Que yo las nubes resistir no puedo: the answers of Carolina Coronado and Luisa Pérez de Zambrana to the gender polemic in Gertrudis Gómez de Avellaneda (A transatlantic reading)
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6004Keywords:
Gertrudis Gómez de Avellaneda, Carolina Coronado, Luisa Perez de Zambrana, poetry, gender studies, transatlantic studies, controversy, feminismAbstract
This paper offers an approach to the “gender polemic” in Gertrudis Gomez de Avellaneda from a transatlantic perspective. We simultaneously consider the main Spanish and Cuban critics involved in the controversy. But fundamentally we aim to hear how the two women writers in Spain and Cuba played a similar function: Carolina Coronado and Luisa Perez placed, in the two countries, in similar sites, as feminine opponents of Avellaneda, who was viewed as a male poet. Our study aims to look into various issues related to Coronado and Perez: what the two women authors had in common, their opinion of Avellaneda, and their responses to the controversy. The proposed hypothesis is that the comparative reading of the Coronado’s and Perez’s responses will contribute to deepening our understanding of this controversy.
Downloads
References
Cámara, M. (1998). Visiones de la mujer en la obra de José Martí: discusión de su influencia. En: Aragón, U. (ed.). Repensando a Martí. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca, pp. 145-153.
Chávez López, F. E. (2014). La claridad en el abismo. La construcción del sujeto romántico en Luisa Pérez de Zambrana. Madrid: Verbum.
Coronado, C. (1861a). Galería de poetisas contemporáneas. Doña Gertrudis Gómez de Avellaneda. La América. Crónica hispano-americana, 2, pp. 10-11.
Coronado, C. (1861b). Galería de poetisas contemporáneas. Doña Gertrudis Gómez de Avellaneda [II]. La América. Crónica hispano-americana, 3, pp. 9-10.
Coronado, C. (1991). Poesías. Madrid: Castalia / Instituto de la Mujer.
Fernández Daza Álvarez, C. (2012). «Yo no puedo seguirte con mi vuelo». En Actas de las III Jornadas de Almendralejo y Tierra de Barros. Almendralejo: Asociación Histórica de Almendralejo, pp. 271-292.
Ferrer del Río, A. (1846). Galería de la literatura española. Madrid: Establecimiento tipográfico de D. F. de P. Mellado.
Girona, Nuria (2011). Rituales de la verdad. Mujeres y discursos en América Latina. París: ADHL.
Gómez de Avellaneda, G. (1841). Poesías de la señorita Gertrudis Gómez de Avellaneda. Madrid: Establecimiento Tipográfico.
Gómez de Avellaneda, G. (1850). Poesías de la excelentísima señora Da. Gertrudis Gómez de Avellaneda de Sabater. Madrid: Imprenta de Delgrás Hermanos.
Kirkpatrick, S. (1991). Las Románticas. Escritoras y subjetividad en España, 1835-1850. Madrid / Universidad de Valencia: Cátedra / Instituto de Estudios de la Mujer.
Ludmer, J. (1985). Tretas del débil. En: González, P. E. y Ortega, E. (eds.). La sartén por el mango. Encuentro de escritoras latinoamericanas. Río Piedras: Huracán, pp. 47-54.
Martí, J. (1875/1977). Tres libros. Poetisas americanas. Carolyna Freire. Luisa Pérez. La Avellaneda. Las Mexicanas en el libro. Tarea aplazada. En: Luisa Pérez de Zambrana. Antología poética. La Habana: Arte y Literatura, pp. 134-138.
Martí, J. (2001). Ismaelillo. Versos libres. Versos sencillos. Madrid: Cátedra.
Montero, S. (2003). La cara oculta de la identidad nacional. Un análisis a la luz de la poesía romántica. Santiago de Cuba: Oriente.
Pérez de Zambrana, L. (1920). Poesías (Publicadas e inéditas). Habana: Imprenta El Siglo XX de la Sociedad Editorial Cuba Contemporánea.
Pérez de Zambrana, L. (1957). Poesías completas (1853-1918). La Habana: Imprenta P. Fernández y Cía., colección Los Zambrana, Tomo XI.
Prado Más, M. (2001). El teatro de Gertrudis Gómez de Avellaneda [Tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://eprints.ucm.es/tesis/fll/ucm-t25107.pdf
Pratt, M. L. (2003). La poética de la per-versión: Poetisa inubicable devora a su maestro. No se sabe si se trata de aprendizaje o de venganza. En Smith-Welle, F. (ed.). Ficciones y silencios fundacionales. Literaturas y culturas poscoloniales en América Latina (siglo XIX). Madrid / Frankfurt am Main: Iberomericana / Vervuet, pp. 27-46.
Rodríguez Gutiérrez, M. (2007). Lo que en verso he sentido. La poesía feminista de Alfonsina Storni. Granada: Universidad de Granada.
Rodríguez Gutiérrez, M. (2011). Otra Cuba secreta. Antología de poetas cubanas del XIX y del XX. De Gertrudis Gómez de Avellaneda a Reina María Rodríguez, Madrid: Verbum.
Rodríguez Gutiérrez, M. (2012). Entre el cacharro doméstico y la Vía Láctea. Poetas cubanas e hispanoamericanas. Sevilla: Renacimiento.
Rodríguez Gutiérrez, M. (2013). "Partir / marchar(se). El NO femenino en la poesía cubana del XIX y del XX. Gertrudis Gómez de Avellaneda e Isel Rivero", La Habana Elegante, 53. Recuperado de http://www.habanaelegante.com/Spring_Summer_2013/Dossier_Poetas_RodriguezGutierrez.html
Russotto, M. (1993). Tópicos de retórica femenina: memoria y pasión del género, Caracas: Monte Ávila.
Vitier, C. (1969). La obediente. En Poetas cubanos del siglo XIX: semblanzas. La Habana: Unión, pp. 44-46.
Woolf, V. (1929/1997). Una habitación propia. Barcelona: Seix Barral.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.