Critical study about techno-determinist positions in modern thought: art, science and technology
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2019.791n1001Keywords:
Technology, art, science, epistemology, modern Western thoughtAbstract
Digital technology has become central to all areas of debate in research and knowledge. Studies from a socio-cultural perspective focus on digital technology as a transformative element per se, determining changes in both social and knowledge fields. A critical humanist point of view about technologies within the episteme of modern thought will add another dimension to our ways of knowing. The conformation of creative processes in the art of modernity is a good example of this. An analysis of the production of creative processes with technology will position the configurations and transformations of our knowledge in another dimension. Also, the most important text in this field of knowledge leads us to question techno-deterministic discourses in the analysis of knowledge.
Downloads
References
Alpers, S. (1987). El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII. Madrid: Hermann Blume.
Barthes, R. (1982). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Baudrillard, J. (2002). Crítica de la economía política del signo. México: Siglo XXI.
Cardwell, D. (1996). Historia de la tecnología. Madrid: Alianza Editorial.
Crary, J. (2008). Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia: Centro de documentación y estudios avanzados de arte contemporáneo (Cendeac).
Florenski, P. (2005). La perspectiva invertida. Madrid: Siruela.
Fontcuberta, J. (1994). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Gustavo Gili.
Gómez Isla, J. (2002). Los ruidos de la máquina. En Gómez Molina, J. J. Máquinas y herramientas de dibujo. Madrid: Cátedra.
Gombrich, E. H. (1997). Historia del arte. Barcelona: Debate.
Gombrich, E. H. (2002). Arte e ilusión. Madrid: Debate.
Hockney, D. (2002). El conocimiento secreto. Barcelona: Destino.
Kemp, M. (2000). La ciencia del arte: la óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid: Akal.
Kosinski, D. (coord.). (2000). The Artist and the Camera. Degas to Picasso. London, New Haven: The Yale University Press.
Ortiz, A. y Piqueras, M. J. (1995). La pintura en el cine. Cuestiones de representación visual. Barcelona: Paidós.
Rius, J. (2014). Contra el ciberutopismo. Discurso utópico versus análisis sociológico sobre la transición al paradigma digital de la esfera cultural. Política y Sociedad, 52 (1), pp. 153-178. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2015.v1.n52.45426
Schopenhauer, A. (2005). El mundo como voluntad y representación. Barcelona: Fondo de Cultura Económica.
Virilio. P. (1998). La máquina de visión. Madrid: Cátedra.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.