Primitive Jesuit’s educational system

Authors

  • Josep María Margenat Peralta Universidad Loyola Andalucía

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2016.782n6001

Keywords:

Discerned accommodation, schools, borders, Jeroni Nadal, Ignatian matrix, ratio studiorum, universities

Abstract


Among the first documents from the Jesuit universities from the middle of the 16th century (between 1551 and 1586) - and the most consolidated and disseminated version in the Ratio of Acquaviva from 1599 - there are important differences, already identified in their day by Gabriel Codina and by Miquel Batllori. This article, based on previous research by the author and also the state of play, aims to highlight the original nucleus of the Renaissance “invention” of the first Jesuit schools and universities. The methodology proposed by Luce Giard considers the lattice-like complexity of a Jesuit school and University as places of production and dissemination of knowledge and not only, or mainly, as centers of (educational) transmission. It offers an approximation to the cultural achievements of a modernity began in the 16th century, inspired by a permanent and previous dialogue (here the adjectives are essential) between knowledge and beliefs. The article presents this model as one of the most important achievements of the first European modernity established by the Jesuit schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agúndez Agúndez, M. (2008) (coord.). El binomio identidad y misión ante los desafíos universitarios. Revista de Fomento Social, 252.

Batllori, M. (1997). Sant Ignasi, entre l’edat mitjana i el renaixement. En Cultura i finances a l’Edat Moderna (vol. VIII). Valencia: Tres i Quatre, pp. 63-82.

Giard, L. (1995). Le devoir d’intelligence, ou l’insertion des jésuites dans le monde du savoir. En L. Giard (dir.). Les jésuites à la Renaissance. Système éducatif et production du savoir. París: PUF, pp. ix-lxxix.

Kolvenbach, P. H. (2008). Discursos universitarios. Madrid: Unijes. PMCid:PMC2144599

Lukács, L. (ed.) (1965). Monumenta paedagogica Societatis Iesu. I (1540-1556): Monumenta historica Societatis Iesu, vol. 92, Roma: Institutm Historicum Societatis Iesu.

Lukács, L. (ed.) (1974). Monumenta paedagogica Societatis Iesu. II (1557-1572): Monumenta historica Societatis Iesu [MHSI], vol. 107, Roma: Institutm Historicum Societatis Iesu.

Margenat, J. M. (2010). Competentes, conscientes, compasivos y comprometidos. La educación de los jesuitas. Madrid: PPC.

Margenat, J. M. (2013). «Amen todos la pobreza como madre». Aquella tierra fértil de hombres fuertes. Manresa, 85, 335, pp. 149-160.

Maritain, J. (1936/2000). Humanisme intégral. Problémes spirituels et temporels d’une nouvelle chrétienté. París: Aubier.

Maritain, J. ( 1947/1988). Pour une philosophie de l’éducation. En Oeuvres complètes (vol. VII). Friburgo de Suiza – París: Universitaires – Saint-Paul, pp. 769-988.

Mongini, G. (2012). Le teologie gesuitiche delle origini. Lo spiritualismo radicale come matrice commune del dissenso e della fedeltà all’ortodossia. En Alfieri, F. y Ferlan, C. (coords.). Avventure dell’obbedienza nella Compagnia di Gesù. Teorie e prassi fra XVI e XIX secolo. Bolonia: Il Mulino, pp. 19-47.

O’Malley, J. W. (1995). Los primeros jesuitas. Bilbao-Santander: Mensajero-Sal Terrae.

O’Malley, J. W. (1996). Ministerios de la primera Compañía. ¿Disciplina social o discernimiento y acomodación? CIS. Revista de espiritualidad ignaciana, 27, 81, pp. 19-35.

O’Malley, J. W. (2014). Historia de los jesuitas. Desde Ignacio hasta el presente. Bilbao: Mensajero.

Sauvé, J., Codina, G. y Escalera, J. (2001). Educación. En O’Neill, C. Diccionario Histórico de la Compañía de Jesús (vol. 2). Roma-Madrid: Institutum Historicum Societatis Iesu – Universidad Pontificia Comillas, pp. 1202-1204.

Senent de Frutos, J. A. (2014). Hacia una relectura de la matriz cultural ignaciana desde nuestras necesidades civilizatorias actuales. Concordia. Internationale Zeitschrift für Philosophie, 65, pp. 25-49.

Published

2016-12-30

How to Cite

Margenat Peralta, J. M. (2016). Primitive Jesuit’s educational system. Arbor, 192(782), a356. https://doi.org/10.3989/arbor.2016.782n6001

Issue

Section

Articles