Another of El Greco’s enigmas: a skeptical painter doing religious painting?

Authors

  • Alfonso Rodríguez G. de Ceballos Real Academia de Bellas Artes de San Fernando

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2015.776n6007

Keywords:

religious painting, Greek Orthodox Church, Roman Catholic faith, iconography, Porfirius Plotinus, Dionysius the Aeropagite

Abstract


Contrary to current opinion, El Greco was not only a prolific painter of religious pictures, but also person of entrenched beliefs both as a member of an Orthodox family, and when he converted to the Roman Catholic faith, as is clear from many episodes and events in his life and death. This hypothesis is borne out by the correct and traditional iconography in his religious paintings, and in the ideological, technical and expressive aspects of his work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Lopera, J. (2005). El Greco. Estudio y Catálogo (vol. I). Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Calvo Serraller, F. (1981). Teoría de la pintura del Siglo de Oro. Madrid: Cátedra.

Clemente Romano (2010). Constituciones Apostólicas. Madrid: Ciudad Nueva.

Foradada y Castán, J. (1876). Datos biográficos desconocidos o mal apreciados acerca del pintor Dominico Theotocópuli. Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, VI, 8-9, p. 38.

Gracián, B. (1990). Obras Completas. Madrid: Cátedra.

Ildefonso de Toledo (1952). Obras. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

Kagan, R. L. (1984). Pedro de Salazar de Mendoza as Collector, Scholar, and Patron of El Greco. En Brown, J. y Pita Andrade, J. M. (eds.). El Greco: Italy and Spain: proceedings of the symposium held in Toledo, Spain, on 2-4 April 1982. Washington: National Gallery of Art, pp. 85-93.

Maio, R. de (1978). Michelangelo e la Controrifoma, Roma-Bari: Laterza.

Marías, F. y Bustamante, A. (1981). Las Ideas artísticas de El Greco. Madrid: Cátedra

Marías, F. y Salas, X. de (1992). El Greco y el arte de su tiempo. Las notas de El Greco a Vasari. Madrid: Real Fundación Toledo.

Marías Franco F. (1991). El Greco y el punto de vista: la capilla Ovalle de Toledo. Anuario del Departamento de Teoría e Historia del Arte, III, pp. 83-92.

Martínez, J. (1866). Discursos practicables del nobilísimo arte de la pintura. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Pau Pedrón, A. (1997). Rilke en Toledo. Madrid: Trotta.

Pacheco, F. (1990). El arte de la Pintura. Madrid: Cátedra.

Pseudo Dionisio (1995). Obras (2ª ed.). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

San Juan Damasceno (2003). Exposición de la fe. Madrid: Ciudad Nueva.

San Román, F. de B. (1982). El Greco en Toledo. Vida y obra. Toledo: Zocodover.

Sigüenza, J. (1963). La Fundación del Monasterio de El Escorial. Madrid: Espasa.

Published

2015-12-30

How to Cite

Rodríguez G. de Ceballos, A. (2015). Another of El Greco’s enigmas: a skeptical painter doing religious painting?. Arbor, 191(776), a280. https://doi.org/10.3989/arbor.2015.776n6007

Issue

Section

Articles