The current teaching of ethics in Jesuit universities

Authors

  • Xabier Etxeberria Universidad de Deusto

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2016.782n6005

Keywords:

Secularity, pluralism, profession, ethics of the professions, intrinsic goodness, teaching of ethics

Abstract


This article presents and analyses the teaching of ethics at Jesuit universities in Spain over the last 20 years and achieves this by combining historical and systematic approaches. The systematic approach highlights the importance given to the teaching of the ethics of professions, emphasizing its main implications: the assumption of an understanding of universality and plurality congruent with the Jesuit identity of the university; inclusion of the fundamental and civic dimensions of ethics; the embedding of ethics within the social and historical contexts of the professions; the multifaceted conception of ethics based on the intrinsic goodness in each profession. It concludes by proposing teaching-learning strategies that incorporate the above-mentioned perspectives and offering the experience of Jesuit universities as a contribution to the debate on the position of ethics in universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appleyard, J. A. y Gray, H. (2000). Tracking the Mission and Identity Question. Three Decades of Inquiry and Three Models of Interpretation. Conversations on Jesuit Higher Education, 18, pp. 4-15.

Aristóteles (1988). Ética nicomáquea. Madrid: Gredos.

Etxeberria, X. (2000). Teaching Professional Ethics. En VV. AA. Matter of Breath. Foundations for Professional Ethics. Leuven: Peeters, pp. 209-233.

Etxeberria, X. (2004a). Ética fundamental para la ética profesional. UC Maule. Revista Académica de la Universidad Católica del Maule, 30, pp. 41-48.

Etxeberria, X. (2004b). Virtudes éticas: una necesidad en cuidados paliativos. En Couceiro, A. (ed.). Ética en cuidados paliativos. Madrid: Triacastela, pp. 49-62.

Etxeberria, X. (2008). Misión, socialmente contextualizada, de la Universidad de Deusto. Mundaiz, 75, pp. 9-55.

Etxeberria, X. y Rodríguez, D. E. (2009). La orientación ética de la Universidad. El caso del Tecnológico de Monterrey. Monterrey: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

Etxeberria, X. (2009). La perspectiva social de la ética de las profesiones. En Cañón, C. y Villar, A. (coords.). Ética pensada y compartida. Madrid: Universidad de Comillas, pp. 161-180.

Etxeberria, X. (2012). Ética para convivir. Madrid: PPC. PMCid:PMC3583967

Fernández, J. L. y Hortal, A. (comps.) (1994). Ética de las profesiones. Madrid: Universidad de Comillas.

Gauchet, M. (2003). La religión en la democracia. Madrid: El Cobre.

Hortal, A. (1993). Ética de las profesiones. Diálogo filosófico, 26, pp. 205-222.

Hortal, A. (1994a). Ética y tecnificación de las profesiones. En Fernández, J. L. y Hortal, A. (comps.). Ética de las profesiones. Madrid: Universidad de Comillas, pp. 75-82.

Hortal, A. (1994b). La ética profesional en el contexto universitario. Madrid: Universidad de Comillas. PMCid:PMC236945

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao: Desclée. PMCid:PMC139718

Hortal, A. (2004). Estatuto de las éticas aplicadas y ética profesional: ¿qué puede aprender la ética de la ética de las profesiones? En Murillo, I. (coord.). Filosofía práctica y persona humana. Salamanca: Universidad Pontificia, pp. 183-198.

Hortal, A. (2006). Virtudes del profesional. En Silveira de Brito, J. H. (coord.). Ética das Profissões. Braga: Universidade Católica Portuguesa, pp. 33-51.

Hortal, A. (2008). La dimensión pública de la ética de las profesiones. En Reimao, C. (coord.). Desafíos da Modernidade. Lisboa: Universidade Lusíada, pp. 17-30.

Hortal, A. y Etxeberria, X. (eds.) (2011). Profesionales y vida pública. Bilbao: Desclée.

Kasher, A. (2005). Professional Ethics and Collective Professional Autonomy: A Conceptual Analysis. Ethical Perspectives. Journal of the European Ethics Network, 11, 1, pp. 67-98. https://doi.org/10.2143/EP.12.1.583363

Lozano, J. M. (1999). Ética y empresa. Madrid: Trotta.

Martínez Navarro, E. (2010). Ética profesional de los profesores. Bilbao: Desclée.

MacIntyre, A. (1987). Tras la virtud. Barcelona: Crítica.

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI.

Recursos de Internet

Un proyecto para el siglo XXI (Selección de textos de la Congregación General 34 de la Compañía de Jesús) [En línea]. Disponible en http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source= web&cd=1&ved=0ahUKEwjCx6bm2e7RAhWFOBQKHdkPDtkQF gggMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.mercaba.org%2FSANLUIS %2FEspiritualidad%2FSJ.Congr.Gen.34.Selecci%25C3%25B3n.rtf &usg=AFQjCNFO5MeiUa1O7TOOU2ECU5N95YpU6A

Published

2016-12-30

How to Cite

Etxeberria, X. (2016). The current teaching of ethics in Jesuit universities. Arbor, 192(782), a360. https://doi.org/10.3989/arbor.2016.782n6005

Issue

Section

Articles