Prose and verse in Umbral: between the dispersion and the cancionero of Mis paraísos artificiales
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2015.774n4004Keywords:
Umbral, poetry, cancionero, novel, diaryAbstract
In contrast with the whole classical tradition that abhors the mixture of prose and verse, Umbral mixes poems (sometimes in verse and sometimes in prose) in his work. Umbral filled his literary path with fragments of poetry showing him to be a genuine poet; these pieces also serve to compensate for his giving up poetry for more productive pursuits and to compose a sort of giant songbook that, significantly, he never wanted to compile. In Mis paraísos artificiales the technique is quantitatively and qualitatively different: to organise a single songbook that alternates prose and verse in the old Renaissance style, although Umbral prefers to tie in with with Juan Ramón Jiménez. This technique is used in Mortal y rosa, to a lesser extent and with other features.
Downloads
References
Ávila, F. J. (2001). De la muerte en verano. Alzira: Germania.
Baudelaire, C. (1978). Les fleurs du mal, suivi de Les paradis artificiels. París: La Renaissance.
Buron-Brun, B. de (2012). La biblioteca de Francisco Umbral. Primera parte: títulos, epígrafes y préstamos. En: Díez, J. I. (ed.). Los placeres literarios: Francisco Umbral como lector. Madrid: Fundación Francisco Umbral, pp. 19-49.
Couceiro, M. P. (2012). Prosopaemos. En: Díez, J. I. (ed.). Los placeres literarios: Francisco Umbral como lector. Madrid: Fundación Francisco Umbral, pp. 305-314.
Díez, J. I. (1996). Funciones de la poesía en Los trabajos de Persiles y Sigismunda. Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 14, pp. 93-112.
Díez, J. I. (2009). Umbral y el falo lúdico. En: Buron-Brun, B. de (ed.). Francisco Umbral: una identidad plural. [San Sebastián]: Utriusque Vasconiae, pp. 251-268.
Díez, J. I. (2014). Descortezar el mundo: Mis paraísos artificiales en el origen de Mortal y rosa. Cuaderno Internacional de Estudios Humanísticos y Literatura, 21, pp. 77-86.
Jiménez, J. R. (1916/1955). Diario de poeta y mar. Madrid: Afrodisio Aguado.
Pittel, A.-H. (2011). Le prosimètre dans l’oeuvre de fiction de Lope de Vega: de La Arcadia (1598) à La Dorotea (1632). Vigo: Academia del Hispanismo.
Umbral, F. (1973). Diario de un snob. Barcelona: Destino.
Umbral, F. (1975). Diario de un español cansado. Barcelona: Destino.
Umbral, F. (1976). Mis paraísos artificiales. Barcelona: Argos.
Umbral, F. (1979). Diario de un escritor burgués. Barcelona: Destino.
Umbral, F. (1981). Crímenes y baladas (antología). Cuenca: Olcades.
Umbral, F. (1985). Fábula del falo. Barcelona: Kairós.
Umbral, F. (1994). La rosa y el látigo: noches, ninfas, fuegos (ed. M. García-Posada). Madrid: Espasa-Calpe.
Umbral, F. (1975/1995). Mortal y rosa. Ed. García-Posada, M. Madrid: Cátedra.
Umbral, F. (1996). Los cuadernos de Luis Vives. Barcelona: Planeta.
Umbral, F. (1999). Diario político y sentimental. Barcelona: Planeta.
Umbral, F. (2000). Madrid, tribu urbana. Del socialismo a don Froilán. Barcelona: Planeta.
Umbral, F. (2001). Un ser de lejanías. Barcelona: Planeta.
Umbral, F. (2002/2003). Cela: un cadáver exquisito. Vida y obra. Barcelona: Booket.
Umbral, F. (2008). Carta a mi mujer. Barcelona: Planeta.
Umbral, F. (2009). Obra poética (1981-2001) (ed. M. García-Posada). Barcelona: Seix Barral.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.