A new sense of place. Narratives of the South and geopolitics in the process of renovation in Spanish television crime drama
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2018.789n3015Keywords:
Television fiction, television in Spain, localizations, spatial representation, geopoliticsAbstract
The article approaches serial fiction produced in Spain during the years of the financial crisis from the perspective of locations introduced from outside the city of Madrid and their relationship with issues such as terrorism, immigration and drug trafficking. This study is based on theoretical contributions about spatial representation in media, and also focuses on the growing interest in applying geopolitical concepts to the analysis of television fiction. The study cases are three recent crime dramas: El Príncipe (Telecinco: 2014-2016), Mar de plástico (Antena 3: 2015-2016) and Perdóname, Señor (Telecinco: 2017). These three series are examples of the renovation process undergone by Spanish television fiction in terms of production, narrative, topics and aesthetics, to make them distinctive and find a place in the international marketplace.
Downloads
References
Agger, G. (2017). Geopolitical Location and Plot in The Night Manager. Journal of Scandinavian Cinema, 7 (1), pp. 27-42. https://doi.org/10.1386/jsca.7.1.27_1
Aidi, Y. (2015, 12 de octubre). La serie El Príncipe: Los juegos de la convivencia. El Diario. [En línea]. Disponible en: http://www.eldiario.es/zonacritica/serie-Principe-juegos-convivencia_6_439266081.html
Bárbulo, T. (2003, 28 de abril). El barrio más peligroso de España. La barriada de El Príncipe, en Ceuta, se vuelca en la inmigración irregular. El País. [En línea]. Disponible en: https:// elpais.com/diario/2003/04/28/ultima/1051480801_850215.html
Bondebjerg, I. y Redvall, E. N. (2015). Breaking Borders: The International Success of Danish Television Drama. En: Bondebjerg, I., Redvall, E. N. y Higson, A. (eds.). European Cinema and Television: Cultural Policy and Everyday Life. Londres: Palgrave Macmillan, pp. 214-238. https://doi.org/10.1057/9781137356888_11
Cabrera, M. (2016, 7 de noviembre). Almería se reconcilia con la serie Mar de plástico. El Mundo. [En línea]. Disponible en: http://www.elmundo.es/andalucia/2016/11/07/5820c81b461 63f7a458b458e.html
Cascajosa Virino, C. (2015). Formas y contenidos: las estructuras narrativas de la ficción televisiva en España. En: Puebla Martínez, B., Navarro Sierra, N. y Carrillo Pascual, E. (coords.). Ficcionando en el siglo XXI: la ficción televisiva en España. Madrid: Editorial Icono 14, pp. 15-32.
Cascajosa Virino, C. (2016). La cultura de las series. Barcelona: Laertes.
Castelló Cogollos, E. (2004). Mecanismos de construcción de la identidad cultural en las series de ficción: el caso de la televisión autonómica en España. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 20, pp. 45-77.
Christie, I. (2000). Landscape and "Location": Reading Filmic Space Historically. Rethinking History: The Journal of Theory and Practice, 4 (2), pp. 165-174. https://doi.org/10.1080/13642520050074803
Colmeiro, J. F. (2001). The Hispanic (Dis)Connection: Some Leads and a Few Missing Links. Journal of Popular Culture, 34 (3), pp. 51-68. https://doi.org/10.1111/j.0022-3840.2001.3404_49.x
D'Lugo, M. (2010). Landscape in Spanish Cinema. En: Harper, G. y Rayner, J. (eds.). Cinema and Landscape. Bristol: Intellect, pp. 117-129.
Edensor, T. (2002). National Identity, Popular Culture and Everyday Life. Oxford: Berg.
Falkheimer, J. y Jansson, A. (eds.) (2006). Geographies of Communication: The Spatial Turn in Media Studies. Gotemburgo: Nordicom.
Fernández, E. (2016, 22 de octubre). Mar de plástico salta a Netflix. El Mundo. [En línea]. Disponible en: http://www. elmundo.es/television/2016/10/22/5 80a6d44268e3ef5398b460c.html
García de Castro, M. y Caffarel Serra, C. (2016). Efectos de la crisis económica en la producción de contenidos de ficción televisiva en España entre 2010 y 2015. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 21 (40), pp. 177-193. https://doi.org/10.1387/zer.16422
Jensen, P. M. y Waade, A. M. (2013). Nordic Noir Challenging 'the Language of Advantage': Setting, Light and Language as Production Values in Danish Television Series. The Journal of Popular Television, 1 (2), pp. 259-265. https://doi.org/10.1386/jptv.1.2.259_1
Lacalle, C. (2011). España: la apuesta por el gran formato. En: Vassallo de Lopes, M. I. y Orozco Gómez, G. (eds.). Calidad de la ficción televisiva participación transmediática de las audiencias: Obitel 2011. São Paulo: Globo, pp. 307-353.
Lacalle, C., Castro, D. y Sánchez, M. (2014). España: el auge de la ficción ambientada en el pasado. En: Vassallo de Lopes, M. I. y Orozco Gómez, G. (eds.). Estrategias de producción transmedia en la ficción televisiva: anuario Obitel 2014. Porto Alegre: Sulina, pp. 273-314.
Lefebvre, M. (ed.) (2006). Landscape and Film. Nueva York: Routledge.
Matés, P. (2014, 5 de febrero). El Príncipe fue lo más visto de este martes en la televisión en todo el país. Ceuta al Día. [En línea]. Disponible en: http://www.ceutaldia.com/articulo/en-comunidad/principe-fue-mas-visto-martes-television-todo-pais/20140205141439137137.html
Moïsi, M. (2017). Geopolítica de las series, o el triunfo global del miedo. Madrid: Errata Naturae.
