El Greco in Spain. The success of a great painter

Authors

  • Agustín Bustamante García Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2015.776n6001

Keywords:

El Greco, Crete, Italy, Spain, Venice, Rome, Toledo, Philip II, El Escorial

Abstract


El Greco was a painter who was already recognised by his contemporaries. With a Byzantine-Cretan tradition, he moved to Italy in 1567. In Venice and Rome he developed his art based on the naturalism of light and colour and also acquired a theoretical education, turning him into a philosopher known for his sharp sayings. Failing to find success in Italy he moved to Spain in 1577, where he remained until his death in 1614. He found success in Toledo, where he painted for the Cathedral and for the church of Santo Domingo el Antiguo. Philip II asked him to work at El Escorial. The picture of the Burial of the Count of Orgaz became famous and expensive as soon as it was painted. In 1596 Theotocópoulos began to receive important commissions: the altarpieces for the Doña María de Aragón in Madrid, for the Guadalupe Monastery, for the chapel of San José in Toledo, for the Hospital de la Caridad in Illescas and for the Hospital Tavera. He was the best portraitist of his time, painting mythologies and landscapes, as well as religious themes. A success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Alonso, R. (2014). Mirando el cuadro de El Expolio de El Greco. El Expolio de Cristo de El Greco. Toledo: Instituto Teol—gico de San Ildefonso de Toledo.

Álvarez Lopera, J. (1987). De Ceán a Cossío: la fortuna crítica del Greco en el siglo XIX. El Greco: textos, documentos y bibliografía. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Álvarez Lopera, J. (2005). El Greco. Estudio y catálogo (volumen I. Fuentes y bibliografía). Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Álvarez Lopera, J. (2007). El Greco. Estudio y catálogo (volumen II. Tomo 1. Catálogo de obras originales: Creta, Italia. Retablos y grandes encargos en España). Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Bialostocki, J. (1966). Puer sufflans ignes. Arte in Europa. Scritti di Storia dellÕarte in onore di Odoardo Arslan. Milán: Artipo.

Bustamante García, A. (1992). Gusto y decoro. Felipe II y El Escorial. Academia, 74, pp. 163-198.

Bustamante García, A. (1993). Las estatuas de bronce de El Escorial. Datos para su historia (I). Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, V, pp. 41-57.

Bustamante García, A. (2000). El renacimiento español desde el siglo XIX. En Reyero, C. y Martínez Millán, J. (coords.) El siglo de Carlos V y Felipe II. La construcci—n de los mitos en el siglo XIX (vol. 1), pp. 101-118.

Bustamante García, A. (2003). El Greco y Felipe II. El Martirio de San Mauricio de El Escorial. En AA. VV. El Greco. Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, pp. 217-230.

Bustamante García, A. (2003a). Creadores forasteros de la historia del arte español. En Cabañas Bravo, M. (coord.). El arte español fuera de España, Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 459-468.

Bustamante García, A. (2005). Forasteros y nacionales. Aspectos sobre el estudio del arte en España. En Cabañas Bravo, M. (coord.). El arte foráneo en España. Presencia e influencia. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 579-587.

Carducho, V. (1979). Diálogos de la pintura. Su defensa, origen, esencia, definición, modos y diferencias. Madrid: Turner.

Cossío, M. B. (1972). El Greco. Barcelona: R. M.

De Maio, R. (1981). Michelangelo e la Controriforma. Roma-Bari: Laterza.

Gállego, J. (1976). El pintor de artesano a artista. Granada: Universidad de Granada.

Hadjinicolaou, N. (ed.) (1995). El Greco of Crete. Iraklion: Municipality of Iraklion.

Hadjinicolaou, N. (ed.) (1999). El Greco in Italy and Italian Art. Rethymno: University of Crete.

Hadjinicolaou, N. (ed.) (2005). El Greco. The first twenty years in Spain. Rethymno: University of Crete.

Hadjinicolaou, N. (ed.) (2007). El GrecoÕs Studio. Iraklion: Crete University Press.

