The role of emotions and literature in public deliberation: the figure of Martha C. Nussbaum ‘s perceptive equilibrium
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2015.773n3011Keywords:
Literature, deliberation, public imagination, perceptive equilibrium, Martha Nussbaum, emotions, educationAbstract
This article argues that literature can play a key role in the processes of ethical deliberation; therefore it can be regarded as an extremely useful tool to justify public decision-making. In order to support this thesis I examine Nussbaum’s proposal of perceptive equilibrium as a method to conduct the public deliberation processes which integrates the emotions in its structure. Finally, I analyse one of the possible applications of the proposed method: introducing narrative texts, both historical and fictional, in the curricula as a method for ethical deliberation.
Downloads
References
Aristóteles (1999). Ética a Nicómaco. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Brentano, F. (1874). Psychologie vom empirischen Standpunkt, Leipzig: Duncker & Humblot.
Crisipo (2006). Testimonios y fragmentos. Madrid: Gredos.
Hartmann, N. (1949). Ethik. Berlin: Walter de Gruyter.
Hume, D. (1998). Tratado de la naturaleza humana, Madrid: Tecnos.
Hutcheson, F. (1728/1971). An essay on the nature and conduct of the passions and affections. Hildesheim: Georg Olms.
James, W. (1884). What is an Emotion? Mind, 19, pp. 188-204.
Meinong, A. (1894). Psychologische ethische Untersuchungen zur Werttheorie. Graz: Leuschner & Lubensky.
Nussbaum, M. C. (1978). Aristotle's De Motu Animalium. Princeton: Princeton University Press.
Nussbaum, M. C. (1983). Flawed Crystals: James's The Golden Bowl and Literature as Moral Philosophy. New Literary History, 15, 1, pp. 25-50. http://dx.doi.org/10.2307/468992
Nussbaum, M. C. (1985). Aeschylus and Practical Conflict. Ethics, 95, 2, pp. 233-267. http://dx.doi.org/10.1086/292624
Nussbaum, M. C. (1986). The fragility of goodness: luck and ethics in Greek tragedy and philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
Nussbaum, M. C. (1990). Love's knowledge: essays on philosophy and literature. New York, Oxford: Oxford University Press.
Nussbaum, M. C. (1991). The Literary Imagination in Public Life. New Literary History, 22, 4, pp. 877-910. http://dx.doi.org/10.2307/469070
Nussbaum, M. C. (1995a). La fragilidad del bien. Madrid: Visor.
Nussbaum, M. C. (1995b). Objectification. Philosophy and Public Affairs, 24, 4, pp. 249-291.
Nussbaum, M. C. (1997). Justicia poética: la imaginación literaria y la vida pública. Barcelona: Andrés Bello.
Nussbaum, M. C. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.
Nussbaum, M. C. (2006). El ocultamiento de lo humano: repugnancia, vergu.enza y ley. Buenos Aires: Katz.
Nussbaum, M. C. (2008). Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Barcelona: Paidós Ibérica.
Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz.
Nussbaum, M. C. y Cohen, J. (eds) (1999). Los límites del patriotismo: identidad, pertenencia y «ciudadanía mundial». Barcelona: Paidós Ibérica.
Ortega y Gasset, J. (1980). El tema de nuestro tiempo. Ni vitalismo ni racionalismo. El ocaso de las revoluciones. El sentido histórico de la teoría de Einstein. Madrid: Espasa-Calpe.
Ortega y Gasset, J. (2006). Introducción a una estimativa.- ¿Qué son los valores?. En Obras completas (tomo III (1917-1925)), Madrid: Taurus, pp. 531-549.
Perry, R. B. (1967). General theory of value: its meaning and basic principles construed in terms of interest. Cambridge: Harvard University Press.
Posner, R. A. (1981). The economics of justice. London: Harvard University Press.
Rawls, J. (1993). Teoría de la justicia. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Rawls, J. (1996). El liberalismo político. Barcelona: Grijalbo Mondadori.
Talavera, P. A. (2006). Derecho y literatura: el reflejo de lo jurídico. Granada: Comares.
Scheler, M. (2000). El formalismo en la ética y la ética material de los valores. Madrid: Caparrós.
Scheler, M. (2001). Ética. Nuevo ensayo de fundamentación de un personalismo ético. Madrid: Caparrós.
Smith, A. (1997). La teoría de los sentimientos morales, Madrid: Alianza Editorial.
Sousa, R. de (1987). The rationality of emotion. Cambridge: MIT Press.
Tienda Palop, L. (2009) La misión de la universidad hoy: una educación intercultural. En Arenas, F. y Gallegos, D. (eds.) El ciudadano democrático: reflexiones éticas para una educación intercultural. Madrid: Plaza y Valdés, pp. 415-432.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.