Passion and politics in Catilina by Gertrudis Gómez de Avellaneda
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6009Keywords:
Gómez de Avellaneda, theatre, Catilina, Neoclassicism, Romanticism, tragedyAbstract
In this article, we suggest a reading of Catilina (1867) by Gertrudis Gómez de Avellaneda. First of all, we analyse some general ideas about her works as a whole and their reception in Spain and Cuba; we then emphasise the concept of imitatio as a type of creation, and also highlight the eclectic character of her play writing and her personal relationship with Neoclassicism and Romanticism. Finally we analyse the dramatic resources of this work and the treatment of passionate and politic conflicts.
Downloads
References
Arcos, J. L. (2005). Historia de la literatura cubana. La colonia: desde los orígenes hasta 1898. La Habana: Letras Cubanas.
Arrom, J. J. (1944). Historia de la literatura dramática cubana. Connecticut: Yale University Press.
Arrufat, A. (2008). Las máscaras de Talía. Matanzas: Ediciones Matanzas.
Cabrera Ortega, Y. (2011). La poesía anacreóntica en Cuba. Traducción e imitación [Tesis de magister inédita]. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
Chávez López, F. E. (2014). La claridad en el abismo: la construcción del sujeto romántico en la poesía de Luisa Pérez de Zambrana. Madrid: Verbum.
Cicerón. (1994). Catilinarias. Barcelona: Planeta.
Espinosa, N. (2004). La virgencita de bronce. La Habana: Ediciones Alarcos.
Estorino, A. (2003). Teatro escogido. La Habana: Letras Cubanas.
Gómez de Avellaneda, G. (1869). Obras literarias. (tomo I). Madrid: Imprenta y Estereotipia de M. Rivadeneyra.
Gómez de Avellaneda, G. (1974-1981). Obras. Madrid: Atlas.
Leal, R. (1973). El teatro de Gertrudis Gómez de Avellaneda. La Habana: Consejo Nacional de Cultura.
Lezama Lima, J. (2002). Antología de poesía cubana (2ª ed.). Madrid: Verbum.
Méndez, R. (2007). Otra mirada a La Peregrina. La Habana: Letras Cubanas.
Portuondo, J. A. (1930). Bosquejo histórico de las letras cubanas. La Habana: Ministerio de Educación.
Prado Mas, M. (2004). El teatro de Gertrudis Gómez de Avellaneda. [Tesis doctoral inédita]. Universidad Complutense de Madrid. Madrid. Recuperado de http://eprints.ucm.es/tesis/fll/ucm-t25107.pdf
Salustio (2001). La conjuración de Catilina. Guerra de Yugurta. Madrid: Akal.
Saura, A. (2006). Gertrudis Gómez de Avellaneda, adaptadora teatral. Çédille. Revista de estudios franceses, 2, pp. 103-113.
Villaverde, C. (1882). Cecilia Valdés o la Loma del Ángel. New York, Imprenta de El Espejo.
Vitier, C. y García Marruz, F. (1978). Flor oculta de poesía cubana. La Habana: Arte y Literatura.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.