Mancini, G. (1956). Considerazioni sulla pittura. Roma: Accademia Nazionale dei Lincei.

Mann, R. G. (1994). El Greco y sus patronos. Tres grandes proyectos. Madrid: Akal.

Marías Franco, F. y Bustamante, A. (1981). Las ideas artísticas de El Greco (Comentarios a un texto inŽdito). Madrid: Cátedra.

Marías, F. (1982). Arquitectura y ciudad. Toledo en la Žpoca de El Greco. El Toledo de El Greco. Madrid: Ministerio de Cultura.

Marías, F. (2013). El Greco. Historia de un pintor extravagante. San Sebastián: Nerea.

Marías, F. (ed.) (2014). El Griego de Toledo. Pintor de lo visible y lo invisible. Madrid: El Viso.

Martínez, J. (2006). Discursos practicables del nobilísimo arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

Mulcahy, R. (1992). A mayor gloria de Dios y el Rey: La decoración de la Real Basílica del Monasterio de El Escorial. Madrid: Patrimonio Nacional.

Pacheco, F. (1611/1990). El arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

Palomino, A. (1947). El museo pictórico y escala —ptica. Madrid: Aguilar.

Panagiotakes, N. M. (2009). El Greco. The Cretan Years. Aldershot: Ashgate.

Pérez Sedano, F. (1914). Datos documentales inŽditos para la Historia del Arte Español. I. Notas del Archivo de la Catedral de Toledo, redactadas sistemáticamente, en el siglo XVIII, por el canónigo obrero don Francisco Pérez Sedano. Madrid: Centro de Estudios Hist—ricos.

Pérez de Tudela, A. (2000). Una carta inŽdita de El Greco al Cardenal Alessandro Farnesio. Archivo Español de Arte, 291, pp. 267-268. http://dx.doi.org/10.3989/aearte.2000.v73.i291.830

Pérez de Tudela, A. (2001). A proposito di una lettera inedita di El Greco al Cardinale Alessandro Farnese. Aurea Parma, LXXXV, II, pp. 175-188. http://dx.doi. org/10.3989/aearte.2000.v73.i291.830

Pita Andrade, J. M. (1984). Dominico Greco y sus obras a lo largo de los siglos XVII y XVIII. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Riello, J. (2014). La biblioteca del Greco. En Docampo, J. y Riello, J. (eds.) La biblioteca del Greco. Madrid: Museo del Prado, pp. 41-77.

Ruiz G—mez, L. (ed.). (2001). Actas del congreso sobre el retablo del Colegio de do–a María de Aragón del Greco. Madrid: Museo del Prado.

Salas, X. de y Marías Franco, F. (1992). El Greco y el arte de su tiempo. Las notas de El Greco a Vasari. Madrid: Real Fundación de Toledo.

San Román, F. de B. (1982). El Greco en Toledo. Vida y obra de Domenico Theotoc—puli. Toledo: Zocodover.

Sigüenza, J. de (1963). Fundación del monasterio de El Escorial. Madrid: Aguilar.

Villegas, A. de (1614). Flos Sanctorum: tercera parte. Valladolid: Francisco Fernández de Córdoba.

Zarco del Valle, M. R. (1870). Colección de documentos inauditos para la historia de España (tomo LVI. Documentos inŽditos para la historia de la las Bellas Artes en España). Madrid: Viuda de Calero.

Zarco del Valle, M. R. (1916). Datos documentales para la Historia del Arte Español. (II. Documentos de la Catedral de Toledo). Madrid: Centro de Estudios Hist—ricos.

Zeitler, K. y Hellwig, K. (2006). El Greco kommentiert den Wettstreit der Künste. Eine Zeichnung in der Staatlichen Graphischen Sammulng München. München Berlin: Deutscher Kunstverlag.

Published

2015-12-30

How to Cite

Bustamante García, A. (2015). El Greco in Spain. The success of a great painter. Arbor, 191(776), e274. https://doi.org/10.3989/arbor.2015.776n6001

Issue

Section

Articles