Morales, V. (2015, 24 de septiembre). Jorge Redondo, productor de Mar de plástico, responde a las críticas: "Es una ficción". Fórmula TV. [En línea]. Disponible en: http://www.formulatv. com/noticias/49574/jorge-redondo-productor-mar-de-platico-responde-criticas-es-una-ficcion/
Oliva, J. (2014, 25 de julio). El rodaje de la segunda temporada de El Príncipe arranca la próxima semana. El Faro de Ceuta. [En línea]. Disponible en: https://elfarodeceuta.es/el-rodaje-de-la-segunda-temporada-de-el-principe-arranca-la-proxima-semana/
Oubernell, C. (2017, 31 de mayo). Andalucía, insustituible plató de cine. El Mundo. [En línea]. Disponible en: http://www.elmundo.es/andalucia/ 2017/05/31/592be07ee2704e4253 8b4616.html
Palacio, M. (2012). La ficción televisiva española (2005-2011). Dos o tres cosas que sé de ella. Breviario de imágenes de la Transición. En: Francés, M. y Llorca Abad, G. (eds.). La ficción audiovisual en España: Relatos, tendencias y sinergias productivas. Barcelona: Gedisa, pp. 63-73.
Peacock, S. (2014). Swedish Crime Fiction: Novel, Film, Television. Manchester: Manchester University Press. https://doi.org/10.7228/manchester/9780719086953.001.0001
Peris Blanes, Á. (2012). Nación española y ficción televisiva. Imaginarios, memoria y cotidianidad. En: Saz Campos, I. y Archilés i Cardona, F. (coords.). La nación de los españoles. Discursos y prácticas del nacionalismo español en la época contemporánea. Valencia: Universitat de València, pp. 393-418.
Peris Blanes, Á. (2016). Imaginar la nación a través de la ficción televisiva: memoria, proximidad y vida diaria. Debats, 130 (1), pp. 31-47. https://doi.org/10.28939/iam.debats.130-1.4 https://doi.org/10.28939/iam.debats.130-1.4
Redacción Audiovisual451 (2017, 18 de julio). Perdóname, Se-or llega a Latinoamérica y Eslovaquia. Audiovisual 451. [En línea]. Disponible en: https://www.audiovisual451.com/ perdoname-senor-llega-a-latinoamerica-y-eslovaquia/
Redacción Vertele (2017, 24 de mayo). El productor de Perdóname, Se-or en Telecinco: "La serie puede herir sensibilidades". Vertele. [En línea]. Disponible en: http://vertele.eldiario.es/noticias/Frank-Ariza_0_1905409481.html
Redondo, D. (2015, 23 de julio). Almería, el nuevo Albuquerque de Breaking Bad. Cadena SER. [En línea]. Disponible en: http://cadenaser.com/ser/2015/07/23/television/1437618783_484176.html
Roberts, L. (2016). Landscapes in the Frame: Exploring the Hinterlands of the British Procedural Drama. New Review of Film and Television Studies, 14 (3), pp. 364-385. https://doi.org/10.1080/17400309.2016.1189712
Romero Santos, R. (2015). Mucha policía, mucha diversión. La ficción criminal en la ficción española. En: Puebla Martínez, B., Navarro Sierra, N. y Carrillo Pascual, E. (coords.). Ficcionando en el siglo XXI: la ficción televisiva en España. Madrid: Editorial Icono 14, pp. 261-276.
Rueda Laffond, J. C. (2011). Esta tierra es mía: Espacios históricos y geografía de la memoria en la ficción televisiva española. Historia Actual Online, 26, pp. 27-39.
Ruiz Mu-oz, M. J. (2009, 1 de septiembre). La representación de los andaluces en televisión. Viejos estereotipos para nuevos formatos. Fundación Audiovisual de Andalucía. [En línea]. Disponible en: https://www.fundacionava.org/?section=recordtables& action=ficha&contentid=1869
Saunders, R. (2017). Small Screen IR: A Tentative Typology of Geopolitical Television. Geopolitics, pre-print, pp. 1-37. https://doi.org/10.1080/14650045.2017.1389719
Smith, P. J. (2009). Spanish Screen Fiction. Between Cinema and Television. Liverpool: Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/UPO9781846315732
Smith, P. J. (2016). Dramatized Societies: Quality Television in Spain and Mexico. Liverpool: Liverpool University Press.
Tasker, Y. (2012). Television Crime Drama and Homeland Security: From Law & Order to "Terror TV". Cinema Journal, 51 (4), pp. 44-65. https://doi.org/10.1353/cj.2012.0085
Terán, B. (2014, 26 de febrero). El Príncipe, un gran éxito hecho en chroma: así nos enga-an los maestros de los efectos visuales. La Información. [En línea]. Disponible en: http://blogs.lainformacion.com/ telediaria/2014/02/26/el-principe-un-gran-exito-hecho-en-chroma-asi-nos-enganan-los-maestros-de-los-efectos-visuales/
Toft Hansen, K. y Waade, A. M. (2017). Locating Nordic Noir. From Beck to The Bridge. Londres: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59815-4
Turnbull, S. (2014). The TV Crime Drama. Edimburgo: Edinburgh University Press.
V. B. (2016, 1 de abril). Perdóname rueda el alijo en la playa de un cargamento de hachís. Andalucía Información. [En línea]. Disponible en: http://andaluciainformacion.es/andalucia/583910/ perdoname-rueda-el-alijo-en-la-playa-de-un-cargamento-de-hachis/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.