Iconography of the eye in Un chien andalou

Authors

  • Ainamar Clariana Rodagut Universitat Pompeu Fabra

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5015

Keywords:

eye, vision, avant-garde, imagination, blindness, interiority

Abstract


This article sets out to analyse the eye motif in Un chien andalou. The eye—cut open in the film with a razor blade—has a symbolic function that is present in Buñuel’s entire filmography, where eyes are a recurrent motif: from the eyes of people who were born blind, a key character in Buñuel’s films, to the allusions to the spectator’s eyes. This article lists the eyes appearing in Buñuel’s films, and using reception theory, seeks to explain the significance of this visual symbol in the filmmaker’s work. The conclusion is that when the eye appears in a film it means that the images of the film come from the artist’s inner sources. Therefore, the eye in Luis Buñuel’s work refers to a reflection by the filmmaker about his own creative process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aranda, F. (1970). Luis Buñuel. Biografía crítica. Barcelona: Lumen.

Aub, M. (1985). Conversaciones con Buñuel. Madrid: Aguilar ediciones.

Buñuel, L. (1982). Mi último suspiro. Barcelona: Plaza y Janes.

Buñuel, L. (2000). Escritos de Luis Buñuel. Madrid: Páginas de Espuma.

Barbáchano, C - J. (1987). Buñuel. Barcelona: Salvat.

Baxter, J. (1996). Luis Buñuel: una biografía. Barcelona: Paidós.

Castro, A. (ed.) (2001). Obsesiones Buñuel. Madrid: Ocho y medio.

Cesarman, F. (1976). El ojo de Buñuel. Psicoanálisis desde una butaca. Barcelona: Anagrama.

Cirlot, V. (2010). La visión abierta. Del mito del Grial al surrealismo. Madrid: Siruela.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento: estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós.

Durgnat, R. (1968). Luis Buñuel. Berkeley: University of California Press.

Ewans, P. W. (1995). The films of Luis Buñuel. Subjectivity and desire. Oxford: Clarendon Press.

Fuentes, V. (2005). La mirada de Buñuel. Cine, literatura y vida. Madrid: Tabla Rasa.

Herrera, J. (2010). La secuencia-prólogo de Un perro andaluz ¿Una alegoría a la creación artística?. Boletin del Museo e Instituto Camón Aznar, 105, pp. 157-192.

Herrera, J. y Martínez-Carazo, C. (eds.). (2007). Del estrabismo y la ceguera en el arte español: de Picasso a Buñuel. Hispanismo y cine. Madrid: Veruert Iberoamericana.

Minguet i Batllori, J - M. (2003). Salvador Dalí, cine y surrealismo(s). Barcelona: Parsifal.

Monegal, A. (1993). Luis Buñuel de la literatura al cine. Una poética del objeto. Barcelona: Anthropos.

Peter Evans, W. (1998). Las películas de Luis Buñuel. La subjetividad y el deseo. Barcelona: Paidós.

Poyato, P. (2008). Vanguardia cinematográfica española. Buñuel y Dalí. El caso de Un chien andalou. Annali Online di Ferrara – Lettere, 2, pp. 145-162.

Rondolino, G. (1972). L'occhio tagliato: documenti del cinema dadaista e surrealista. Torino: Martano Editore.

Sánchez Vidal, A. (2004). Buñuel, Lorca, Dalí: El enigma sin fin. Barcelona: Planeta.

Sánchez Vidal, A. (1991). Luis Buñuel. Madrid: Cátedra.

Spies, W., Ernst, M. y Gabriel, J. W. (1991). Max Ernst Collages: The Invention of the Surrealist Universe. London: Thames and Hudson.

Talens, J. (1986). El ojo tachado: lectura de "Un chien andalou" de Luis Buñuel. Madrid: Cátedra.

Talens, J. (2010/1986). El ojo tachado (2ª ed.). Madrid: Cátedra.

Williams, L. (1992). Figures of desire: a theory and analysis of surrealist film. Berkeley: University of California Press.

Published

2014-10-30

How to Cite

Clariana Rodagut, A. (2014). Iconography of the eye in Un chien andalou. Arbor, 190(769), a176. https://doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5015

Issue

Section

Articles