. de Lara.

Espina, Antonio (1980): “Los ismos como clima”, en Ramón en cuatro entregas, 4, Juan Manuel Bonet (coord.), Madrid, Museo Municipal.

Gómez de la Serna, Ramón (1997): El novelista, en Obras completas, tomo X, Barcelona, Galaxia Gutemberg-Círculo de Lectores.

Gómez de la Serna, Ramón (1996): Morbideces, en Obras completas, t. I, Barcelona, Galaxia Gutemberg-Círculo de Lectores.

Gómez de la Serna, Ramón (1955): Antología: cincuenta años de literatura, Guillermo de Torre (ed.), Buenos Aires, Losada.

Gómez de la Serna, Ramón (1934): “Las cosas y ‘el ello’”, Revista de Occidente, n.º CXXXIV, agosto.

Madrid Casado, Carlos M. (2005): “A vueltas con Ortega, la física y Einstein”, Revista de Occidente, n.º CCXCIV.

Obregón, Antonio (1980): “Ramón, en el recuerdo”, Ramón en cuatro entregas, 1, Juan Manuel Bonet (coord.), Madrid, Museo Municipal.

Ortega y Gasset, José (2007a): “Introducción a los problemas actuales de la filosofía”, Obras completas, tomo VII, Madrid, Taurus/Fundación Ortega y Gasset.

Ortega y Gasset, José (2007b): “Mesura a Einstein”, Obras completas, tomo VII, Madrid, Taurus/ Fundación Ortega y Gasset.

Ortega y Gasset, José (2004a): “La teoría de la relatividad de Einstein y sus fundamentos físicos, de Max Born”, Obras completas, tomo III, Madrid, Taurus/Fundación Ortega y Gasset.

Ortega y Gasset, José (2004b): “Con Einstein en Toledo”, Obras completas, tomo III, Madrid, Taurus/Fundación Ortega y Gasset.

Ortega y Gasset, José (2004c): “El sentido histórico de la Teoría de Einstein”, Obras completas, tomo III, Madrid, Taurus/Fundación Ortega y Gasset.

Ortega y Gasset, José (2004d): La deshumanización del arte e Ideas sobre la novela, en Obras completas, t. III, Madrid, Taurus/Fundación Ortega y Gasset.

Richmond, Carolyn (1997): “Prólogo” a Novelismo II, en Ramón Gómez de la Serna, A Obras completas, t. X, Barcelona, Galaxia Gutemberg-Círculo de Lectores.

Schumann, Detlev (1942): “Enumerative style and its significance in Whitman, Rilke, Werfel”, en Modern Language Quarterly, junio.

Spitzer, Leo (1955): “La enumeración caótica en la poesía moderna”, Lingüística e Historia Literaria, Madrid, Gredos.

Spitzer, Leo (1941): Revista Hispánica Moderna, VII. Torre, Guillermo de (1980): “Cincuenta años de literatura”, Ramón en cuatro entregas, 3, Juan Manuel Bonet (coord.), Madrid, Museo Municipal.

Zamora Bonilla, Javier (2005): “El impulso orteguiano a la ciencia española”, Circunstancia, año III, n.º 6, enero. Revista electrónica cuatrimestral - ISSN 1696-1277.

Downloads

Published

2007-12-30

How to Cite

López Cobo, A. (2007). De Einstein a Gómez de la Serna. La Teoría de la Relatividad y el secreto del arte moderno. Arbor, 183(728), 911–921. https://doi.org/10.3989/arbor.2007.i728.153

Issue

Section

Articles