Gertrudis Gómez de Avellaneda in Sevilla: illusions and ashes of a literary tour

Authors

  • María Caballero Wangüemert Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6002

Keywords:

Gertrudis Gomez de Avellaneda, Seville, Romantic Literature, XIXth Century, woman, passion, religion

Abstract


This paper shows an approach to Tula. I start from a statement: Sevilla marked a before and after in his literary vocation between 1838 and 1840, becoming known in the newspapers as a poet. Letters to Cepeda, her first and passionate love, are today the most interesting document of this period, both from the point of view metaliterary and autobiographical. All the works of this period can be read as autobiographical plays. After a prolific literary career, Sevilla will be the city where she ends her career while she prepares her complete works. She is a widow, prematurely aged and tired. Her remains now rest in Seville’s San Fernando cemetery . This work, snorkeling in Seville years of increasingly famous writer, is a tribute to the bicentennial of his birth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrufat, A. (2008). Las máscaras de Talía. Matanzas: Ediciones Matanzas.

Bravo-Villasante, C. (1967). Una vida romántica; la Avellaneda. Barcelona: E[ditora] H[ispano] A[mericana].

Cotarelo y Mori, E. (1930). La Avellaneda y sus obras. Ensayo biográfico y crítico. Madrid: Tipografía de Archivos.

Darío, R. (1920/1896). Los raros. Madrid: Mundo Latino.

Dufour, H. (1997). Portraits en phrases. Les recueils de portraits littéraires au XIXe siécle. Paris: Presses Universitaires de France.

Ezama Gil, A. (2009). Gertrudis Gómez de Avellaneda: Un siglo de manipulación e invención en torno a su autobiografía (1907-2007). Decimonónica. Journal of Nineteenth Century Hispanic Cultural Production / Revista de Producción Cultural Hispánica Decimonónica 6, 2. Recuperado de http://www.decimononica.org/

Franchi-Alfaro, H. de y Dávila, L. de (1850). Poesías. Habana: Imprenta de A. M. Dávila.

Gómez de Avellaneda, G. (1850). Poesías de la Exma. Sra. Gertrudis Gómez de Avellaneda de Sabater. Madrid: Imprenta Delgrás Hermanos. Recuperado de http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.31822038202933;view=1up;seq=17

Gómez de Avellaneda, G. (1869). Obras literarias de la Señora Doña Gertrudis Gómez de Avellaneda (tomo I). Poesías líricas. Madrid: M. Rivadeneyra.

Gómez de Avellaneda, G. (1907). La Avellaneda. Autobiografía y cartas hasta ahora inéditas; con un prólogo y necrología de Lorenzo Cruz de Fuentes. Huelva: Imprenta y Papelería de Miguel Mora. Recuperado de http://archive.org/details/laavellanedaauto00cruz

Gómez de Avellaneda, G. (1975). Cartas inéditas existentes en el Museo del Ejército. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Gómez de Avellaneda, G. (1989). Poesías y epistolario de amor y de amistad. Madrid: Castalia / Instituto de la Mujer.

Guerra, L. (1985). Estrategias femeninas en la elaboración del sujeto romántico en la obra de Gertrudis Gómez de Avellaneda. Revista Iberoamericana, 132-133, pp. 707-722. http://dx.doi.org/10.5195/reviberoamer.1985.4094

Kirkpatrick, S. (1989). Las Románticas: Women Writers and Subjectivity in Spain, 1835-1850. Berkeley: University of California Press.

Lejeunne, P. (1971). L'Autobiographie en France. Paris: Librairie Armand Colin.

Méndez, R. (2007). Otra mirada a La Peregrina. La Habana: Letras Cubanas.

Méndez Rodenas, A. (1997). Mujer, nación y otredad en Gertrudis Gómez de Avellaneda. En Campuzano, L. (ed.). Mujeres latinoamericanas: Historia y cultura: siglos XVI al XIX (tomo II). La Habana: Casa de las Américas; México, DF: Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa, pp. 167-179.

Pagés-Rangel, R. (1997). Del dominio público: itinerarios de la carta privada. Amsterdam, Atlanta, GA: Rodopi.

Pastor, B. (2000). Identidad femenina en el cuadernillo autobiográfico de Gertrudis Gómez de Avellaneda. Revista de la Biblioteca Nacional José Martí, 1-2. Recuperado de http://www.pprincipe.cult.cu/articulos/identidad-femenina-cuadernillo-autobiografico-gertrudis-gomez-avellaneda.htm

Rodríguez Gutiérrez, M. (2012a). La correspondencia de Gertrudis Gómez de Avellaneda a Cepeda: problemas en torno a la transmisión del texto. En Entre el cacharro doméstico y la Vía Láctea. Poetas cubanas e hispanoamericanas. Sevilla: Renacimiento, pp. 40-64.

Rodríguez Gutiérrez, M. (2012b). La reina y la libertad: reflexiones en torno al poema «A S.M. La Reina, cuando la declaración de su mayoría», de Gertrudis Gómez de Avellaneda. En Entre el cacharro doméstico y la Vía Láctea. Poetas cubanas e hispanoamericanas. Sevilla: Renacimiento, pp. 65-79.

Selimov Roselló, A. (1999). Introducción. En Gertrudis Gómez de Avellaneda. Autobiografía y epistolarios de amor. Newark (Delaware): Juan de la Cuesta, pp. 7-56.

Volek, E. (2004). Introducción. En Gertrudis Gómez de Avellaneda. Tu amante ultrajada no puede ser tu amiga. Cartas de amor. Novela epistolar. Madrid: Fundamentos, pp. 9-47.

Zatlin Boring, P. (1981). Una perspectiva feminista sobre la confesión de la Avellaneda. En Zaldívar, G. y Martínez de Cabrera, R. (eds.). Homenaje a Gertrudis Gómez de Avellaneda. Miami: Universal, pp. 93-98.

Published

2014-12-30

How to Cite

Caballero Wangüemert M. (2014). Gertrudis Gómez de Avellaneda in Sevilla: illusions and ashes of a literary tour. Arbor, 190(770), a181. https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6002

Issue

Section

Articles