Topics and Concerns of the Elite Among Social Sciences Researchers of the Catalan Universities

Authors

  • Marina Tomàs Folch Universidad Autónoma de Barcelona
  • Trinidad Mentado Labao Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2013.760n2005

Keywords:

Women researchers, Social Sciences and University

Abstract


The Social Sciences are areas of knowledge in which the researcher’s context can have a major significance. The approaches taken to the research topic and the methodologies of study are the key elements in these areas. The gender of the principal investigator is one of the significant factors. A qualitative methodology has been chosen for this study. Specifically, the techniques that used are individual interviews and discourse analysis in scientific production. Our results reveal a number of trends rather than firm conclusions. Only a quarter of the groups are led by women, whose circumstances seem to be somewhat special and whose position is due to the use of average research models. A greater concern for the training of the research team and for the mood within the group seems to be a differential feature of the female gender.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agència de gestió d'ajuts universitaris i de recerca de la generalitat de Catalunya, Departament d'innovació universitats i empreses (2009). Relació per focus dels grups de recerca reconeguts per la Generalitat de Catalunya (SGR-DGR 2009-2013). http://www10.gencat.cat/agaur_web/generados/catala/home/recurs/doc/focus_sgr_grups.pdf.

Botella, J. (2010). Som diferents els de LLetres Ponencia del grup 4. Taller L'avaluació de la recerca en Humanitats i Ciencies Socials UB. 28 i 29 gener. AQU.

Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) (2009). Informe Mujeres y Ciencia "Mujeres Investigadoras 2009". http://www.csic.es/web/guest/mujeres-ilustres.

Del Pozo, J. M. (2010). La evaluación del conocimiento Humanístico y Social. Ponencia inaugural. Taller L'avaluació de la recerca en Humanitats i Ciencies Socials UB. 28 i 29 gener. AQU.

Guil, A. (2004). Estudios específicos sobre mujeres y ciencia en Andalucía. Informe para el grupo de expertas Mujer y Ciencia FECYT. Spanish Foundation for Science and Technology, Madrid.

García de Cortázar, M. L. y García de León, M. A. (1997). Mujeres en minoría: una investigación sociológica sobre las catedráticas de universidad en Espa-a. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

García de León, M. A. (2001). Las académicas. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Grup educació superadora de desigualtats. http://www.ub.edu/web/ub/es/recerca_innovacio/recerca_a_la_UB/grups/fitxa/G/CREPERAD/index.html.

Grup de recerca en gènere, identitat i societat. http://www.ub.edu/web/ub/es/recerca_innovacio/recerca_a_la_UB/grups/fitxa/G/GENICULE/equipInvestigador/index.html.

Grup de Recerca de Geografia i Gènere. http://geografia.uab.es/genere/index.phpoption=com_content&view=frontpage&Itemid=1.

Grup de recerca Estudis Socials i de Gènere de Poder i la Subjectivitat. http://psicologiasocial.uab.es/ca/node/181.

Grup de recerca Antígona, Dret i Societat en Perspectiva de Gènere. http://antigona.uab.cat/.

Kerlinger, F. N. (1986). Foundations of behavioral research (3ed 2d.). New York: Holt, Rinechart and Winston.

Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva entre mujeres y hombres.

Ley Orgánica 4/2007 de 12 de abril, que modifica la Ley de Universidades.

Martín Lou, M. A. (2002). Área de Humanidades y Ciencias Sociales: una visión en el tiempo. Arbor, CLXXII (679-680), pp. 537-548. (Julio-Agosto 2002). http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2002.i679-680.1096

Miqueo, C.; Barral, M. J.; Magallón, C. (eds.), (2008). Estudios Iberoamericanos de género en ciencia, tecnología y salud (GENCIBER). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza. 135-142.

Montané, A. y Beltrán, J. (coords.) (2011). Informe Nacional. Políticas de cohesión y equidad en la educación superior en Espa-a. Programa Marco Interuniversitario para una política de equidad y cohesión social en la educación superior. EuropeAid/129877/C/ACT/Multi.

Newman, M. L.; Groom, C.; Handelman, L. y Pennebaker, J. (2008). Gender Differences in language Use: An Analysis of 14000 Text Samples. Discourse Processes, 45 (3), pp. 211-236. http://dx.doi.org/10.1080/01638530802073712

Panchón, C. (2010). Principals problemes en l'avaluació de la recerca en Humanitats i en Ciències Socials. Ponència del grup 3. Taller L'avaluació de la recerca en Humanitats i Ciencies Socials UB. 28 i 29 gener. AQU.

Pérez Sede-o, E. (dir.) (2003). La situación de las mujeres en el sistema educativo de ciencia y tecnología en Espa-a y su contexto internacional. Programa de análisis y estudios de acciones destinadas a la mejora de la calidad de la ense-anza superior y de actividades del profesorado universitario (REF: S2/EA2003--0031). Disponible en: http:// www.centrorecursos.com/mec/ayudas/CasaVer.aspP=29~~33~~.

Subirats, J. (2010). Reflexió sobre l'avaluació de la recerca. Ponència del grup 4. Taller L'avaluació de la recerca en Humanitats i Ciencies Socials UB. 28 i 29 gener. AQU.

Unidad de Mujeres y Ciencia (UMYC). http://www.micinn.es/portal/site/MICINN/menuitem.7eeac5cd345b4f34f09dfd1001432ea0/vgnextoid=e218c5aa16493210VgnVCM1000001d04140aRCRD.

Published

2013-04-30

How to Cite

Tomàs Folch, M., & Mentado Labao, T. (2013). Topics and Concerns of the Elite Among Social Sciences Researchers of the Catalan Universities. Arbor, 189(760), a019. https://doi.org/10.3989/arbor.2013.760n2005

Issue

Section

Articles